EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1977
LENNART VILHELM BOHLIN
Seger i World Cup för andra gången
Nu är Lennart till 100 % tillbaka till Superkart. I år kör han en Starkart/Yamaha 250 cc.
Sponsorer: IWA, Hesketh Racing, Tordenskiold i Århus, Kartson, Televerket, Bosch, Castrol och Keva Mekaniska.
|
|
Teknisk data Superkart 1977
Chassi: Starkart Motor: Yamaha twinn 2 cyl luftkyld Växellåda: 6 växlar Acceleration:0-100 km/tim på 2,5 sek Toppfart: 265 km/tim Bränsle: Bensin 100 okt Vikt: 205 kg inkl förare Max längd: 210 cm Max bredd: 140 cm Höjd: 60 cm Däck: 5” hjul Nypris: 30 000,-/komplett med beg motor |
Lennart köpte in ett flertal Roadracingmotorcyklar och plockade ur motorerna |
Film när Lennart testar på Gelleråsen
17 april Jyllands Ring Kleber Cup 60 startande
Landskamp Jylland 17 april |
På bilden Peter Elgard |
Första racet på säsongen med hela Engelska eliten på plats och vid detta tillfälle kördes även Landskamp.
Martin Hines ledde 9,99 varv av racet men Lennart attackerade på målrakan sista varvet och vann över Martin med 4 hundradelar. Martins fru grät floder efter racet!
Citat ur tidningen Kart nr 4-5
”Efter tidsträningen på lördagen var det uppenbart att tävlingen skulle bli mycket hårdare än någonsin tidigare. Engelsmännens dominans var bruten, nu skilde det bara 0,5 sek mellan de sex snabbaste.Allra snabbast var Dave Buttiegieg, World Cup-Mästaren. Han följdes av Martin Hines (Zip-chefen) och Lennart Bohlin, som nu är tillbaka i E-karting efter sitt mellanspel i F3.
I starten slocknade Buttiegiegs motor och Hines tog ledningen in i första böjen med Lennart Bohlin och Dansken Peter Elgaard närmast. Detta blev ett av de mest dramatiska E-heat som körts på Jyllandsringen : Bohlin var gång på gång uppe jämsides med Hines men kunde inte komma om.
Medan detta pågick tog Dave Buttiegieg i för hårt för att hinna ikapp täten. Han åkte av och hamnade omilt i armcoräcket, lyckligtvis utan att skadas allvarligt.
Ett varv kvar: Lennart Bohlin lyckades äntligen pressa sig förbi Hines och vinna loppet. Hines tvåa, Elgaard trea.
Lagtävlingen och Landskampen på Jylland annorlunda
Bohlin vann alltså den individuella s k Kleber-Cupen. Men man brukar ju köra nationslagtävling också på Jyllandsringen. Eftersom engelsmännen inte var de tillräckliga 10 för att fylla ett lag sa danska arrangören att om engelmännen kunde ställa upp med 4 så skulle man räkna poäng bara för de bästa i de andra lagen.
Så blev det.
Än en gång tog Hines ledningen men denna gång följd av Peter Elgaard, Dave Buttiegieg, Bohlin, och Malcom Turner. Dessa fyra växlade hela tiden placeringar.
Än en gång fick Hines leda till sista varvet men då slipstrimade Elgaard förbi och vann. Buttiegieg trea, Bohlin fyra.”
Egon Elf, Bert Hesketh, Lennart och Bengt-Åke ”Kartson sponsor” |
Lennart |
Martin Hines ute och spionerar – fotar rattkåpan |
Egon och Lennart före start |
Resultat | Landskamp | Resultat |
Individuellt | ||
1:a | England | 1:a | Lennart Bohlin | Sverige | |
2:a | Sverige | 2:a | Martin Hines | England | |
3:a | Danmark | 3:a | Peter Elgaard | Danmark | |
4:a | Norge |
15 maj Jessheim i Norge
Lennart vann – men kommer inte ihåg något mer, vi saknar övrig info från detta race
Kommer en liten filmsnutt från denna bana så småningom.
