Välkommen till Bohlin Racing

EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT  1981

LENNART VILHELM BOHLIN

Egon och Lennart efter vinsten på Swartkops Raceway

Superkart: Aerokart/Yamaha TZ250H

Antal race 10: varav 3 segrar, 2 andra, 3 tredje, 1 sjätte samt 1 niondeplats.

Lennart kör för Järfälla MK och är detta år sponsrad av Hallman & Eneqvist på en vattenkyld Yamahamotor 250cc för Road Racing – den enda i Sverige. Tidigare Yamahamotorer var luftkylda. Lennart kör sin Starkart/Yamaha från 1980 i Sydafrika därefter AeroKart.

Lennart som nu blivit 38 år, fortsätter sitt samarbete med Hesketh Racing som bygger Starkart 250cc-chassin och driver banan på Morecombe i England där World Cup tävlingarna körs. 

Teknisk data Superkart 1981
Chassi: Aero kart
Motor: Yamaha twinn TZ250 H 2 cyl vattenkyld
Växellåda: 6 växlar
Acceleration: 0-100 km/tim på 2,5 sek
Toppfart: 265 km/tim
Bränsle: Bensin 100 okt
Vikt: 205 kg inkl förare
Max längd: 210 cm
Max bredd: 140 cm
Höjd: 60 cm
Däck: 5″
Nypris: 45 000,-/komplett med beg motor

Lennart startar vinterträningen inför säsongen

1981 börjar det stora äventyret med en inbjudan till Sydafrika och C.I.K. Open All Africa Championships. Tävlingarna går i januari på Zwartkop Raceway Pretoria samt på Ster Umhlanga Kartwayrace i Durban.

Förberedelser inför den långa färden – Hasse Persson från Storfors och Lennart bygger en låda till karten. Där ska förutom en ”Star-Kart” även rymma däck och diverse reservdelar som sedan Schenker ska transportera ner till Sydafrika.
Inger minns tillbaka vilka problem det blev att hitta snygga sommarkläder mitt i vintern inför resan. De sammanlagt elva personerna som var inbjudna fick vaccinera sig mot allt som rekommenderades och börja äta malariatabletter.

29 förare från fem länder var inbjudna i klass E – varav två från Sverige, Lennart Bohlin och Lars Göran Johansson Skoghall. De blev inkvarterade hos olika Sydafrikanska familjer där de blev mycket varmt mottagna under den fem veckor långa vistelsen. Lennarts mekaniker Egon Elf med fru Anita och Inger var förstås medbjudna samt Lars Görans bror Peter (mekaniker).

I klass A 100cc var Lasse Forsman och Fredrik Skoghag inbjudna. Med var också Fredriks föräldrar samt Tom Bryant-Meisner som var mekaniker åt Lasse.

Lennart packar upp

Caroline stående, Anita, Egon o Inger

Hos Schenker där lådorna packades upp – Dave o Caroline Buttigieg och Lennart

Direkt till polen försvann Anita o Inger

Theo Kamp – Lennart o Ingers värdfamilj

 

16-17 januari C.I.K. Open All Africa Championships deltävling 1 Swartkop Raceway

Fr v Theo Kamp Egon o Lennart

Äkta paret Caroline och Dave Buttigieg

Lars Göran får hjälp igång av bla sin bror Peter

Egon, Lars Göran, Fredrik, Rolf Skoghag och Tom

Lennart o Theo vilar medan Egon jobbar

Egon var inte imponerad av Theo’s verktygslåda

Ca 5000 åskådare hade tagit sig ut till ödemarken i den nästan 40 gradiga värmen.

I kvalet körde Lennart till sig en 4:e plats och Lars Göran en 10:e.
Därefter körde varje förare 3 heat som avgjorde startuppställningen till finalen. Lennart vann alla sina heat och tog därmed pole. I finalen tog Lennart starten men blev omkörd av Sydafrikanen Derek Irwin på andra varvet, Derek bröt därefter med skuren motor.

Citat från Motocycle RSA Magazine ”The Springbock´s exit was like draining the wather from lake leaving 5000 open mouth’s gasping for breath as they settled back to wittness the dominance of Bohlin – we were sadly robbed of the only challenge the Super-Swede my had have”.

