1962 – 1966

EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1962-1966

LENNART VILHELM BOHLIN

 

 

1962 Lennarts premiärår med gokart

1961 byggdes Sveriges första asfalterade GOKARTBANA  i Laxå. Grundaren var Bertil Lundberg med sönerna Lennart och Caj. I Storfors upplät kommunen mark på Stegelviken utanför Storfors och banbeläggningen av jord invigdes detta år.  Lennart började tävla med sitt hembyggda chassi och en hemtrimmad Silverpilmotor på 175cc och 5 växlar för Storfors Speedcar klubb . Klassen hette Formel K.

1962 på Stegelvikens jordbana i Storfors före start

Speedcartävling premiär på Stegelvikens jordbana ”Rävjakten på 10 varv”

 

1:a   Alf Svensson             Storfors

2:a   Gunno Pettersson     Storfors

3:a   Rune Karlsson           Åtorp

4:a   Lennart Bohlin           Storfors

1:a Alf Svensson  Storfors
2:a Gunno Pettersson  Storfors
3:a Rune Karlsson Åtorp
4:a Lennart Bohlin  Storfors

 

Första racet slutade trots allt på en 4:de plats, den egna trimningen av motorn blev totalt misslyckad men… lärorik.

 

22-23 september Laxå första SM-tävlingen i karting

 

1962 Laxå Startlista

1962 Laxå Startlista

1962 Laxå startlista med totalt 49 startande

Rallystart i Storfors OT-tävling ”Skyltjakten” i Klass B

 

Resultat

1:a Lennart Bohlin / Sören Karlsson  Storfors Volvo PV Sport
2:a KE Åslund / Göran Skoog  Storfors Ford Corsair
3:a Stig Viström / KE Hedberg  Nykroppa VW
4:a Stig Larsson / Eivor Larsson  Storfors Volvo Amazon
5:a Lars Bjurbäck / NR Larsson  Nykroppa Fiat 145

 

Vinterrace i Grums

Samtliga 20 förare övernattade på golvet i skolans Gymnastiksal
1:a   Lennart Bohlin  Storfors MK Hembygge/HVA 175cc, resultatlista saknas.

Vinterrace på sjön Sången i Hällefors

Inga resultat finns kvar.

 

1963 Klass D-special.

Antal race: 10 varav 6 podium

Från Gunnos Cykel & Motor i Storfors köptes en ny kart från tillverkaren Ing Firma Welland i Spånga  ett IWA Bantam chassi i byggsats för 645:-.delvis jobbade Lennart av skulden till Gunno.

Motorn en Ardie 200cc 5 växlad kom från en Blå Stinget (motorcykel) som köptes av Gösta Skoglund i Storfors.

 

Lennart byggde om motorn utan några som helst kunskaper om motortrimning, från svänghjulsmagnet tändning till batteritändning och monterade en kylfläkt istället för svänghjul eftersom motorn placerades bakom förarstolen och inte kunde få ordentlig kylning. Lennart bakar balsam och araldit i toppen på kolven samt på vevaxeln i mammas ugn så att det skulle bli mer vevhus kompression. Vevaxel och kolv balanserades av Åberg & Andersson i Örebro, faktura nedan.

 

 

Motorn funkade perfekt men ljuddämparen var tyvärr felkonstruerad och gav därmed inte den tänkbara effekten mot Ronnie Peterson proffsbyggda Robardie.

 

 

12 maj Laxå Landskamp

1963 Laxå 1

1963 Laxå 2

1963 Laxå 3

 

1963 Strandbadenloppet i Falkenberg 19 – 20 maj, 24 startande

 

 

 

Resultat klass D Special

1:a Ronnie Peterson  Örebro     BMCK Robardie/Bultaco
2:a Conny Holmberg  Växjö    MS
3:a Stellan Nilsson           Örebro      BMCK Ronnie ex. Robardei/Ardie 200cc
4:a Leif Nilsson                 Malmö      MK
5:a Lennart Bohlin           Storfors      MK

