Välkommen till Bohlin Racing

EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1979

 LENNART VILHELM BOHLIN

Bild från segern i Mantorp 15 – 16 september

Superkart: Star Galaxy/ LeboYamaha 250cc

 

Antal race: 7 varav 5 segrar, 1 tredje samt 1 niondeplats. Lennart kör för Järfälla MK.

Teknisk data Superkart 1979

Chassi: Starkart
Motor: Yamaha twinn 2 cyl luftkyld
Växellåda: 6 växlar
Acceleration: 0-100 km/tim på 2,5 sek
Toppfart: 265 km/tim
Bränsle: Bensin 100 okt
Vikt: 205 kg inkl förare
Max längd: 210 cm
Max bredd: 140 cm
Höjd: 60 cm
Däck: 5″
Nypris: 35 000,-/komplett med beg motor

1979 var ett år som Lennart inte körde så många tävlingar, meningen var att han skulle köra Rally Cross med en Renault Gordini. Arne Berg som höll i projektet fick problem med skattemyndigheten i och med det föll allt i stöpet. Lennart var tillbaka till Superkart igen och fortsatta sitt samarbete med Hesketh Racing som byggde Starkart 250cc-chassin och drev banan på Morecambe i England.

Äntligen blev det en Förarföreningen i Klass E, Lennart hade försökt i 2 år men nu tog Jan Stråth tag i det och lyckades.

 

21-22 april Jyllands Ring Polar-Cup

60 startande varav 10 svenskar

Kallt blåsigt och ruggigt på banan, tävlingen börjar med träning och kval – därefter 2 race där sammanlagda bästa tiden vinner.

Banans längd 1475 m det totala banrekordet för alla kategorier av bilar är 45,90 sek.

Lennart kvalade in som 1:a på 46,99 sek med dansken Paul V Pedersen på andra plats med  47,37 sek samt Erik Tinghöj på 3:dje plats med 47,58 sek.

Racet avlöpte helt enligt planerna för Lennart med 2 segrar och bästa tid.

 

 Resultat Chassi/Motor Land
1:a Lennart  Bohlin Star Galaxy/Lebo Yamaha Sverige
2:a Erik Tinghöj Dino/Yamaha Danmark
3:a Peder Haugård March/Yamaha Danmark
4:a Per Seffensen Swiss/Yamaha Danmark
5:a Thomas Nielsen Dino/Yamaha Danmark
6.a Torbjörn Kvia Lynx/Yamaha Norge
7:a Lars Dahlberg Lynx/Yamaha Sverige
8:a Torjer Kleppe Dino/Yamaha Norge
9:a Ib Pedersen Dino/Yamaha Danmark
10:a Rune Berg Zip/Yamaha Norge

 

1 maj  Södertälje KRC

Inbjudan till klass E var ett magert startfält och det handlade enbart om Christer Johansson, Bosse Tingström samt Lars-Göran Johansson.Lennart deltog ej i detta race.

Christer snurrade redan på första varvet i första heatet men kunde springa igång och fortsätta, Lars-Göran tog därför ledningen och ledde klart fram till sista böjen när motorn skar. Christer som kört ikapp Bosse och efter en vild kubbning tagit sig förbi och kunde till slut vinna racet med Bosse som tvåa.

 Resultat  Chassi/Motor Klubb 
1:a Christer Johansson Starkart/Yamaha Järfälla MK
2:a Bosse Tingström Poker/Husqvarna Södertälje KRC
3:a Torbjörn Ljunglöv MK Kopparberg
4:a P-A Dahlin SMK Hedemora
5:a Göran Berg Södertälje KRC

                 

11-12 maj Örebro Ronnie Peterson Memorial  14 startande

Inget deltagande från Lennarts sida

Örebro BMCK med Gunder Sundin i spetsen  hade lagt ner mycket arbete för att få i stånd denna tävling med 6 olika klasser. Med hjälp av sponsorer hade de satsat över 20 000 kr på annonser och affischer men trots det kom det bara ca 600 betalande åskådarna. Bland dem fanns också Ronnies föräldrar Bengt och Maj-Britt samt Ronnies fru Barbro.

Lite struligt i heaten var det, Christer Johansson fick tjuv-starts-flagg, Greger Kronegård var över gula linjen och fick svart-flagg. Jan-Erik Bergman Munkfors MK och Anders Stridsberg Kils MK fick båda bryta för tekniskt fel när Jan-Erik låg på andra plats. Lars-Göran fick köra in i depån då ena cylindern skar. Uno Svensson Hällefors MK och Sture Hoffblad Fjärås MK krokade ihop i den del av banan som är krokig och fick bryta heatet även Hans Stenerlöf fick bryta p.g.a. tekniskt fel.

Finalen vann Christer Johansson tvåa kom Greger Kronegård och trea Louis Lindell.