Med två varv kvar höll det på att gå riktigt illa för Lennart när en ambulans kör över banan i den snabbaste delen. Med en blixtsnabb manöver klarade sig Lennart från att köra under ambulansen i ca 160 km/t och vann första deltävlingen på Zwartkop Race Track.

Från racet

Lennart och Tony Zoserl

Dave, Anita o Inger

Lars Göran får sitt pris för 8:e platsen

Lasse Forsman får sitt andra pris

Lennart vann

Dawn hjälper Lennart med talet

Lennart håller sitt tal

Många hamnade I poolen med kläderna på

Här hjälps Caroline i av Lennart och Tom

 

Resultat klass A 100cc: Tony Zoserl Österrike vann före Lasse Forsman.

Fredrik Skoghag blev diskad pga att han vägde 1 kilo för lite.

Final Reultat Kart/chassi 250cc Land
1:a Lennart Bohlin Star Galaxy/Yamaha Sverige
2:a Derek Rogers P.D.S Zip/Yamaha England
3:a Bryan Penny Barlotti/Yamaha Sydafrika
4:a Dave Buttigieg Hermitite Zip/Yamaha England
5:a Henny Meyer Zip/Yamaha Sydafrika
6:a Tony Cape Tony Cape Motors/Zip/Yamaha Danmark
7:a John Edwards IKO/Zip Yamaha Sydafrika
8:a Lars Göran Johansson Deavinson/Rotax Sverige
9:a Danny Mulder Linex Yamahataifun/Yamaha Sydafrika
10:a John Robertson RBS Motorcycles Star/Yamaha Sydafrika

Film från Sydafrika Heat 1

Film från Sydafrika Heat 2

Film från Sydafrika Pre-Final

Film från Sydafrika Final

Film från Formel 1 på Kyalami i Sydafrika

Då var det dags att lämna Johannesburg för race 2 som skulle gå på Umhlangabanan i Durban.

 

25 januari  C.I.K. Open All Africa Championships final  Umhlanga i Durban

I Durban blev Lennart Inger Egon och Anita inkvarterade på Hotell Elangeni som låg alldeles vid stranden. Där blev de mottagna av hövdingen själv och blev behandlade som rockstjärnor. De fick ställa upp på olika aktiviteter i Durban bl.a. som provsmakare för drinkar i en veckotidning samt åka privat safari och fick uppleva the ”Big” 5.

Hövdingen tog emot

Utsikt från balkongen på hotellet

Vårt hotell Elangeni i bakgrunden

Shopping på väg från stranden

Dave Buttiegieg från England vann det första heatet och Lennart vann heat två och tre. Finalracet vanns av Derek Irwin från Sydafrika i hällande regn. Lars Göran Johansson körde av och försvann i ett högt vassfält – det tog en lång stund innan funktionärerna hittade honom oskadd inne i den 3 m höga vassruggen.

Inger fick vara prisutdelare

Anita tittar djupt ner i glaset

Resultat klass A 100cc: Lasse Forsman Sverige vann före Cathy Muller Frankrike

Lasse Forsman slutade 2:a efter Tony Zoserl Österike i det totala resultatet

Noteras kan att Dave Buttigeig vann heat 1 och Lennart vann heat 2

Resultat Finalen

Resultat Umhlanga  Land Resultat totalt  Land 
1:a Derek Irwing Sydafrika 1:a Lennart Bohlin Sverige
2:a Lennart Bohlin Sverige 2:a Derek Rodgers England
3:a Willy Fink Sydafrika 3:a Brian Penny Sydafrika
4:a Bryan Penny Sydafrika 4:a Dave Buttigieg England
5:a Henny Mayer Sydafrika 5:a Henny Meyer Sydafrika
6:a Tony Cape Sydafrika
7:a Herbie Edwards Zimbabwe
8:a Lars Göran Johansson Sverige
9:a Danny Mulder Sydafrika
10:a John Robertzon Sydafrika

 

 

 

 

Dave och Lennart lär sig att surfa

Från safarin

Lennart fick hjälp med packningen

Vår värd i Durban med sin personal på hotellet

Lennart fick låna ett kontor på hotellet

Hemma igen – vårträningen startar

 

24-25 maj Laker Skytrain World Cup England

med 122 startande + 3 reserver

Det är 14:e året World Cup körs och drygt 20 000 åskådare och totalt 279 startande som är max antal för banan.

