Välkommen till Bohlin Racing

EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1943-1961

LENNART VILHELM BOHLIN

1943 den 19 september gick starten i Filipstad

Då föddes Lennart Vilhelm Bohlin. Han växte upp på Torpgatan 20 i Storfors – ett litet samhälle i Värmland som är mest känt för sin stålindustri – med sin mamma, pappa och storebror. Tragiskt nog så dog pappa Erik endast 52 år gammal. Lennart var då 16 år.

 

Mamma Aina var pianolärarinna och försökte på ett tidigt stadium få in Lennart på musikens bana – han fick till och med betalt för att träna på att spela piano. Men… det var annat som drog…

Lennart ligger i hårdträning

 

1954-1955

Backhoppning var på modet och Lennart 11 år satsade allt på denna sport, pappa Erik var lagledare. Under andra säsongen kom han på 1:a plats i en tävling. Priset för den insatsen var en matlåda i aluminium – då slutade Lennart med backhoppning… Nåja – det kanske inte var hela sanningen…

 22 Febr 1954  Storfors

28 Febr 1954 Filipstad Hastaberget

28 Febr 1954 Filipstad Hastaberget

28 Febr 1954 Filipstad Hastaberget

 

Mars 1954 Storfors Häggdrogshöjden

Mars 1954 Storfors Häggdrogshöjden

Mars 1954 Storfors Häggdrogshöjden

 

 

14 Mars 1954 Strömtorp Ramshöjdsbacken

Denna tävling gick Lennart runt i ett uthopp och hamnade på huvudet medvetslös vaknade på sjukhuset med hjärnskakning därefter inga mer hopp

1954 Strömtorp

 

1956 Byggdes världens första gokart i USA, Kalifornien. Art Ingels son ville köra bil men hade inte åldern inne. Art som var en händig man köpte 4 skottkärrhjul, några rörstumpar och tog sin gamla trasiga gräsklipparmotor och byggde ihop alltihopa till världens första gokart. I slutet på 50-talet fanns redan många fabriker i USA som byggde både chassin och motorer.

1958 Motorer var tidigt ett stort intresse och började som för de flesta  med moped – en spritt ny Vicky köpte Lennart på avbetalning 15 april för 660:-.

Nästa köp blev en begagnad motorcykel JB Golden Speed 150cmed regnr S1615 för 350:-och därmed tog Lennart MC kort.

1959

1959 Vid Abbortjärn Storfors MK fastighet där vi byggde en Crossbana 3 glada skolkamrater som investerat i crosshojar köpta av Gunno Persson från vänster Bertil Nilsson på en 118cc Rödmyra som aldrig funkade o Lennart på en 175cc DKV  gick som spjutet o Agne Damm på en 150cc Rex Villers gick oxå väldigt bra

 

1960 Redan vid 17 års ålder var Lennart stolt ägare till sin första bil – en Renault Juva med regnr N16605 (S59055) och kanske var han den förste – eller en utav dem – som började köra rallycross. Med Renaulten blev han också riktigt duktig på att renovera bilmotorer både åt sig själv och andra.

1960 Abbortjärn med Benny Lönnström

 

Hans kompisar började att mönstra på som sjömän för att se sig om i världen och nu måste Lennart prova detta också. Lennart bestämde sig och mönstrade på MS Tunisia och gjorde en tremånaders resa till medelhavets hamnar. Men inte där heller hittade han vad han sökte och Lennart återvände hem.

 

Kristinehamn före avresa till Livorno Italien

Bar i Barcelona 

 

1961 Sveriges första asfalterade GOKARTBANA byggs i Laxå. Grundaren var Bertil Lundberg med sönerna Lennart och Caj som båda blir segerrika kartingförare.

Lennart köper sin andra bil en Opel Kapitän, 1952 års modell, som han hittar ståendes efter Filipstadsvägen med skuren motor, ringer ägaren i Kungsbacka och köper bilen för 300:-. Motorn renoverade Lennart själv hemma på gårdsplanen.