Resultat
1:a Lennart Bohlin
2:a Lars Göran Johansson
3:a Jan Trondsen
5-6 maj World Cup Morecambe England
1977 Lennart Bohlin vinner World Cup Morecambe England film Uno Svensson
Lennart är nu sponsrad av Hesketh Racing med verkstad och kontor vid Morecambebanan intill havet där tillverkningen av 250cc Starkartchassin äger rum. Leder företaget gör ”Big Boss” Bert Hesketh som även är ansvarig för hela eventet. På företaget arbetar även sonen Kelvin Hesketh som också är en framgångsrik förare i Superkart.
Här kunde Lennart testa lite extra före racet, vilket var väldigt värdefullt eftersom banan var mycket snabb och tekniskt krävande.
Heskeths verkstad |
Citat från Zeth Martinsson IMS Illustrerad Motorsport nr 8
”Under tio års tid har John Players sponsrat WORLD CUP tävlingarna i klass E.
En gång har Cupen tagits av Graham Liddle. Han tog den första året 1968, 1969 och 1971. Den fick han behålla för evigt. 1972 var det åter Grahams tur sen var det slut. 1970 tog Kelvin Hesketh en inteckning, 1973 Reg 1973 Reg Gange, 1974 Dave Cullimore och så 1975 var det Lennart Bohlin Sveriges tur. 1976 blev det en ny förare på prispallen Dave Buttiegieg.
1977 var man åter på Morecambe och då var det annorlunda. Nio svenskar hade anmält sig som deltagare i den 10:e World Cup tävlingen. I spetsen stod naturligtvis Lennart Bohlin. Men med var också Guss Karlsson, Lasse Dahlberg, Bosse Tingström, Stefan Bergelin sonen till Björn Borgs tränare.
Att Lennart var en klar aspirant på titeln var väl ingen som tvivlade på. Men de andra opponenterna hade också chansen att visa framfötterna. Hur många som ställde upp? 120 förare en ansenlig skara.
Lennart med alla sina SM och en World Cup mästare förut var klar favorit. Vem skulle kunna hota honom. Naturligtvis engelsmännen, men även en del av de svenska.
Martin Hines en klar aspirant på titeln. G Liddle fyrfaldig mästare, P Elemore, P Elgaard, och så Guss Karlsson och svenske mästaren Bosse Tingström.
Att World Cup är ett mästarmöte av stora format är inget att tvivla om. När det kan ställa upp hela 240 deltagare bara i klass E. 120 i Cupen och 120 i national 1, en klass för bara Villersmotorer, då har man bredd som är enastående.
Vi här i Sverige har kanske 10-delen förare av den Engelska. Vad England dock saknar är den riktiga toppen. Det är synd att dom inte tar tillfället i akt att tävla i Lappcupen. Där skulle dom verkligen se vad tävlande är. Kanske det är därför vi här har en så fin topp i klass E, i förhållande till förare.
Själv har jag aldrig haft nöjet att se dessa tävlingar, men det skulle vara underbart att få se all publik som omger banan, 20 000!!! På två dagar. Det är här i landet bara en dröm. Hur gör dom?
Men för att hylla en värdig mästare för det är han Lennart Bohlin, Järfälla. 33 år och i den allra högsta toppen inom karting. Det finns ingen som kan köra som Lennart. Många har försökt kopiera hans körstil, ingen har lyckats. Lennarts stil går inte att kopiera, den är helt egen. Det är bara det att Lennart har ett enormt fint flyt på sitt ekipage. Det spelar inte så stor roll vilken bil han sitter i.
Lennart har ju under en mängd år åkt IWA-bilar. I år tyckte inte IWA att han kunde mer, för han fick inte ut något av Lennart Internationella tävlande. IWA kan inte sälja något på England som själva har fina bilar i sin produktion.