Tidigare vinnare av World Cup

1968 Graham Liddle Zip/Bultaco England
1969 Graham Liddle Zip/Biltaco England
1970 Kelvin Hesketh Blow/Bultaco England
1971 Graham Liddle Zip/Montesa England
1972 Graham Liddle Zip/Montesa England
1973 Reg Gange Barlotti/Bultaco England
1974 Dave Cullimore Zip/Bultaco England
1975 Lennart Bohlin Poker/Husqvarna Sweden
1976 Dave Buttigieg Barlotti/Yamaha England
1977 Lennart Bohlin Starkart/Yamaha Sweden
1978 Lennart Bohlin Starkart/Yamaha Sweden
1979 Dave Buttigieg Sprint/Yamaha England
1980 Lennart Bohlin Starkart/Yamaha Sweden
1981 Reg Gange Zip/Yamaha England

Det körs fyra heat per förare med lottade startplatser där sammanlagda resultatet från dessa heat blir startplatsen i finalerna A,B,C,D E med 30 förare i varje. Lennart startar direkt i A final i andra startledet efter Reg Gange och Paul Elemore. Christer Johansson Järfälla MK startar på 6:e rutan bakom Lennart. Regndäck gällde på den blöta banan och Reg Gange hade tydligen ett regndäck från Bridgestone som hette YAT och var ett regndäck utan mönster vilket gjorde att det fungerade perfekt på den upptorkade banan när de andra fick åka med utslitna regndäck.

Resultat Chassi/Motor
1:a Reg Gange Vingt Trois Zip/Rotax England
2:a Martin Poole Aero/Yamaha England
3:a Paul Elemore AK Dino/Rodgers/Yamaha England
4:a Bo Scherman Star Chippa Yamaha Sverige
5:a Richard Dean CTRP/Yamaha England
6:a Lennart Bohlin Loctite Star/Star Yamaha Sverige
7:a Paul V Pedersen PVP/Yamaha Danmark

 

6 juni Swedish Champion Cup Södertälje SKRC

Svenska stjärnornas krig på Tuvängen i Södertälje. Här kördes Speedway-systemet där alla mötte alla och 4 förare i varje heat. Christer Johansson, Lennart Bohlin, Tommy Fälth samt Lars Göran Johansson är i A final. När starten går tränger Christer Lennart av banan som blir stående med trasig framaxel, racet leds av Christer men T Fälth jagar intensivt för att komma förbi men Christer stänger fult hela racet och blir efter domarbeslut diskad och burop hörs från publiken när Christer passerar på slutvarvet.

 

Resultat  Klubb 
1:a Tommy Fälth Mk Hedemora
2:a Lars Göran Johansson Karlstads MC
3:a Lennart Bohlin Järfälla MK
 

 

Här var det slutåkt för Lennart

 

Tommy Fälth vann

Film från Invigningstävlingen i Södertälje

Film från Swedish Champion Cup i Södertälje

Film från när Nettan uppvisningskör F3 vid invigningstävlingen i Södertälje

 

 

18-19 juli Swedish Challenge Super kart Cup i Visby på Gute Ring

Film från Swedish Challenge Cup Visby

Racet sponsras av GB Glass och Semic press. Förare och fixare av denna denna spons med prispengar var Göran Berg. Varje förare har ett smeknamn – Lennart är ”Hallonsplitt”.

1500 personer hade hittat ut till kartbanan och tävlingen började med ett antal kvalheat där placeringarna avgjorde startpositionen i finalen. I ett av dessa heat fick Lars Göran ”Päronsplitt” Johansson stopp på sin maskin och blev påkörd bakifrån av Frösöföraren Benny ”Storstrut” Karlsson som fick gashäng och heatet stoppades. Lars Göran fick föras med ambulans till Visby lasarett men återkom senare för att se finalen – med en spricka i foten. Även Christer ”TipTop” Rönnlund gick det illa för – hans kart fattade eld i ett av heaten men… allt slutade lyckligt.