Rektor Tylegård på Storfors yrkesskola ville att eleverna skulle bygga gokartar i sin yrkesutbildning. Lennart som redan slutat skolan fick hjälp av sin storebror Lars-Erik att bygga sin egen gokart. Med familjens knapra ekonomi så gällde det verkligen att vara uppfinningsrik och ta till vara på alla delar som kunde hittas billigt. Den här gokarten tävlade Lennart med 1962.

Att han skulle bli så framgångsrik att han till och med nästan kunde leva på sin sport under -70 och -80-talet var det nog ingen som kunde drömma om då!

Och 1961 var också det år Inger och Lennart blev ett par och startade sitt livs resa tillsammans…

1961 Träffade Lennart sin nuvarande kärlek Inger i Storfors hon var då 14 år

 

1962 Lennarts premiärår med gokart.

Tävlar för Storfors Speedcar klubb. Kommunen upplät mark på Stegelviken utanför Storfors och banbeläggningen var jord. Lennart tävlade med sitt hembyggda chassi och en hemtrimmad Silverpilmotor på 175cc och 5 växlar.

 

1962 på Stegelvikens jordbana i Storfors före start

Speedcartävling Premiär på Stegelviken jordbana ”Rävjakten på 10 varv”

1:a Alf Svensson Storfors
2:a Gunno Pettersson Storfors
3:a Rune Karlsson Åtorp
4:a Lennart Bohlin Storfors

 

Första racet slutade trots allt på en 4:de plats, den egna trimningen av motorn blev totalt misslyckad men… lärorik.

Konkurrent vid Speedcartävlingen på Stegelviken

22-23 september Laxå första SM tävlingen i karting

1962 Laxå

1962 Laxå Startlista

1962 Laxå Startlista

1962 Laxå startlista med totalt 49 startande

Rallystart i Storfors OT-tävling ”Skyltjakten” i Klass B

 

Resultat

1:a Lennart Bohlin / Sören Karlsson  Storfors Volvo PV Sport
2:a KE Åslund / Göran Skoog  Storfors Ford Corsair
3:a Stig Viström / KE Hedberg  Nykroppa VW
4:a Stig Larsson / Eivor Larsson  Storfors Volvo Amazon
5:a Lars Bjurbäck / NR Larsson  Nykroppa Fiat 145

 

Vinterrace i Grums

Samtliga 20 förare övernattade på golvet i skolans Gymnastiksal
1:a   Lennart Bohlin  Storfors MK Hembygge/HVA 175cc, resultatlista saknas.

Vinterrace på sjön Sången i Hällefors

Inga resultat finns kvar.

 

1963 Klass D-special.

Antal race: 10 varav 6 podium

Från Gunnos Cykel & Motor i Storfors köptes en ny kart från tillverkaren Ing Firma Welland i Spånga  ett IWA Bantam chassi i byggsats för 645:-.delvis jobbade Lennart av skulden till Gunno.

Motorn en Ardie 200cc 5 växlad kom från en Blå Stinget (motorcykel) som köptes av Gösta Skoglund i Storfors.

Lennart byggde om motorn utan några som helst kunskaper om motorntrimning, från svänghjulsmagnet tändning till batteritändning och monterade en kylfläkt istället för svänghjul eftersom motorn placerades bakom förarstolen och inte kunde få ordentlig kylning. Lennart bakar balsam och araldit i toppen på kolven samt på vevaxeln i mammas ugn så att det skulle bli mer vevhus kompression. Vevaxel och kolv balanserades av Åberg & Andersson i Örebro, faktura nedan.

Motorn funkade perfekt men ljuddämparen var tyvärr felkonstruerad och gav därmed inte den tänkbara effekten mot Ronnie Peterson proffsbyggda Robardie.