 

26-27 maj World Cup England

120 startande varav 15 svenskar

Lennart anlände till Morecambe som mästare och var snabb hela veckan men till finalen blev det regn och han tappade väghållningen totalt och hade inte en chans att hänga på täten. Han fick se sig varvad av Dave Buttigeig mycket pinsamt men det är sådant som händer.

 

 

Halt var det

 

men att bli varvad…

Saxat Från Motortidningen Kart nr 5 text: Jan Stråth

”Överresan blev som vanligt mycket trevlig (23 tim), väl framme i Feelixtown börjar bilresan upp till Morecambe. Komna halvvägs är det dags för mat och dryck även tankning. Nu uppstår det första problemet, det finns ingen diesel att köpa.  Diskussionerna går höga om orsaken och hur ”fan” nu detta skulle bli. En engelsman kommer som räddande ängel, han vet att i morse hade en liten ”mack” ca 5 miles härifrån dieselolja. Vi kör av motorvägen och följer hans anvisningar, och se där en liten Shell-station. Vi får tanka för tre pund var och kan sedan dra vidare. Det var vår första konfrontation med Englands bensinkris, men inte den sista.”

”Redan  på första träningen började problemen för oss svenskar motorerna ”skar”, det gick åt cylindrar och kolvar på löpande band. Christer Johansson t.ex. bytte bränsle till finaldagen, då fungerade allt perfekt, dessförinnan hade han gjort av med fyra cylindrar och åtta kolvar, helt oförklarligt.”

”På finaldagen kom regnet det drev in med stor kraft från havet och förhållendena blev nästan odrägliga, men ändå, hör och häpna publiksiffra med 20.756 personer. Dåligt tycke engelsmännen de hade räknat med 40.000.”

”Bäst i försöken lyckades Gert Pettersson som steg i täten av finalheaten och Lennart Bohlin som tog den sista direkt kvalificerande platsen.”

”Finalerna då? Jo, man börjar med E-finalen, där blev bl.a. Torbjörn Ljunglöf utslagen. Vann gjorde Christer Johansson. D-finalen då, där blev Christer femma och avancerad därmed till C-finalen. I C-finalen körde Christer upp sig till femte plats, men när några varv återstod tog bromsarna slut och i hårnålen bar det uför, rakt ut i halmen. Synd på en sådan fin uppkörning.”

 

Här kommer Christer Johansson med nr 100

 

och vart är han på väg tro?

 

 

Lennart – Jag hör inte vad du säger

 

Fattar du inget – inga bromsar …

”Så var det dags för  Grand Finale med Dave Buttigieg på pool före Reg Gange och Gert Pettersson. Så blev även ställningen under första delen av loppet, de tre hängde ihop och Lennart avancerade från sin köposition, på det åttonde varvet så snurrade tyvärr Gert i blötan och rasade kraftigt bakåt. Innan målflaggan föll så hade Gert passerat Lennart och hamnade på åttonde plats samt på nionde plats Lennart.”

 

 Resultat  Chassi/Engine Country 
1:a Dave Buttigeig Daevinson Sprint/Yamaha England
2:a Reg Gange Jnr. Barlotti/Yamaha England
3:a Graham Roscoe England
4:a Rob Kerkhoven Team Frost Zip/GBRD Yamaha England
5:a Kelvin Hesketh Star Galaxy/Star Yamaha England
6:a Derek Rogers Zip/Zip Yamaha England
7:a Mick Goy Zip/Smith Yamaha England
8:a Gert Pettersson Taifun/Yamaha Sverige
9:a Lennart Bohlin Star Galaxy/LEBO Yamaha Sverige

Inger som inte var med gissar – Anita och Egon hjälper Lennart att redigera talet som han skall hålla

 

2-3 juni Cadwell Park

130 startande varav 5 svenskar

Landskamp mellan England och Syd-Afrika som vanns överlägset av England. Nigel Smith sköt sin motor så att delar flög över hela banan, Malcom Turner kraschade in i en kart som snurrat på banan men klarade sig utan större skador.

Saxat Från Motortidningen Kart nr 5 text: Jan Stråth

”Söndagen presenterade sig med Englands specialitet ”dimma” och vilken dimma sen, man släppte ut ett par kartar på prov men det gick inte att köra, så vad skulle man göra, det var bara att skjuta upp starten. Träningen kom igång ca 3 timmar försenat och då beslutade man att halvera hela tillställningen. Det blev ett träningspass och ett försök, samt final. Det är hårda bud på 130 startande.”

I försöket startade jag själv som sextionde ”gubbe” (Jan Stråth), åkte upp till 32:ndra plats på tre varv och hade final-plats inom räckhåll. ”Pang” kedjebrott så var den dagen förstörd. Det gick betydligt bättre för de övriga svenskarna som kvalade in till finalen. Lennart Bohlin stod i 3:de ledet, Bosse Schernan i mitten och Torbjörn Ljunglöf i bakre delen, en tjusig presentation av ”gubbarna”.

