EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1969
LENNART VILHELM BOHLIN
Mitt första SM Guld |
1969 Antal race 250cc Klass E: 14 varav 10 segrar och totalt 13 podium.
Lennart blev för första gången Svensk Mästare och placerade sig på en 4:e plats i World Cup (inofficiell VM England med 125 startande).
Härmed startade Lennart sin proffssatsning och samarbete inleddes med Pilot Kart Racing som Per och Ulla Neuman från Lidingö drev. De var ankaret i Klass E 250 med växellåda. Lennart fick låna en fabriksgjord kart från England, en Starkart- Blow Invader med en 5 växlad Bultaco motor på 250cc.
Lennart och Inger hade äntligen fått ett eget boende i Åkersberga utanför Sthlm med en insatslägenhet på 3 rum och kök. Karten gick precis in i hissen på högkant… Mycket pendlande blev det då de båda jobbade i Stockholms centrum. För att få råd med allt och samtidigt lösa karten efter säsongen, togs ett bosättningslån.
Förutsättningen för att få lånet till sitt första egna boende var att allt som köptes in skulle specifieras. Riktigt hur den där specifikationen såg ut är det ingen som minns längre… men den var nog med modifikation! För när kartsäsongen var slut så köpte Lennart loss karten inklusive ett set regndäck på fälg och kostnaden för detta var 8 500,- och därmed rök den unga familjens inredning…
Men de fick ihop till lite möbler också för Lennart jobbade extra som taxichaufför på nätterna.
Ulla och Per Neuman var inte bara återförsäljare för StarKart i England de hade även hand om Hyr-karten på Ös-We Ring och startade dessutom Klass E och E-bladet E DU ME. Det var också de som tog hand om alla E åkare och lånade ut delar och pengar mm till alla i klassen. Ingen glömmer väl Ullas ”Svarta bok” där hon högtidligt noterade allt vad man tog ut och när betalning skulle ske. Det första var aldrig några problem men det andra… stackars Ulla vad hon fick slita för att få in deras pengar.
Lennart kommenterar: ”jag vet ingen som inte var med i den boken”.
I E-bladet stod all information om träffar, tävlingar och resultat. Träffarna skedde nästan alltid på Snårstigen 9, Lidingö, hemma hos Ulla och Per. Helt otroligt av dem att göra så mycket för klassen!
Det kunde stå t ex: E-träff lördagskvällen den 18/10. Efter träningen på Ös-We Ring träffas vi hos Neumans. Den som har foton film o.d. från säsongen tar med sig det. Den som tror sig bli hungrig tar med sig smörgåsar. Långväga resenärer kan övernatta på golvet. Önskas madrass medtages denna av övernattaren. Äta middag innan kan vi göra på motellet Tre Snäckor vid E4 när vi åker från banan.
Här kommer ett axplock av race som vi hittat resultatlistor ifrån.
20 april Ös-We Ring Upplands Väsby 14 startande
Resultat | ||
1:a | Björn Modigh | Södertälje SKRC |
2:a | Torsten Karlsson | Karlskoga MK |
3:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
11 maj Jessheim Norge, Landskamp Sverige-Norge
Sverige vann med 297 poäng mot Norges 111.
Förarpresentation |
Torsten leder före Lennart |
1:a plats i total placering för Lennart
Tävlade för Sverige gjorde: Lennart Bohlin, Per Neuman, Sune Rillver, Hans C Andersson, Börje Pettersson, Torsten Karlsson, Gunnar Fändrik och Björn Modigh. Lagledare var Bo Sörensson.
18 maj Ös-We Ring Upplands Väsby 24 startande
1:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
2:a | Sune Rillver | Stockholms BK |
3:a | Levi Kajander | UVMK |
22- 25 maj World Cup
250cc med växellåda (inofficiell VM) 125 startande
Tävlingarna kördes på Heyham Head i Morecambe England.
Den årliga resan till Morecambe och World Cup-tävlingen blev, med ett så småningom ganska ansenligt gäng glada svenskar, många glada minnen för alla som åkte med år efter år.
