Välkommen till Bohlin Racing

EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1967-1968

LENNART VILHELM BOHLIN

 

 

1967 Antal race 200cc klass C: 10 varav 3 podium

Bästa resultat, 2:a Svenska Mästerskapet efter Nicke Johansson i Ronnie P gamla klass C kart med ett Teckno chassi och dubbla Parilla TG14 motorer.

Resultat SM

1:a Gunnar ”Nicke”Johansson Stockholms Bilklubb
2:a Lennart Bohlin Stockholms Bilklubb
3:a Ronny Wallin Ulricehamns MK
4:a Leif Olsson Karlskoga MK

Övriga race

23 april Möbel Ikea Grand Prix i Kungens kurva
21 maj Gävle Åbyggebanan
11 juni SM klass C+D Ös-We Ring
? Toarps Ring SM
25 juni Toarps Ring Landskamp England-Sverige
27 aug Ös-We Ring

 

1967 var också det år då Lennart friade till Inger. De vigdes på midsommarafton vid en gammal kyrkplats utmed en pilgrimsled på Finnskogen vid sjön Yxsjön i Västra Värmland. En händelse som lockade ut journalister i skogen och bröllopet uppmärksammades i flera Värmlandstidningar. Näbbar var brudens småsystrar och bröllopsfesten pågick hela natten vid Yxsjöns strand. Det saluterades med dynamit och inte ett öga var torrt när bruden svarade ja. Man kan än idag se inristningen Lennart gjorde i den gamla björken på platsen: I + L.

Bröllopsresan gick till Toarps Ring där det var landskamp mellan England och Sverige. De nygifta anländer till tävlingen med konservburkar skramlandes efter PV:n och karten på taket.

Hemma igen till den första lägenheten, som hyrdes i andra hand och låg på Åsögatan på Söder i Stockholm packar lite nya kläder efter Toarps Racet och sedan drar vi till Laxå för att träna lite

Inger i vit overall testar Lennarts C kart Teckno kart med 2 st Parilla TG14

Inger kör stenhårt

Lennart mekar åt Inger

 

 

23 april Möbel Ikea Grand Prix i Kungens Kurva

Hittar inga resultat från detta race men det står att Leif Olsson vann och jag 2:a i programmet men vi har inga uppgifter om att Leif körde i Klass C med dubbla motorer

1967 Ikea

21 maj Gävle Åbyggeby banan

1:a Nicke Johansson vinner detta race

2:a Lennart Bohlin

1967 Gävle 1

 

 

11 Juni Öswe Ring Stockholm

1:a Lennart Bohlin vinner detta race före
2:a Nicke Johansson i Ronnie Petersons Robardie
3:a Kjelle ” Välten” Weström
4:a Per Neuman

 

 

25 augusti Toarp Ring

1:a Ronny Wallin Ulricehamn BK
2:a Lennart Bohlin Stockholms BK
3:a Gunnar ”Nicke” Johansson Stockholms BK

 

25 Juni Toarp Ring Landskamp

Sverige vann Landskampen före England som körde med 250cc motorer och växellåda vi svenska körde med dubbla 100cc motorer och Engelsmännen var chanslösa.

Bäst poängplockare var

1:a Ronny Wallin
2:a Lennart Bohlin
3:a Gunnar ”Nicke” Johansson

1967 Toarp Landskamp1967 Toarp Landskamp

 

27 augusti Öswe Ring Stockholm

Resultat SM 1967

1:a Gunnar ”Nicke” Johansson
2:a
3:a Lennart Bohlin kommer 2:a i SM slutresultatet

 

4 nov  Ös-We Ring 3 tim race

 

Drygt 30 ekipage startade i 3 tim racet på Ös-we Ring i bra väder, arrangerat av Stockholms Bilklubb. Gunno Persson och Lennart deltog med en Teckno/Parilla och slutade på 11 plats efter lite småtrassel. Detta var Ronnie Peterson sista gokartrace och han och Lasse slutade på 3:e plats. Det kändes nog skönt för Kent och Sune att få ta emot prispengarna 800 kronor samt pokal efter 259 körda varv.

 

1:a Kent Engström/Sune Rillver 10:a Stig Dahlman/Anrne Lindgren
2:a Leif Olsson/Leif Nilsson 11:a Lennart Bohlin/Gunno Persson
3:a Ronnie Peterson/Lasse Lindberg 12:a Bo Kardeby/Lars Lemetty
4:a Ingvar Engman/Leif Hallingstam 13:e Roland Jacobsson/Birger Nyqvist
5:a Björn Johansson/Jan Söderström 14:e Kjell Eriksson/Håkan Ewertz
6:a Bengt Winqvist/Leif Andersson 15:e Björn Lindmark/Bo Johansson
7:a Pehr Swensson/Kjell Rönnö 16:e Hilding Mattsson/Bengt Hedin
8:a Inge Nilsson/Rolf Lundgren 17:e Bengt Lundblad/Olof Thorselius
9:a W Wennberg/Roland Danneman 18:e Freddy Kottulinsky/Gunnar Martinsson

 

Redan 1966 hade Lennart börjat på Teleskolan i Stockholm för att utbilda sig som Teletekniker.

