EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1943-1961
LENNART VILHELM BOHLIN
1943 den 19 september gick starten i Filipstad
Då föddes Lennart Vilhelm Bohlin. Han växte upp på Torpgatan 20 i Storfors – ett litet samhälle i Värmland som är mest känt för sin stålindustri – med sin mamma, pappa och storebror. Tragiskt nog så dog pappa Erik endast 52 år gammal. Lennart var då 16 år.
1954-1955
Backhoppning var på modet och Lennart 11 år satsade allt på denna sport, pappa Erik var lagledare. Under andra säsongen kom han på 1:a plats i en tävling. Priset för den insatsen var en matlåda i aluminium – då slutade Lennart med backhoppning… Nåja – det kanske inte var hela sanningen…
22 Febr 1954 Storfors |
28 Febr 1954 Filipstad Hastaberget |
28 Febr 1954 Filipstad Hastaberget |
28 Febr 1954 Filipstad Hastaberget |
Mars 1954 Storfors Häggdrogshöjden |
Mars 1954 Storfors Häggdrogshöjden |
Mars 1954 Storfors Häggdrogshöjden |
14 Mars 1954 Strömtorp Ramshöjdsbacken
Denna tävling gick Lennart runt i ett uthopp och hamnade på huvudet medvetslös vaknade på sjukhuset med hjärnskakning därefter inga mer hopp
1954 Strömtorp |
1956 Byggdes världens första gokart i USA, Kalifornien. Art Ingels son ville köra bil men hade inte åldern inne. Art som var en händig man köpte 4 skottkärrhjul, några rörstumpar och tog sin gamla trasiga gräsklipparmotor och byggde ihop alltihopa till världens första gokart. I slutet på 50-talet fanns redan många fabriker i USA som byggde både chassin och motorer.
1958 Motorer var tidigt ett stort intresse och började som för de flesta med moped – en spritt ny Vicky köpte Lennart på avbetalning 15 april för 660:-.
Nästa köp blev en begagnad motorcykel JB Golden Speed 150cmed regnr S1615 för 350:-och därmed tog Lennart MC kort.
1959 Vid Abbortjärn Storfors MK fastighet där vi byggde en Crossbana 3 glada skolkamrater som investerat i crosshojar köpta av Gunno Persson från vänster Bertil Nilsson på en 118cc Rödmyra som aldrig funkade o Lennart på en 175cc DKV gick som spjutet o Agne Damm på en 150cc Rex Villers gick oxå väldigt bra
1960 Redan vid 17 års ålder var Lennart stolt ägare till sin första bil – en Renault Juva med regnr N16605 (S59055) och kanske var han den förste – eller en utav dem – som började köra rallycross. Med Renaulten blev han också riktigt duktig på att renovera bilmotorer både åt sig själv och andra.
Hans kompisar började att mönstra på som sjömän för att se sig om i världen och nu måste Lennart prova detta också. Lennart bestämde sig och mönstrade på MS Tunisia och gjorde en tremånaders resa till medelhavets hamnar. Men inte där heller hittade han vad han sökte och Lennart återvände hem.
Kristinehamn före avresa till Livorno Italien
1961 Sveriges första asfalterade GOKARTBANA byggs i Laxå. Grundaren var Bertil Lundberg med sönerna Lennart och Caj som båda blir segerrika kartingförare.
Lennart köper sin andra bil en Opel Kapitän, 1952 års modell, som han hittar ståendes efter Filipstadsvägen med skuren motor, ringer ägaren i Kungsbacka och köper bilen för 300:-. Motorn renoverade Lennart själv hemma på gårdsplanen.
Rektor Tylegård på Storfors yrkesskola ville att eleverna skulle bygga gokartar i sin yrkesutbildning. Lennart som redan slutat skolan fick hjälp av sin storebror Lars-Erik att bygga sin egen gokart. Med familjens knapra ekonomi så gällde det verkligen att vara uppfinningsrik och ta till vara på alla delar som kunde hittas billigt. Den här gokarten tävlade Lennart med 1962.