Tor-Line-båten tog 36 timmar |
Nu startar den långa bilresan till Morecambe |
Tävlingarna inleddes med säckpipor |
John Players no 6 Pace-Car |
1969-9 Lennart 4:a i World Cup Graham Liddle vann för andra gången
Lennart nr 51, Graham Liddle nr 0 från finalracet |
2 svenskar gick direkt till A-final Lennart och Torsten Karlsson. De övriga fastnade på vägen, som gick från fyra försöks heat per man därefter via E, D, C – och B-finaler. Under en stor del av A-finalen låg Lennart på tredje plats., vilket verkligen var en superprestation i den konkurrensen. I samband med en varvning lyckades Kelvin Hesketh tränga sig förbi. Lennart slutade 4:a. Segrade gjorde Graham Liddle suverän förare som även tidigare vunnit denna tävling.
Sune Rillver hade verkligen otur. På morgonträningen stämde allt, han klockades för totalsnabbaste tiden, nu skulle han få sitt internationella genombrott. Vid en omkörning just före hårnålen då hastigheten låg på ca 120-130 km/h före inbromsningen, låste sig höger frambroms och han voltade med lårbensbrott som följd.
Inger berättar: ”båda ambulanserna var redan på sjukhuset med skadade från andra klasser. Sune fick vi köra i en privat kombibil och vi glömmer aldrig hur ont han hade för varje gupp som kördes över.”
Resultat från finalen
Graham Liddle |
1:a | Graham Liddle | England |
2:a | Derek Brunt | England |
3:a | Kelvin Hesketh | England |
4:a | Lennart Bohlin | Sverige |
Lennart 4:a poserar med segraren Graham Liddle |
Lennart och Bosse Martinsson som körde klass A poserar |
Direkt från England gick nästa tävling på Knutstorp Ring…
1 juni Knutstorp SM Bilbana 33 startande
Än en gång visade det sig att Knutstorp är idealisk för karting. Snabbaste officiella tiden hade Torsten Karlsson han körde att varv på 42,6 vilket motsvarar 93 km/h. Snabbare än alla klasser utom Formel 3. Ronnie Peterson var den förste som överskred 100 km/h med en Tecno F3.
Per 24, Torsten 21 och Lennart 11 |
Lennart i ledning före Litokurvan |
Litokurvan |
Segraren hissas |
Under lördagen kördes två försök, ett för vardera gruppen. Söndagens två försök slutade med första platser för Lennart och Torsten igen. Segrartid fördel Lennart 5,47,7 mot Torstens 5,49,9. I finalen på 10:e varvet slocknade Torstens motor och Lennart kunde defilera i mål helt ohotad 9 sekunder före Per Neuman.
1:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
2:a | Per Neuman | Stockholms BK |
3:a | Benny Pettersson | Kalmar MK |
28 juni Östersund och Lit banan Berners Cup 16 startande
Teknik snack före morgondagens race |
Klart för träning på Litbanan |
1969 LT Berners Cup Lit
1:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
2:a | Bo Gehrman | MK Kopparberg |
3:a | Per Neuman | Stockholms BK |
15 juli SM Kalmar SM Skogstorpsbanan 29 startande
Lennart hade den snabbaste varvtiden före Torsten Karlsson därefter kom Kalmar föraren Allan Johansson. En tävling återstår men Lennart är redan klar svensk mästare.
Vinnarcirkeln |
1 hg övervikt räcker |
Inger gratulerar segraren |
Resultat
Ett litet minne från Kalmar
Inger berättar:
”En person i det glada kartgänget kallades för ”Kromlinkan” och han var den mest omtänksamma och snälla människa man kunde tänka sig. Behövde någon ett plåster, ett glas Samarin eller nästan vad som helst så hjälpte ”Kromlinkan” till.
Under SM finalen i Kalmar var det strålande solsken och varmt. Jag och Ulla Neuman satte oss resolut direkt på asfalten. Då kom ”Kromlinkan” med sitt sovtäcke och bredde ut för oss att sitta på.
Helt plötsligt utan förvarning blev täcket alldeles blött och både jag och Ulla tittade på varandra! Det blöta kom från mig! Oj så jag skämdes fattade ingenting. Senare skulle det komma en helt naturlig förklaring! Jag var gravid i 6:e månaden och det visade sig att när fostervattnet nådde en viss nivå så läckte det ut… det var hål på påsen. Detta var första gången det skedde och det skulle upprepa sig och givetvis inte alltid på de mest lämpliga ställen man befann sig…”
27 juli Backtävling Årjäng 14 startande
Närmare 1000 personer hade kommit för att se tävlingarna. Text från E DU ME: En annorlunda tävling, depån var en nyslagen äng och förarsammanträdet ägde rum med förarna utsträckta i hövolmarna. Banan – var en asfalterad landsväg med start från Missionskyrkan, in under E18-viadukten, högerböj och backen upp, vänsterböj och mål så där en 30 meter innan asfalten övergick till grusväg. Gissa om det sladdade och dammade vid nedbromsningen, farten lär ha varit ca 130 km innan.