 

 

 

Egon Elf var Linjemästare och chef på företagsväxlar Stockholm Norr, 1967 hämtade han Lennart på Telekontoret mitt i Stockholm för att Lennart skulle göra sin praktik hos honom.

Han fullgjorde sin praktik och blev fast anställd.

Det dröjde inte länge förrän frågan kom…varför han nästan alltid måste vara ledig på måndagar?

Lennart tyckte han skulle hänga med en helg och se vad han höll på med. Efter den helgen var han inte bara chef utan också mekaniker och en jättegod vän. Måndagarna skulle bli till veckor och ibland upp till 4-5 veckors ledighet när det gick tävlingar bland annat i Syd Africa, New Zealand, Australien och övriga Europa mellan åren 1980-198 5 som vi återkommer till.

Lennart berättar:

Mycket information fick vi på tiden genom ”Motortidningen Kart”.Redaktör var Christian ”Chris” Wollin och ansvarig utgivare Bo Sörensson. Prenumerationspriset per helår var 12,-. Det skrevs givetvis resultatlistor efter race och det gjordes reportage om olika förare. Meddelande från FK-utskottet och en hel del teknisk  information som också var mycket uppskattad

I maj numret 1967 fanns en artikel om säkerheten på våra FKbanor. Det hände för mycket små olyckor – framför allt på träningar och det var tråkigt att stå flaggvakt bl a. Det skulle kunna lösas med ”Ett elektroniskt flaggsystem”. Banövervakningen skulle kunna skötas av en person och apparaturen skulle vara enkel, driftsäker och billig. Istället för flaggsignaler skulle blinkade gula lampor placeras där flaggvakterna i vanliga fall stod. Kostnaden för hela apparaturen exkl. bilbatteri skulle ligga på 300 kronor för sex posteringar.

2008 köpte vi in ett liknande system, men trådlöst, till 7 posteringar på Karlskoga Motorstadion ”Traxa”. Priset hade stigit betydligt men ”Traxan” är verkligen till stor hjälp. Detta system har både gult, rött och grönt blinkande ljus. Att det skulle dröja så lång tid innan någon utvecklade och sjösatte idén!

 

1968: Antal race 200cc D special: 10 varav 6 podium

Detta år sålde Lennart sin C kart och köpte en 200cc D special kart med en 4-växlad Bultaco motor som Harry Olsson byggt och kört framgångsrikt i Stockholm BK.

1967

 

Den största tävlingen detta år var givetvis World Cup, D-åkarnas eget, inofficiella VM.

1968

Tävlingen körs i Morecambe, England.

Banan Heysham Head Circuit ligger alldeles intill havet mitt i ett rekreationscentrum. En helt annorlunda bana med både uppför och nerför-backe. Tävlingarna kördes under flera dagar med 6 klasser och omfattade hela 36 heat.

Väl framme i Morecambe fick Lennart börja ”träna in sig” på en bana som under många år skulle bli en utmaning.

Antal startande: 67 i klass D.

Att någon av svenskarna skulle ligga blad favoriterna hade ingen väntat sig. Det skilde ett par-tre år mellan vad engelsmännen gjorde med sina motorer och vad vi svenskar kommit på. Dessutom körde de så många fler tävlingar.

Heysham Head Circuit från starten

Vad gör man inte när det strular..,

 men … med på bilden Sune Rillver

Sune Rilver på bilden

I B-finalen skar Motorn för en medtävlande framför Lennart på det snabbaste partiet och Lennart hade ingen chans att undvika smällen men klarade sig med ett nyckelbens brott. Säsongen blev därmed spolierad.

Bild från tidningen ”The Visitor”

 

Torsten Karlsson slutade på 6:e plats i B-finalen och blev därmed bäste svensk. Vann gjorde Graham Liddle.

På väg hem med brutet nyckelben

Min bror Lars Erik påbörjar Reparation av den trasiga karten

1968 Lennart och brodern Lars Erik på Storfors Ring

 

På hemvägen, Lennart berättar själv:

Resan blev dramatisk eftersom ett annat fartyg på Nordsjön hade fattat eld och behövde undsättning. Fartyget vi åkte med låg nära och fick ta upp en del av de drabbade. Många av dem hade bara sina nattkläder på. Då beslöt jag att nästa år skall inte jag ligga längst ner i fartyget.

och 1968 var också det år då Inger och Lennarts dotter Pernilla föddes.

 

Copyright 2018 - Bohlin Racing