Lennart hade lite problem i starten, han kom aldrig fram till sin position, utan kom iväg som 14:de man, men då började han en formidabel klappjakt på täten. Han avancerade stadigt uppåt i fältet på den 3,6 km långa banan. I mitten av loppet låg han på 6:de plats och hade ganska långt fram till täten men avståndet krymte stadigt. I den vevan var tyvärr båda övriga svenskar tvungna att bryta. Lennart jagade ifatt täten, när ett varv återstod gick han upp på 5:te och när raka sista varvet återstod gjorde han en ”fräckis”, gick förbi två man samtidigt och gick i mål som 3:a, en topprestation i detta startfält., undrar vad som hänt om han varit med från början i startgruppen.”

Resultat Chassi/Motor  Land 
1:a Reg Gange Jnr. Barlotti Inchley/Yamaha England
2:a John Ball Zip/Star Yamaha England
3:a Lennart Bohlin Star Galaxy/LEBO Yamaha Sverige
4:a Derick Irving Taifun/Yamaha Sydafrika
5:a Martin Poole Zip/Yamaha England
6:a John Rees Zip/ Goff Yamaha England
7:a Dave Buttigieg Sprint/WK Yamaha England
8:a Donovan Collier Zip/Yamaha England
9:a Calvin Fish Zip/Turner Yamaha England
10:a Derek Rogers Zip/PDS Yamaha England

 

1-2 september Örebro

35 startande

 

Resultat
1:a Lennart Bohlin Järfälla MK
2:a Bo Tingström Södertälje KRC
3:a Christer Johansson Järfälla MK

 

15-16 september Mantorp Park Star Cup

35 startande

Det tävlades i olika klasser FF, FV 250 CC. Deltagare i 250 cc klassen kom från både Danmark, Norge och Finland.Av träningstiderna att döma var 250 cc snabbast på 48 sek runt den 2000 m långa banan. Närmast var Formel V på 50 sek och Formel Ford på 51 sek.

Förarna tyckte att banan var bra bortsett från kurvan ute på rakan, den var ganska gropig men alla förare var överens om att EM skulle kunna arrangeras här.

Lennart och Christer

Resultat   Klubb Land 
1:a Lennart Bohlin Järfälla MK Sverige
2:a Christer Johansson Järfälla MK Sverige
3:a Rune Berg RCC Romerike Norge
4:a Bosse Tingström Södertälje KRC Sverige
5:a Lars Göran Johansson Karlstad MC Sverige
6:a Ole Johan Haga RCC Romerike Norge
7:a Henri Rönnberg Edsbo UA Finland
8:a Hannu Kiiski Edsbo UA Finland
9:a Kim Dupont L.U.G Danmark
10:a Erik Tinghöj USGK Danmark
11:a Jan Thondsen RCCR Norge

 

6-7 oktober Jyllands Ring Danska Mästerskapet Final

90 startande

Banan är Europas finaste för 250 cc och samlade som vanligt ett stort startfält från många länder bla ett 30-tal av Englands bästa förare.

På tidskörningen på lördag visade det sig att Lennart var snabbast på nytt banrekord 45,46 sek med regerande världs-mästaren Dave Buttigieg England på andra plats med tiden 46,04 sek och därefter Christer Johansson på 46,08 sek samt Martin Hines England på fjärde.

Det enda allvarliga intermetzot var när Jan Stråth fick bakhjulspunktering på långa rakan -men det slutade lyckligt efter ett antal snurrningar.

En som hade tur i oturen var Lars-Göran Johansson som hade kört sönder vevaxeln och kopplingen på träningen. Lars-Göran hade ej råd att att laga motorn men en hjälpsam herre dök upp och erbjöd sig till att betala. Lars-Göran tackade för vänligheten  och skruvade som besatt. Han slutade som trea i kvalen och gick vidare till finalen men hade oturen att köra av banan.

Jyllands Ring

Jimmy och Lennart

Prisutdelning Lennart , Paul och Martin

Prisutdelning Lennart , Paul och Martin

Resultat Chassi/Motor  Land 
1:a Lennart Bohlin Starkart/Yamaha Sverige
2:a Paul Elmore Zip/Yamaha England
3:a Martin Hines Zip/Yamaha England
4:a Dave Buttigieg Zip/Yamaha England
5:a Paul V Pedersen PVP/Yamaha Danmark
6:a Christer Johansson Starkart/Yamaha Sverige
7:a Erik Tinghöj Dino/Yamaha Danmark
8:a Torjer Kleppe Dino/Yamaha Norge
9:a Calvin Fish Zip/Yamaha England
10:a Rob Kerkhoven Zip/GBRD Yamaha England

 

23 sept Munkfors

 

Resultat  Klubb
1:a Lennart Bohlin Järfälla MK
2:a Yngve Börenskog Stenungsund KS
3:a Anders Stridsberg Kils KK
4:a Stellan Larsson Munkfors MK
5:a Kjell Nilsson Munkfors MK
6:a Hans Stenerlöf Munkfors MK
7:a Gunnar Berg Munkfors MK