Då hjälpte KARTSON Lennart , med kontakten med Hesketh. Dom ställde upp med både bil resa och uppehälle. Bilen var klar för race utan större justeringar, Lennart hade en egen motor som monterades i ramen, en tvåcylindrig Yamaha på 250cc vilken Lennart själv preparerat. Men den motorn passade inte alla banor så Hallman och Eneqvist har ställt en encylindrig 250cc Yamaha till Lennarts förfogande för svenska tävlingar. Banorna är här mycket kortare och krokigare, enligt Lennart och där passar en encylindrig motor bättre.
Morecambe är 730 meter lång och mycket snabb. Det gäller att våga stå på för att det är inte många som prutar. Lennart har själv en gång slagit sönder nyckelbenet på denna banan. Banan är ju också kuperad vilket gör det ännu svårare. Att Lennart är nöjd med sin insatts är inte att ta miste på. Men en sak är han inte nöjd med och det är förståeligt. Det är massmedias lindrigt sagt milda intresse för sporten. I Sverige skall tilläggas.
Jag håller fullt och fast med Lennart i det fallet. Det är svårt att få massmedia med på galoppen. Lennart får nog i så fall flytta till en mindre stad som har en lokalpress med en motorintresserad journalist i gänget. Tyvärr är det så.
Lennart vill att E-Åkarna skall få åka på fler bilbanor.
Idag finns det stor möjlighet till det. Vi har Kinnekulle som vanligt. Mantorp har blivit aktuell genom att den kortats till hälften, likaså Anderstorp. Falkenberg är en bana som tillåter avåkning även i höga farter så den kan vara tänkbar.
Släpp in E-förarna på dom här banorna för att göra prov och försök sedan utvärdera resultatet.
Lennart har blivit erbjuden att åka till Irland i ett mästarmöte. Allt fritt det låter väl bra.
Bara att Gratulera.
Den stora uppgiften är kvar för i år och det är Europamästerskapet som går på Jyllands Ringen i Danmark den 13-14 aug. Det blir i stort sett samma förare som Lennart mötte i World Cup. Tävlingen kommer att TV bevakas, det är Danmark det. Lennart skall försöka få tag i någon Dansk sponsor till den tävlingen. Vi önskar Lennart ett verkligt hjärtligt lycka till i sitt fortsatta tävlande.”
Graham Liddle, Lennart och Reg Gange |
106 Peter Elgaard och 95 Lennart |
Lennart för Gange, Liddle, Paul Elemore, Elgaard och Dave Buttigeig |
114 Bosse Tingström |
Paul V Pedersen, Danmark |
Kvalificeringen på Heyshambanan i Morecambe går till så att alla förare kör 4 heat därefter går 25 förare direkt till A-finalen. Resterande 100 förare kör B, C, D och E final varav de 5 första i varje final går vidare.
Lennart har kvalat direkt till A-final sedan 1969 men med lite oflyt kan det bli 5 finalrace. Ett svagt minne är att Lars Johansson gjorde detta något år.
Lennart vinner en överlägsen seger före Martin Hines och Paul Elemore.
Martin”Zip”Hines från Zip Kart fick sin bästa placering detta år av alla hans starter i World Cup.
Resultat A-final | |||
1:a | Lennart Bohlin | Starkart/250 Yamaha Twinn | Sverige |
2:a | Paul Elemore | Zip kart/250 Yamaha Twinn | England |
3:a | Martin Hines | Zip kart/250 Yamaha Twinn | England |
4:a | Graham Liddle | Zip kart/250 Yamaha Twinn | England |
5:a | Peter Elgaard | Zip kart/250 Yamaha Twinn | Danmark |
6:a | Lars Gröning | Zip kart/250 Yamaha Twinn | Danmark |
7:a | Guss Karlsson | Lynks/250 Bombardier | Sverige |
Egon dricker segerchampagne |
Paul Elemore, Lennart och Martin Hines |
Lennart och Bert artikel från Evning Post |
Karting |
Artikel Karlskoga Tidningen 15 juni |
10 juli Lappland Cup Östersund Lit deltävling 1
Regerande Svenska Mästaren Bosse Tingström vann tävlingen helt ohotad, Lennart som startade sist körde upp sig till 6:a i mål |
Resultat A-final | ||
1:a | Bo Tingström | Södertälje KRC |
2:a | Christer Rönnlund | Lycksele MK |
3:a | Paul V Pedersen | Danmark |
4:a | Lasse Dahlberg | Södertälje KRC |
5:a | Per Arne Dahlin | Hedemora MK |
6:a | Lennart Bohlin | Södertälje KRC |
7:a | Clas-Ivan ”Spjälle” | Frösö IF |
8:a | Hans Åke Sundell | Frösö IF |
13 juli Lappland Cup Umeå deltävling 2
Resultat A-final | ||
1:a | Bosse Tingström | Södertälje KRC |
2:a | Anders Karlsson | Kalmar MK |
3:a | Paul V Petersen | Danmark |
4:a | ||
5:a | Peter Elgaard | Danmark |
6:a | ? | |
7:a | Guss Karlsson | Sverige |
16 juli Lappland Cup Lycksele final
Ösregn och skitväder hela helgen och inte nog med det Lennart gjorde en praktblunderpå lördagens kval och kom för sent till uppställningen och fick därmed starta sist i söndagens finalrace.