Lennart ”Hallonsplitt” Bohlin står i pole fast än han hade haft lite småfel i kvalen. På andra startplatsen står Lennarts stallkamrat Christer ”Serie Nytt” Johansson som tar ledningen efter schabbel av Lennart som till slut kommer iväg som trea efter en dåligt start.  Lennart får häng på tvåan Jan ”Pommac” Stråth och flyger förbi Jan redan efter första kurvan och närmar sig Christer efter några varv. Lennart irriterar Christer som vägrar att släppa om Lennart men med lite puffar i baken och på 8:e varvet missar Christer en växel och Lennart är förbi och vinner före Christer och Bo ”Big Topp” Scherman.

Citat från Gotlands Allehanda ”Maken till aggressiv och tuff körning har nog aldrig skådats på Gute Ring tidigare och visst var han en värdig segrare som inkasserade 2000 kr”.

 

Från prisutdelningen – Lars Göran haltar också in

 

Siv börjar med rakning av Göran

 

Stackars Göran – det var många inblandade

 

Han behövde iallafall inte vara törstig

 

Se så fin Göran blev

Mycket var det som hände på detta race!

För min egen (Harriet) del så var nog Gotlandsresans mest spännande ögonblick när jag och en viss Olle (Björn Borg) under festkvällen hittade den för dagen avstängda poolen på hotellet och bestämde oss för att det var ett bra tillfälle att få bada alldeles själva. Sagt och gjort – Olle river av sig kläderna och dyker i och själv hinner jag inte ens få av mig strumporna förräns det står en vakt i dörrhålet och undrar va tusan vi håller på med… Jag var snabbare än Olle i starten – om vi säger så….

 

 

31 juli till den 2 augusti Lycksele Nordiska Mästerskapet

24 förare från de Nordiska länderna var uttagna till detta race som startar med kval i torrt före men när Lennart och Christer Rönnlund skall köra sina kvalvarv har regnet börjat och det blir en 11 plats för Lennart och 12 för Rönnlund. Snabbast på kvalet var Carl-Erik Engman Frösö IF före Tommy Fälth Hedemora och Christer Näsström Lycksele 3:a. I heat ett börjar en klappjakt av dessa herrar som avancerar i fältet men Christers motor tar in vatten och han får stopp och Lennart slutar 5:a. Vinner heatet gör Tommy Fälth före Christer Johansson och Christer Näsström. Heat 2 vinns av Tommy Fälth igen med Lennart som 2:a och Pekka Kainulainen Finland som 3:a, Christer Rönnlund som startade sist var uppe på 3:de platsen när motorn skar. Heat 3 Lennart och Pekka drar iväg från start men Pekka kör på Lennart så att båda snurrar och Christer Näsström smiter förbi och vinner för Lennart och Pekka.

1:a Tommy Fälth Sverige
2:a Christer Näsström Sverige
3:a Lennart Bohlin Sverige
4:a Pekka Kainulainen Finland
5:a Dennis Nielsen Danmark
6:a Christer Johansson Sverige
7:a Ole J Haga Norge
8:a Torjer Kleppe Norge
9:a Carl-Erik Engman Sverige

 

15-16 augusti Silverstone Grand Prix England

200 startande – Reg Gange leder finalen till sista varvet när hans bakdäck punkterar och John Ball passerar honom i sista svängen ”Woodcote Corner” fullfartskurvan före mål och får därmed köra med GP nummerplåten nästa år. John var nöjd med resultatet  med tanke på att hans bästa motor gick sönder på träningen så han fick sätta in en reservmaskin till racet. John hade även tryckt upp en egen T-shirt med logo ”The Ball’s in Our Kart”…

Martin Hines ”Mr Zip” fjolårsvinnaren bröt med skuren motor men satte nytt varvrekord innan det blev stopp 114,14 miles per hour average. Martin Hines teamkompis Dave Buttieig som tog ledningen från start bröt på varv två när hjulet lossnade så han kör av banan och bryter.