 

12 maj Laxå Landskamp

1963 Laxå 1

1963 Laxå 2

1963 Laxå 3

 

1963 Strandbadenloppet i Falkenberg 19 – 20 maj, 24 startande

 

 

Resultat klass D Special

1:a Ronnie Peterson  Örebro     BMCK Robardie/Bultaco
2:a Conny Holmberg  Växjö    MS
3:a Stellan Nilsson           Örebro      BMCK Ronnie ex. Robardei/Ardie 200cc
4:a Leif Nilsson                 Malmö      MK
5:a Lennart Bohlin           Storfors      MK

IWA Bantam/Ardie 200cc

13 juni Skövde MK Aspö Ring karting bana, 40 startande

Lennart hade startnr 46 men vi har inte hittat de kompletta slutresultaten

Resultat

1:a Ronnie Peterson  Örebro     BMCK Robardie/Bultaco
2:a Gunnar Svensson          Gislaved MK Pygmé/Willers
3:a Lennart Söderberg         Laxå MK IWA/HVA
4:a Göran Alexandersson    Gislaveds MK Fyrbom/ILO

 

 

8 september Sveriges Grand Prix i Laxå 15 startande

Laxå – Pacecarstart efter en Fiat 500

 

Lennart startnr 53 var 3:a på kvalet efter Ronnie. Rune Larsson bröt det första racet och kom 3:a i det andra heatet. Lennart var den siste som inte blev varvad av Ronnie.
Slutresultat från båda heaten
1:a Ronnie Peterson Örebro BMCK
2:a Stellan Nilsson KAK/U Örebro
3:a Conny Holmberg Växsjö MS
4:a Mats Rothstein Laxå MK
5:a C.G Fändri Lindesbergs MK

 

 

 

22 september Svenska Mästerskapet i Kilafors, 40 startande

1963 Kilafors SM

Resultat

1:a Ronnie Peterson Örebro BMCK Robardie/Bultaco 200cc
2:a Åke Persson SMK Malmö HVA Lindström
3:a Arnold Jensen MK Kopparberg HVA
4:a Bengt Söderlund Växjö MS HVA
5:a Lennart Bohlin Storfors M IWA Bantam/Ardie 200cc

Lennart fick låna storebrors fina Dodge-39, mor Aina var med och passade på att hälsa på sin mor i Hamrångefjärden. Efter tävlingen när de skulle åka hem stod den lilla gumman med väskan i handen och skulle med hem till Storfors. Lennart hade tagit ut inredningen bak i bilen för att få plats med karten och förklarade att det fanns ingenstans för henne att sitta. Det slutade med att mormor satt i gokarten hem till Storfors.


29 september Västerås travbana, 40 startande

Lennart hade startnr 3 men kommer inte ihåg slutresultatet. Han minns dock att det var ett jättegupp mitt på raksträckan där hans små 5″ hjul för asfaltsbanor inte fungerade bra, de flesta andra förarna körde grusbanekartar med 8″ hjul.

Resultat

1:a Astor Waldermarsson Kopparbergs MK HVA Special
2:a Gunnar Fändrik Kopparbergs MK IWA
3:a Leif Engström SMK Hedemora Ardie
4:a Hilding Englund SMK Söderhamn
5:a Stig Mattsson Botkyrka HVA

 

Vinterrace

På sjön Ullvettern vid Stegelviken söder om Storfors. En bana plogades upp som preparerades med kalk från Persberg gruvorna och det fungerade nästan som asfalt att köra på. Tyvärr finns inga resultat från denna tävling.

 

 

1964 Klass D-special

IWA Bantam/Ardie 200cc 5 växlad Antal race: 1 varav Podium

 

 

3 Klubbars race i Laxå

1:a Lennart Bohlin
2:a Ronnie Peterson
3:a Stellan Nilsson

Lennart glömmer aldrig när Ronnies far Bengt tittade på resultattavlan och sa: ”Hur kunde Bohlin vinna?” Bengt menade förmodligen inte körskickligheten utan mer materialet Lennart körde med.

1965

200cc D-special: Körde endast Tiveds loppet i Laxå Lennart bröt förmodligen detta race – ingen dokumentation finns kvar.

Byggandet av Storfors Gokart Ring var i full gång

1966

Ett år utan tävling pga att Inger och Lennart flyttar till Stockholm Lennart byter klubb från Storfors MK till Stockholms Bilklubb. Även Karten byttes ut, en 200cc D special kart mot en klass C bil med 2 Parilla TG14 motorer av Leif Radne Motor som just startat sitt företag i Hägersten.