Christer Johansson tog starten i finalen men blev omkörd efter 10 varv av Hans Åke Sundell som höll ledningen i mål. Lennart åkte slalom genom fältet efter sin dåliga startposition och slutade som 4:a.
Resultat A-final | ||
1:a | Hans Åke Sundell | Frösö IF |
2:a | Christer Johansson | Södertälje KRC |
3:a | Christer Rönnlund | Lycksele MK |
4:a | Lennart Bohlin | Södertälje KRC |
5:a | Bo Tingström | Södertälje KRC |
Slutresultat Lappland Cup 37 startande
1:a | Bo Tingström | Södertälje KRC |
2:a | Lennart Bohlin | Södertälje KRC |
3:a | Christer Rönnlund | Lycksele MK |
4:a | Hans Åke Sundell | Frösö IF |
5:a | Christer Johansson | Södertälje KRC |
Från Expressen 2 februari |
30 juli TV-reportage Öswe Ring med Jan Svanlund från TV-sporten
7 augusti Hällefors Jeppe Cupen
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | |
2:a | Arne Jönsson | |
3:a | Per Arne Dahlin | |
4:a | Per Tage Dahlin | |
5:a | Clas Ivan ”Spjälle” |
Total ställning i Jeppe Cupen efter 7 år(skall köras 10 år)
Resultat | Namn | Klubb | Poäng |
1:a | Hans Åke Sundell | Frösö IF | 111 |
2:a | Lennart Bohlin | Södertälje KRC | 110 |
3:a | Uno Svensson | Hälleförs MK | 85 |
4:a | Lasse Dahlberg | Södertälje KRC | 59 |
5:a | Thomas Benselfeldt | Järfälla MK | 50 |
6:a | Arne Jönsson | Fjärås MK | 48 |
7:a | Silvio Franchini | Järfälla MK | 47 |
8:a | Nils Carsting | Södertälje KRC | 39 |
14 augusti Jyllands Ring Grand Prix EM Superkart 250cc 51 startande inför 15 000 åskådare
Film Kommer
Genom Peter Elgaard med sponsorn Diskotek Tordenskiold löste sig sponsorproblemet för Lennart.
Citat ur tidningen kart nr 7-8
”För andra gången körs EM på Jyllands Ring i Danmark som sponsras av BP.Det blev en tävling som bekräftade att klass E är kartingens ”Formel 1” och attE-klassen bör få köra mycket mer på bilbanor, också i vårt land, än som nu tillåts.
Tävlingen inleddes efter träningen med två kvalomgångar där varje omgång körde två heat . Martin Hines (han och hans pappa äger och driver Zip fabriken i England) vann sina två före Dave Buttiegieg och svensken Gert Pettersson.
Den andra kvalomgången blir en dubbelseger för världsmästaren Lennart Bohlin som också sätter nytt absolut banrekord med 49,7 sek (106,8 km/h) När vi skriver absolut banrekord menar vi just det. Alltså snabbare än t.ex. Formel 3,Racersportvagnar osv. osv.!