 Resultat Final

1:a John Ball England
2:a Rob Kerkhoven England
3:a Reg Gange England
4:a Calvin Fish England
5:a Steve Styring England
6:a Owen Jones England
7:a Graham Roscoe England
8:a Rae Davis England
9:a Lennart Bohlin Sverige
10:a Martin Poole England

 

29-30 augusti Mantorp Park EM Superkart

SVT Sportspegeln EM Superkart Mantorp

SVT Sportspegeln EM Superkart Heat 1 Mantorp 

SVT Sportspegeln EM Superkart Heat 2 Mantorp 

SVT Sportspegeln EM Superkart Heat 3 Mantorp

1981 EM Mantorp super 8

57 förare gör upp om EM på Mantorp där regerande Europa Mästaren Lennart Bohlin är favorit. Lennart hade en del strul med kvalet när en liten tejpbit i bensintanken orsakade misständning vilket medförde en dålig startplacering. Heat ett vanns av dansken Paul V Pedersen före Rob Kerkhoven England och Lennart slutade 4:a. I den andra finalen tar Lennart ledningen men stolstaget går av och han slutar 2:a. Den tredje finalen leder Lennart tills två varv återstår för att den nya vattenkylda motorn överhettar och tappar effekt.  Rob Kerkhoven och Paul V Pedersen kan köra förbi i slutet på den långa rakan och det blir en tredje plats för Lennart i mål. Två av tre heat räknas samman för den slutliga placeringen i EM.

Johan Rämö

 

Tommy Fälth

 

Lennart Hasse o Egon

 

Snart dags för start

 

och här går starten

 

Prisutdelning – Lennart, Rob och Paul VP

 

Åsa  (syster till Lill-Lövis) kramar om Lennart

1:a Rob Kerkhoven England
2:a Paul V Pedersen Danmark
3:a Lennart Bohlin Sweden
4:a Sandy Dalgarno England
5:a Christer Johansson Sweden
6:a Torjer Kleppe Norge
7:a Tommy Fälth Sweden
8:a Christer Rönnlund Sweden

 

 

Efter prisutdelningen följde de flesta engelsmännen med Bohlins till Jakobsberg.

 

2 aug  Lycksele Nordiska Mästerskapet

 

Resultat Nordiska Mästerskapet

1:a Tommy Fäldt Hedemora MK
2:a Christer Näsström Lycksele MK
 3:a Lennart Bohlin  Järfälla MK
4:a Pekka Kainulainen Finland
5:a Dennis Nielsen  Danmark
6:a Christer Johansson Järfälla MK
9:a Carl Erik Engman Frösö IF
11 Christer Wågström
 18 Roger Edmark
21 Christer Rönnlund  Lycksele MK

 

12 september Jeppe Cupen och Richards Kanna, Örebro

Jeppe Cupens sista tävling och Lennart tar bucklan för evigt efter 10 års tävlande om denna trofè – om han vinner racet…

Lennart med kartjuniorerna – nr 5 fr v är Monica Stråth som senare skulle bli hans teamkompis

Kvalsnabbast med nytt banrekord vinner Lennart första heatet efter att han tagit starten. Tommy Fälth får inrikta sig på att bevaka sin andra plats när Lennart förvunnit i fjärran och det blir ställningen i mål.

I heat två tar Tommy starten men blir stentufft uppvaktad av Lennart som smiter förbi och drar ifrån och det blir resultatet i mål och totalresultatet finns nedan.

Jimmy, Lennart, Egon och ? hoppas någon känner igen vem det är!

4 oktober Jyllands Ringen Danskt Mästerskap final 50 startande

På Jyllands Ringen utspelades alltid stenhårda kamper mellan förarna med undantag för detta år när det var dålig uppslutning från England och bara två förare infann sig.Finns tyvärr inte så mycket material från denna tävling men resultat från finalracet finns nedan.

Resultat Chassi/Motor
1:a Bjarne Mortensen Mavk/Rotax Danmark
2:a Lennart Bohlin Starkart/Yamaha Sverige
3:a Torjer Kleppe Dino/Yamaha Norge
4:a Paul V Pedersen PVP/Yamaha Danmark
5:a Per Steffensen Dino/Yamaha Danmark
6:a Jan Stråth Starkart/Yamaha Sverige
7:a Peder Haugård Dino/Yamaha Danmark
8:a Alse Jacobsen Lynx/Yamaha Danmark
9:a Erik Tinghöj Zip/Yamaha Danmark
10:a Jan Trondsen Dino/Yamaha Norge