Att han skulle bli så framgångsrik att han till och med nästan kunde leva på sin sport under -70 och -80-talet var det nog ingen som kunde drömma om då!
Och 1961 var också det år Inger och Lennart blev ett par och startade sitt livs resa tillsammans…
1961 Träffade Lennart sin nuvarande kärlek Inger i Storfors hon var då 14 år |
1962 Lennarts premiärår med gokart.
Tävlar för Storfors Speedcar klubb. Kommunen upplät mark på Stegelviken utanför Storfors och banbeläggningen var jord. Lennart tävlade med sitt hembyggda chassi och en hemtrimmad Silverpilmotor på 175cc och 5 växlar.
1962 på Stegelvikens jordbana i Storfors före start |
Speedcartävling Premiär på Stegelviken jordbana ”Rävjakten på 10 varv”
1:a | Alf Svensson | Storfors |
2:a | Gunno Pettersson | Storfors |
3:a | Rune Karlsson | Åtorp |
4:a | Lennart Bohlin | Storfors |
Första racet slutade trots allt på en 4:de plats, den egna trimningen av motorn blev totalt misslyckad men… lärorik.
22-23 september Laxå första SM tävlingen i karting
1962 Laxå startlista med totalt 49 startande |
Rallystart i Storfors OT-tävling ”Skyltjakten” i Klass B
Resultat |
||
1:a | Lennart Bohlin / Sören Karlsson Storfors | Volvo PV Sport |
2:a | KE Åslund / Göran Skoog Storfors | Ford Corsair |
3:a | Stig Viström / KE Hedberg Nykroppa | VW |
4:a | Stig Larsson / Eivor Larsson Storfors | Volvo Amazon |
5:a | Lars Bjurbäck / NR Larsson Nykroppa | Fiat 145 |
Vinterrace i Grums
Samtliga 20 förare övernattade på golvet i skolans Gymnastiksal
1:a Lennart Bohlin Storfors MK Hembygge/HVA 175cc, resultatlista saknas.
Vinterrace på sjön Sången i Hällefors
Inga resultat finns kvar.
1963 Klass D-special.
Antal race: 10 varav 6 podium
Från Gunnos Cykel & Motor i Storfors köptes en ny kart från tillverkaren Ing Firma Welland i Spånga ett IWA Bantam chassi i byggsats för 645:-.delvis jobbade Lennart av skulden till Gunno.
Motorn en Ardie 200cc 5 växlad kom från en Blå Stinget (motorcykel) som köptes av Gösta Skoglund i Storfors.
Lennart byggde om motorn utan några som helst kunskaper om motorntrimning, från svänghjulsmagnet tändning till batteritändning och monterade en kylfläkt istället för svänghjul eftersom motorn placerades bakom förarstolen och inte kunde få ordentlig kylning. Lennart bakar balsam och araldit i toppen på kolven samt på vevaxeln i mammas ugn så att det skulle bli mer vevhus kompression. Vevaxel och kolv balanserades av Åberg & Andersson i Örebro, faktura nedan.
Motorn funkade perfekt men ljuddämparen var tyvärr felkonstruerad och gav därmed inte den tänkbara effekten mot Ronnie Peterson proffsbyggda Robardie.