Regerande Europamästaren Reg Gange fick en andra och en tredje plats i kvalen.Han körde på Goodyear däck mot Lennarts Bridgestones.
Finalen till Hines
Första startledet i finalen blev därmed Bohlin på snabbaste tid, Hines, Gange, Buttiegieg.Hines och Bohlin körde Bridgestones, Gange Goodyears och Buttiegieg Carlisles.
Hines gjorde en kalasstart medan Buttiegieg blev stående på linjen och Lennart kom iväg dåligt.Gange gjorde en bra start och höll andraplatsen tills dansken Peter Elgaard passerade på sina Bridgestone däck. Hines i ledning stabiliserade sig snabbt till ca 50 meter. Efter fyra varv hade Lennart arbetatsig upp från åttonde plats till andra men tog inte in på Hines. Elgaard däremot pressade hårt på Lennart bakifrån och lyckades också så småningom ta sig om. Bara för att på nästa varvförvisas till tredje igen när Gange vars Goodyeardäck nu hade fått upp värmen, sköt upp till andraplatsen.När heatet flaggades i mål hade Gange ätit in Hines försprång till kanske 20 meter. Man kan däremot knappast påstå att Hines var hotad.”
Resultat A- final | ||
1:a | Martin Hines | England |
2:a | Reg Gange | England |
3:a | Peter Elgaard | Danmark |
4:a | Lennart Bohlin | Sverige |
5:a | Erik Tinghöj | Danmark |
6:a | Jörgen Hoffbeck | Danmark |
7:a | Per Steffensen | Danmark |
8:a | Paul V Pedersen | Danmark |
9:a | Rob Kerkhoven | England |
10:a | Gert Pettersson | Sverige |
28 augusti SM Lycksele deltävling nr 1, 30 startande
Citat från Christian Wollin tidningen Kart nr 7-8.
”I SM gick det bättre för Bohlin”
Fint väder hela helgen på Trollringen.
Lennart toppade alla sina kvalheat och i finalen tog den skicklige 34-årige Lennart starten före Christer Rönnlund och gav aldrig de övriga en chans att sticka upp. Christer Johansson, Lennart polare var inte alls i slag och rasade ner till 7:e plats i mål. Redan från början var Lennart Bohlin förstås skyhög favorit till slutsegern i SM klass E.
Han motsvarade förväntningarna på Trollringen när han tog ledningen i finalstarten och höll den i mål.
En som inte höll sin placering i mål var Christer Rönnlund som fram till artonde varvet hade en säker andra plats men som efter några varvs krigande måste släppa den till Fjäråsföraren Lars Jönsson.”
Resultat A-final | ||
1:a | Lennart Bohlin | Södertälje KRC |
2:a | Lars Jönsson | Fjärås MK |
3:a | Christer Rönnlund | Lycksele MK |
4:a | Bo Tingström | Södertälje KRC |
5:a | Kent Pettersson | Järfälla MK |
6:a | Hans Åke Sundell | Frösön |
7:a | Christer Johansson | Södertälje KRC |
11 september SM Kristianstad deltävling 2
Citat Christian Wollin tidningen Kart
”Fjorton dagar senare fortsatte SM-serien i andra änden på Sverige, närmare bestämt i Kristianstad. Än en gång stod Lennart Bohlin i en klass för sig och vann lätt rakt igenom tävlingen, från kval till A-final. Därmed hade Lennart säkrat ännu ett SM-tecken det sjätte för att vara noga.
Fighten i Kristianstad kom istället om platserna närmast efter Lennart där Södertäljeföraren Christer Johansson, årets Nordiske Mästare, till sist tog andra platsen trots hård uppvaktning från Christer Rönnlund. Tävlingen på banan i Norra Åsum kördes på delvis ny bansträckning där man för E-kartarna hade kopplat bort den krokigaste biten. Fyra och femma i Kristianstad blev Bosse Tingström och Hansa Sundell.”