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
2:a | Torsten Karlsson | Karlskoga MK |
3:a | Börje Sundström | Stockholms BK |
4:a | Tommy Mårtensson | Stockholms BK |
5:a | Bo Gehrman | MK Kopparberg |
31 juli Lite tidigare än väntat föddes Inger och Lennarts son Jimmy .
3 augusti Hämeenlinna Finland
Lennart berättar själv: Plötsligt fick vi veta att de svenska E-åkarna var välkomna att åka i Finland på en fin bilbana på 2900m. Efter den korta anmälningstiden var det nitton förare som anmälde sig och det blev en grupp på 49 personer som åkte över till Åbo
Eftersom allt blivit hastigt bestämt fanns inga hyttplatser eller vilstolar kvar. Tommy ”Mårten” fann sig och bäddade med en luftmadrass på biltaket! Några sov i friska havsluften på britsar och en del försökte sova i fåtöljerna i baren… Så småningom blev det morgon och för de som hade valt att inte sova blev den natten ett minne för livet… Kaptenens bord… fiket som stängde för tidigt… Ja ni som var med – ni vet!
Tommy Mårtensson försöker komma till ro |
Pause i Åbo |
Roland Sarlin mötte upp på kajen och tog med gruppen till Hämeenlinna. Vilken bana – förarna var överlyckliga! 2900 m lång och höjdskillnad på 32 meter, bredd 9,5 – 16 meter.
Det var lottad start i första försöket och därefter skulle 3 heat köras med startplacering efter resultat.
Efter starten i första kurvan kolliderade tre förare, Per Neuman, Börje Sundström och Silvio Franchini, vagnskadorna var så stora att ingen av förarna kunde fortsätta. Lennart vann sina heat och även finalen.
Fr v Benny, Lennart och Tommy |
Här visas segermedaljerna upp |
1969 Hämeenlinna |
1969 Hämeenlinna |
1969 Hämeenlinna |
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
2:a | Tommy Mårtensson | Stockholms BK |
3:a | Benny Pettersson | Kalmar MK |
4:a | Lars Johansson | |
5:a | Orvar Bergqvist | Upplands Väsby MK |
24 augusti Stockholm Ös-We Ring Upplands Väsby, DM 20 startande
1969 Öswe Ring aug |
1969 Öswe Ring aug |
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
2:a | Orvar Bergqvist | Upplands Väsby MK |
3:a | Per Neuman | Stockholms BK |
7 september Åsum Ring Kristianstad SM-Final 23 startande
1969 SM Kristianstad |
Lennarts SM var redan klart innan start.
Han vann finalen med ½ varv och dokumenterade därmed sin värdighet.
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
2:a | Torsten Karlsson | Karlskoga MK |
3:a | Orvar Bergqvist | Upplands Väsby MK |
4:a | Arne Ståhl | Kalmar MK |
5:a | Per Neuman | Stockholms BK |
Totalt Svenska Mästerskapet 1969 klass E
21 september Storfors Ring ”Lilla Kanonloppet”
Det har inte varit många regniga tävlingar detta år, men i Storfors fick regndäcken plockas fram.
En intresserad publik fanns. Banan var ganska smal och krokig, omkörningar klarar bara de fräckaste tänkte man.
15 ekipage kom i mål. Många tyckte efteråt att det var en rätt trevlig tävling i alla fall. Killar från Malmö i söder till Östersund i norr hade ställt upp.
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | Stockholms BK |
2:a | Tommy Mårtensson | Stockholms BK |
3:a | Thomas Milton | Stockholms BK |
5 oktober Åsum Ring Kristianstad Sverige-England-Norge
1969 Kristianstad |
1969 Kristianstad |
1969 Kristianstad |
14 förare från England, 21 förare från Sverige och 5 förare från Norge skulle göra upp.
Det var från början en individuell tävling men det bestämdes att man skulle lägga in ett landskapheat före första heatet mellan England och Sverige.