IWA Bantam/Ardie 200cc

 

13 juni Skövde MK Aspö Ring kartingbana, 40 startande

 

Lennart hade startnr 46 men vi har inte hittat de kompletta slutresultaten

Resultat

1:a Ronnie Peterson  Örebro     BMCK Robardie/Bultaco
2:a Gunnar Svensson          Gislaved MK Pygmé/Willers
3:a Lennart Söderberg         Laxå MK IWA/HVA
4:a Göran Alexandersson    Gislaveds MK Fyrbom/ILO

 

 

8 september Sveriges Grand Prix i Laxå 15 startande

Laxå – Pacecarstart efter en Fiat 500

 

 

Lennart startnr 53 var 3:a på kvalet efter Ronnie. Rune Larsson bröt det första racet och kom 3:a i det andra heatet. Lennart var den siste som inte blev varvad av Ronni

 

Slutresultat från båda heaten
1:a Ronnie Peterson Örebro BMCK
2:a Stellan Nilsson KAK/U Örebro
3:a Conny Holmberg Växsjö MS
4:a Mats Rothstein Laxå MK
5:a C.G Fändrik Lindesbergs MK

 

 

 

22 september Svenska Mästerskapet i Kilafors, 40 startande

 

Lennart fick låna storebrors fina Dodge-39, mor Aina var med och passade på att hälsa på sin mor i Hamrångefjärden. Efter tävlingen när de skulle åka hem stod den lilla gumman med väskan i handen och skulle med hem till Storfors. Lennart hade tagit ut inredningen bak i bilen för att få plats med karten och förklarade att det fanns ingenstans för henne att sitta. Det slutade med att mormor satt i gokarten hem till Storfors.

1963 Kilafors SM

Resultat

1:a Ronnie Peterson Örebro BMCK Robardie/Bultaco 200cc
2:a Åke Persson SMK Malmö HVA Lindström
3:a Arnold Jensen MK Kopparberg HVA
4:a Bengt Söderlund Växjö MS HVA
5:a Lennart Bohlin Storfors M IWA Bantam/Ardie 200cc

 

 


29 september Västerås travbana, 40 startande

Lennart hade startnr 3 men kommer inte ihåg slutresultatet. Han minns dock att det var ett jättegupp mitt på raksträckan där hans små 5″ hjul för asfaltsbanor inte fungerade bra, de flesta andra förarna körde grusbanekartar med 8″ hjul.

Resultat

1:a Astor Waldermarsson Kopparbergs MK HVA Special
2:a Gunnar Fändrik Kopparbergs MK IWA
3:a Leif Engström SMK Hedemora Ardie
4:a Hilding Englund SMK Söderhamn
5:a Stig Mattsson Botkyrka HVA

 

Vinterrace

På sjön Ullvettern vid Stegelviken söder om Storfors. En bana plogades upp som preparerades med kalk från Persberg gruvorna och det fungerade nästan som asfalt att köra på. Tyvärr finns inga resultat från denna tävling.

 

 

1964 Klass D-special

IWA Bantam/Ardie 200cc 5 växlad Antal race: 1 varav Podium

 

 

3 Klubbars race i Laxå

1:a Lennart Bohlin
2:a Ronnie Peterson
3:a Stellan Nilsson

Lennart glömmer aldrig när Ronnies far Bengt tittade på resultattavlan och sa: ”Hur kunde Bohlin vinna?” Bengt menade förmodligen inte körskickligheten utan mer materialet Lennart körde med.

1965

200cc D-special: Körde endast Tiveds loppet i Laxå Lennart bröt förmodligen detta race – ingen dokumentation finns kvar.

Byggandet av Storfors Gokart Ring var i full gång

1966

Ett år utan tävling pga att Inger och Lennart flyttar till Stockholm Lennart byter klubb från Storfors MK till Stockholms Bilklubb. Även Karten byttes ut, en 200cc D special kart mot en klass C bil med 2 Parilla TG14 motorer av Leif Radne Motor som just startat sitt företag i Hägersten.