Resultat A-final | ||
1:a | Lennart Bohlin | Södertälje KRC |
2:a | Christer Johansson | Södertälje KRC |
3:a | Christer Rönnlund | Lycksele MK |
4:a | Bo Tingström | Södertälje KRC |
5:a | Hans Åke Sundell | Frösön |
6:a | Lars Jönsson | Fjärås MK |
25 september SM Södertälje deltävling 3
SM final södertälje 1 |
Citat Christian Wollin tidningen Kart
” Nu gällde det silvret
Någon dramatik beträffande guldet återstod alltså inte när man kom till Södertälje 2 veckor efter Kristianstad. Lennart var redan klar Mästare. Silver och brons var däremot inte alls klart. Lennart behövde inte ta i riktigt för fullt på sin hemmabana och nöjde sig med att bli trea efter klubbkamraterna Christer Johansson och Bosse Tingström, vilket gav de två silver respektive brons i slutställningen.
Till Lennarts ”försvar” skall också nämnas att han hade bromsproblem i finalen. Rätt ska vara rätt…
Christer Johansson ledde A-finalen från start till mål och hade under större delen av loppet Bosse och Lennart närmast sig.”
Bosse Tingström före Lennart |
LT Södertälje |
Resultat A- final | Slutställning i SM | |||
1:a | Christer Johansson | Södertälje KRC | 1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Bo Tingström | Södertälje KRC | 2:a | Christer Johansson |
3:a | Lennart Bohlin | Södertälje KRC | 3:a | Bo Tingström |
4:a | Christer Rönnlund | Lycksele MK | 4:a | Christer Rönnlund |
5:a | Arne Jönsson | Fjärås MK | 5:a | Lars Jönsson |
6:a | Lars Jönsson | Fjärås MK | 6:a | Hans Åke Sundell |
7:a | Hans Åke Sundell | Frösön | 7:a | Arne Jönsson |
8:a | Lars Dahlberg | Södertälje KRC | 8:a | Kent Pettersson |
2 oktober Finland och Keimola banan 100 varv långlopp med tankstopp – 130 förare och 99 kartar deltog på Käinby Motorstadion
Keimola 100 varv |
Keimola 1977 |
Keimolabanan som låg utanför Helsingfors var en bilbana med internationella mått. Idag finns det tyvärr bara hus på detta banområde.
Varje kart fick ha 2 förare men Lennart beslöt att köra hela racet själv, vädret var en katastrof med snöblandat regn igenom hela racet. Lennart som körde en karossförsedd kart var först ut med att sätta på en rattkåpa från Roadracing vilket skyddade händerna från det kalla vädret.
Efter tankstoppet körde Lennart ohotat i mål, många förare fick bryta med frusna fingrar.
Citat från tidningen Kart nr 7-8
”Dagens höjdpunkt var de stora växellådskartarna i C och E som skulle köra 100 varv. En av deltagarna var årets Världsmästare och Svenske Mästaren Lennart Bohlin i klass E.
Vi låter honom själv berätta.
När det var dags för vår start var det fortfarande samma dåliga väder som under hela lördagen, nämligen hällande regn och kallt.
Vi startade kl 14.30 med C klassen ett halvt varv före. Startrutorna var lottade och jag hade fått masterplatsen. När vi skulle starta fick jag inte igång motorn. Den tände först när alla andra hade åkt! Med den sikten tänkte jag att nu är det väl förkylt.
Bosse Tingström tog starten och ökade ledningen. Men när jag hade fått igång bilen märkte jag att den fungerade perfekt i rotblötan och började ta in på fältet. Jag såg inte vilka jag passerade men Bosse, som ledde tills fjärde varvet, sa efteråt att han hade sett mej som något gult som kom farande bakifrån. Så hade jag då ledningen i E-fältet och Twinn Yamahan gick som en klocka.
Efter 10 varv började jag komma ikapp C-åkarna, tror jag. Det var nämligen just då omöjligt att få syn på varvtavlan och den ville jag absolut få syn på för vi hade räknat med att bensinen inte skulle räcka mer än 27 högst 28 varv. Till slut hittade jag tavlan som förresten sköttes av min fru Inger och Anita Elf. Då hade det gått 23 varv. Ledaren i klass C var Lasse Carlsson från Järfälla. Han var tydligen inte så långt borta enligt mina mekaniker Egon Elf och Lasse Åberg som skötte tankningarna perfekt. Snabbaste besöket i depån tog bara ca 15 sekunder.