12 maj Laxå Landskamp
1963 Strandbadenloppet i Falkenberg 19 – 20 maj, 24 startande
Resultat klass D Special |
||
1:a | Ronnie Peterson Örebro BMCK | Robardie/Bultaco |
2:a | Conny Holmberg Växjö MS | |
3:a | Stellan Nilsson Örebro BMCK | Ronnie ex. Robardei/Ardie 200cc |
4:a | Leif Nilsson Malmö MK | |
5:a | Lennart Bohlin Storfors MK |
IWA Bantam/Ardie 200cc |
13 juni Skövde MK Aspö Ring karting bana, 40 startande
Lennart hade startnr 46 men vi har inte hittat de kompletta slutresultaten
Resultat |
||
1:a | Ronnie Peterson Örebro BMCK | Robardie/Bultaco |
2:a | Gunnar Svensson Gislaved MK | Pygmé/Willers |
3:a | Lennart Söderberg Laxå MK | IWA/HVA |
4:a | Göran Alexandersson Gislaveds MK | Fyrbom/ILO |
8 september Sveriges Grand Prix i Laxå 15 startande
Laxå – Pacecarstart efter en Fiat 500
|
Slutresultat från båda heaten | ||
1:a | Ronnie Peterson | Örebro BMCK |
2:a | Stellan Nilsson | KAK/U Örebro |
3:a | Conny Holmberg | Växsjö MS |
4:a | Mats Rothstein | Laxå MK |
5:a | C.G Fändri | Lindesbergs MK |
22 september Svenska Mästerskapet i Kilafors, 40 startande
1963 Kilafors SM
Resultat
1:a | Ronnie Peterson | Örebro BMCK | Robardie/Bultaco 200cc |
2:a | Åke Persson | SMK Malmö | HVA Lindström |
3:a | Arnold Jensen | MK Kopparberg | HVA |
4:a | Bengt Söderlund | Växjö MS | HVA |
5:a | Lennart Bohlin | Storfors M | IWA Bantam/Ardie 200cc |
Lennart fick låna storebrors fina Dodge-39, mor Aina var med och passade på att hälsa på sin mor i Hamrångefjärden. Efter tävlingen när de skulle åka hem stod den lilla gumman med väskan i handen och skulle med hem till Storfors. Lennart hade tagit ut inredningen bak i bilen för att få plats med karten och förklarade att det fanns ingenstans för henne att sitta. Det slutade med att mormor satt i gokarten hem till Storfors.
29 september Västerås travbana, 40 startande
Lennart hade startnr 3 men kommer inte ihåg slutresultatet. Han minns dock att det var ett jättegupp mitt på raksträckan där hans små 5″ hjul för asfaltsbanor inte fungerade bra, de flesta andra förarna körde grusbanekartar med 8″ hjul.
Resultat
1:a | Astor Waldermarsson | Kopparbergs MK | HVA Special |
2:a | Gunnar Fändrik | Kopparbergs MK | IWA |
3:a | Leif Engström | SMK Hedemora | Ardie |
4:a | Hilding Englund | SMK Söderhamn | |
5:a | Stig Mattsson | Botkyrka | HVA |
Vinterrace
På sjön Ullvettern vid Stegelviken söder om Storfors. En bana plogades upp som preparerades med kalk från Persberg gruvorna och det fungerade nästan som asfalt att köra på. Tyvärr finns inga resultat från denna tävling.
1964 Klass D-special
IWA Bantam/Ardie 200cc 5 växlad Antal race: 1 varav Podium
3 Klubbars race i Laxå
1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Ronnie Peterson |
3:a | Stellan Nilsson |
Lennart glömmer aldrig när Ronnies far Bengt tittade på resultattavlan och sa: ”Hur kunde Bohlin vinna?” Bengt menade förmodligen inte körskickligheten utan mer materialet Lennart körde med.
1965
200cc D-special: Körde endast Tiveds loppet i Laxå Lennart bröt förmodligen detta race – ingen dokumentation finns kvar.
Byggandet av Storfors Gokart Ring var i full gång
1966
Ett år utan tävling pga att Inger och Lennart flyttar till Stockholm Lennart byter klubb från Storfors MK till Stockholms Bilklubb. Även Karten byttes ut, en 200cc D special kart mot en klass C bil med 2 Parilla TG14 motorer av Leif Radne Motor som just startat sitt företag i Hägersten.