Tävlade för England gjorde Graham Liddle, Kelvin Hesketh, Chris Merlin, Chris Bolton, Tom Purnell, Rod Mc Kay, Malcom Isaacs och Mike Goodvin.
För Sverige, Torsten Karlsson, Benny Pettesson, Per Neuman, Lars Johansson, Astor Waldemarsson, Orvar Bergqvist, Lars Wassdahl och Lennart Bohlin.
England vinner landskampen med 88 poäng mot Sveriges 50. Men vad annat kunde det bli när Orvar, Astor och Lennart tvingats bryta.
I den individuella tävlingen blev resultatet enligt nedan. (Ingen av de fem norrmännen kom med till finalen).
46 Benny Pettersson 5 Chris Merlin England 97 Mike Goodwin England |
nr 2 Mason Mins England jagar nr 3 som är Torsten Karlsson |
nr 0 Graham Liddle och nr 1 Lennart Bohlin i hård kamp |
Graham Liddle har kört av kedjan och Lennart har också brutit detta heat vet ej anledningen |
Lennart tar emot medalj för tredje platsen i det individuella racet |
1969 Kristianstad Int |
Resultat | ||
1:a | Mike Goodwin | England |
2:a | Graham Liddle | England |
3:a | Lennart Bohlin | Sverige |
19 oktober Stockholm Ös-We Ring Upplands Väsby2 tim race
En kylig dag med snö gick 2 timmars på Ös-We Ring. Lennart och Tommy Mårtensson tog ledningen från Sune Rillver och Leif Engström på elfte varvet och ledde till första tankstoppet. Då tog Wassdahl/Pettersson ledningen med Lennart och Tommy på andra platsen. Men turen svek dem de fick göra ett längre mekuppehåll. Mot slutet körde de i flera placeringar och hamnade slutligen på åttonde plats. Sune och Leif fick bryta och flera med dem.
1969 Öswe Ring 2 tim |
Resultat | |
1:a | Lars Wassdahl / Benny Pettersson |
2:a | Lars Johansson / Torsten Karlsson |
3:a | Lennart Nordström / Ronny Eriksson |
8:a | Lennart Bohlin / Tommy Mårtensson |
2 November Hitorpsbacken i Nora, 25 startande
Det blev en rafflande sekundstrid i backen. Tävlingen bevittnades av 627 betalande vilket funktionärerna var nöjda med. Det skiljde 1/10 sek mellan Torsten, Sune och Lennart i mål. Ronnie Peterson var prisutdelare.Det påstods att Lennart hade blivit ”fasthållen” i starten, men i själva verket fastnade kart chassit på en planka som låg bakom bakhjulet.
1969 Hitorpsbacken |
1969 Hitorp backtävling |
1969 Hitorp backtävling |
1969 Hitorp backtävling |
Resultat | ||
1:a | Torsten Karlsson | Karlskoga MK |
2:a | Sune Rillver | Stockholms BK |
3:a | Lennart Bohlin | Stockholms Bilklubb |
8-9 november Förarkurs Kinnekulle Ring, därmed var säsongen över.
42 förare hade anmält sig till hastighetskursen för E-förare på Kinnekulle Ring och bilbanelicens.
En av instruktörerna var Ronnie Petersson övriga Torsten Palm, Ingmar Pettersson, Jonny Green, Sigge Johansson och Bo Brastad. Teorilektionen höll kursledaren Lars Backman i. Det skriftliga provet bestod av 50 frågor, varav 3 måste vara rätt för att bli godkänd.
Lennart och Ronnie Peterson |
Lennart berättar:
”Uppkörning även med privatbilar gällde under dagens övningar. Björn Modigh lyckades volta med sin ”Mammas” Amazon Combi”. Tror det var Bo Brasta som åkte med som instruktör.”
Efter kursen höll Zeth Martinsson ett anförande om bl.a. de ändringar som föreslagits i FK-reglementet. Zeth hade tidigare inte tillhört E-förararnas supporter, men när han nu ställde sig upp och sa ”Grabbar jag har ändrat mig!” fick han en applåd av E-förarna. Han försäkrade att han numera förstod E-åkarnas entusiasm över att åka 250cc och att köra på bilbana.
1969 Kinnekulle Licens bilbana |
1969 Kinnekulle Licens bilbana |