Nu började förarbytena för dom som var två om att köra. För min del föredrog jag att köra själv och verkligen ta reda på vad man går för. Bosse T:kedja hoppade av för tredje gången och så var den dagen definitivt förstörd.
Fel pedal, Gert!
Ni vet hur det kan vara när man skiftar från manuellt växlad bil till automatväxlad. Man trampar på bromsen när man tror att det är dags att koppla ur. Ungefär det samma hände bröderna Gert och Kent Pettersson från Järfälla. Kent hade skiftat pedal mellan koppling och broms så när Gert skulle lägga in femman i snabba böjen efter rakan blevdet tvärstopp. Han var liksom van vid kopplingen till vänster men där satt bromsen… Detta hände vid tre tillfällen berättade Gert, de slutade ändå som tvåa.
Själv åkte jag problemfritt i mål som segrare efter 1 tim och 40 min och ett varv före Gert/Kent.
Hans-Åke Sundell blev diskad för att han sköt karten över mållinjen, tändspolen hade lossnat. Motorn skulle vara igång när karten passerade mållinjen, stod det i tilläggsreglerna. Guss Karlsson och Lasse Dahlberg bröt med skuren motor. Lasse Carlsson ledde C-klassen i 99 varv då tändspolen lossnade och Lasse gjordesamma misstag som Sundell och blev förstås diskad.
Stefan Broberg och Mats Berg från Lycksele vann istället C-klassen.
Till sist vill jag verkligen gratulera Hasse Zetterström från Järfälla som vann före Mika Salo och över alla andra finnarna i F-junior. Bra gjort.”
Vem har skrivit? se nedan:
Resultat A-final 100 varv 155 km | Klubb | Varv | |
1:a | Lennart Bohlin | Södertälje KRC | 100 |
2:a | Gert o Kent Pettersson | Järfälla MK | 99 |
3:a | Hannu Kiiski | Keimola FK | 95 |
4:a | Gunnar Lundberg/Per Gunnar Själlin | Lycksele MK | 93 |
5:a | Per Arne Dahlin/Per Tage Dahlin | SMK Hedemora | 93 |
6:a | Karl Gustav Augustsson/Ingvar Karlsson | Lycksele MK | 91 |
7:a | Christer Rönnlund/Thomas Benselfeldt | Lycksele/Järfälla | 90 |
8:a | Bo Tingström | Södertälje KRC | 71 |
9:a | Hans Åke Sundell/Clas Ivan ”Spjälle” | Frösö | 71 |
10:a | Lars Dahlberg/Guss Karlsson | Södertälje KRC | 52 |
11:a | Göran Hellmonth/Gunnar Benselfeldt | Järfälla MK | 13 |
Lennart vill gärna framhålla sin kompis Christer som under senare år blivit en hård konkurrent och som nu vann Nordiska Mästerskapet på Örebrobanan. Tilläggas kan att Lennart inte startade i detta race.
Skandiazotrofén slutställning 1977 i Södertälje KRC
Plac | Skandiazotrofén | Klass | Poäng | Plac | Slutställning efter 3 år | Klass | Poäng | ||||||
1:a | Lennart Bohlin | E 250cc | 54 | 1:a | Lennart Bohlin | E 250cc | 118 | ||||||
2:a | Steven Andskär | F:junior | 51 | 2:a | Christer Johansson | E 250cc | 100 | ||||||
3:a | Robert Karlsson | F:junior | 45 | 3:a | Robert Karlsson | F:junior | 92 | ||||||
4:a | Björn Ågren | F:junior | 43 | 4:a | Björn Ågren | F:junior | 85 | ||||||
5:a | Stefan Rindeström | E 250cc | 38 | 5:a | Bo Tingström | E 250cc | 67 | ||||||
6:a | Christer Johansson | E 250cc | 37 |
Länstidningen Södertälje 27 september