EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1984
LENNART VILHELM BOHLIN
Lennart blir nu Sveriges första och hitintills den enda Världsmästaren i bilbaneracing, vilket inte alla känner till. Det tävlades på GP-banor så som Silverstone 4,710 m, Hockenheim Ring 6,797 m, Nürburgring 4,556 m och Le Mans Bugatti 4,240 m. I dessa Superkartar på 250cc låg snitthastigheten på 180-190Km/t och toppfarter upp till 260Km/t. Under slutet av 90-talet och början av 2000-talet byggdes GP-banor om på för att sänka toppfarterna.
1984 Det var året då Lennart skulle försöka vinna den första officiella VM-titeln i Super-kart (tidigare hade han vunnit 4 inofficiella). Nu behövdes en promotor för att sköta press och sponsorer under säsongen så att Lennart bara skulle koncentrera sig på uppladdningen.
Jag Harriet (Ingers lillasyster) har som vanligt grävt i gamla klipp och resultatlistor och tillsammans med Inger försökt komma ihåg vad som hände 1984.
BP var huvudsponsor detta år |
Mekaniker: Egon Elf och Mats Lundgren Manager: Thomas Milton |
Thomas Milton |
Det här året var även det år som Thomas Milton (regionsansvarig på Trygg Hansa) satte stora spår i framgångarna för Lennarts karriär. Thomas körde även han 250cc och var väl insatt i sporten, han kunde med både kunskap och envishet få både mediebevakning med press och TV att intressera sig för Lennarts framgångar. Utan Thomas hade det aldrig blivit så storartat och Thomas Milton ska för alltid känna sig delaktig i VM-segern.
När jag(Harriet) pratar med Lennart om den här tiden så säger han – skriv gärna ett stort till honom, hans insats var ovärderlig!
STORT TACK Thomas Milton!
Nedan var Thomas målsättning för Lennart 1984
Uppladdningen inför säsongen startar med 4 race i Nya Zeeland i januari
Lennart fick en inbjudan av sin vän Denis Bradley som var Pacific-chef för Husqvarna motorsågar och stationerad i Auckland på Nya Zeeland. Denis och hans fru Judy stod för husrum och Lep Internationale transportbolag som var huvudsponsor till racingserien stod för flygfrakten av karten samt 2 personbiljetter t.o.r till Inger och Lennart. Eftersom Lennart efter Nya Zeeland skulle direkt till Sydafrika och köra första VM-deltävlingen i februari stod Lep även för den transporten till Johannesburg vilket var mycket generöst. Inbjudna var också vännerna från England – Nigel Smith och Chris Lambden med familjer.
Flygresan tog 39 timmar från Arlanda via San Francisco och Hawaii. Väl framme mötte Denis och Judy upp och Inger och Lennart blev inbjudna till ett välförtjänt SPA-bad i deras hem. Dagen efter var det dags att åka ut till flygplatsen och hämta lådan med karten – därefter till Denis Husqvarnaverkstad för uppackning och lite service före första racet.
Äntligen framme efter 39 timmar |
Karten har anlänt |
Denis upptäcker att släpet var för litet |
Framme vid Denis företag Husqvarna |
1 januari Bay Park Raceway Tauranga New Zealand
Lennart klar för race |
Nigel Smith England |
Starten har gått |
Lennart nr 70 tar ledningen före Nigel Smith nr 69 och Chris Lamden nr 46 |
Mycket folk i depån och runt banan |
Denis och Lennart vilar lite mellan racen |
Detta race ingick inte i Lep Internationale serien utan var ett inbjudningslopp som turnén började med. Lennart startar racet från Pole och vinner ganska komfortabelt, dessutom satte han nytt banrekord för Superkart med 55,8 sek runt den 1.3316 miles långa banan.
Resultat Bay Park | Superkart | Land | |
1:a | Lennart Bohlin | Zip-SRS Rotax | Sweden |
2:a | Nigel Smith | Zip-Rotax | England |
3:a | Steve Jones | Zip-Rotax | New Zealand |
4:a | Gerhard Siebert | Zip-Rotax | Australia |
5:a | Paul Larsen | Zip-Rotax | New Zealand |
6:a | Kevin Clark | Gardyne-Rotax | New Zealand |
7:a | Ginger Molloy | Molloy-Yamaha | New Zealand |
8:a | Phil Morley | Zip-Yamaha | New Zealand |
9:a | Mark Gregory | Zip-Rotax | New Zealand |
10:a | Jeff Champion | Champion-Yamaha | New Zealand |
Nigel Smith skall kastas i poolen |
I Auckland kördes Sprintcar-race på kvällarna
Sleepy Tripp från USA var helt outstanding i sprintcar-racen |
Lennart provsitter en bil |
Superkartarna lastas på bilar för transport till den södra ön vilket innebär en båt-tripp med färja mellan de två öarna. Delfiner simmande runt båten hela vägen över sundet – därefter följde en bilfärd på slingrande smala vägar efter havskusten.
Lastning för transport till nästa race |
Klart för avresa till den södra ön |
Färjan över till den södra ön med delfiner
simmande runt båten hela resan var häftigt
|
8 januari Waltham Road Christchurch del 1 New Zealand
Film från första av 3 deltävlingar
Lennart har nr:0, Nigel Smith England nr:69 och Chris Lambden England nr:46
Det var 30 år sedan Christchurch stad gav tillstånd att stänga av gator för motorracing – så detta var en stor händelse i Nya Zeeland. Alla förare anlände till stadens centrum dagen innan racet för att visa upp sig för allmänheten. Därefter blev de inkvarterade hos olika familjer i Christchurch. Dagen efter åker alla till tävlingsplatsen inne i staden och färdigställer Superkartarna för racet – Lennart fick tredje tid på kvalet.
Lite display på torget |
Tidskvalet: 1:a Steve Jones 56,8, 2:a Chris Lambden 58,2, 3:a Lennart 58,2, 4:a Nigel Smith 58,4 5:a, Gerhard Siebert 59,7 och Kevin Clark 59,7.
TV -intervju före racet i Christchurch |
Starkt startfält på plats |
|
Lennart vinner heat 1 |
||
Heat 2 börjar problemen och motorn skar |
||
Bränslet var orsaken till att motorn skar i 3:e heatet |
De skall köra 4 heat och Lennart vinner heat 1 -men bryter 3 heat på grund av felaktigt bränsle så motorn skar hela tiden.
Efter avslutat race var det prisutdelning och drinkar i deras klubbhus.
Resultat Waltham | Superkart 250cc | ||
1:a | Eric Barnes | Zip-Rotax | Australia |
2:a | Nigel Smith | Zip-Rotax | England |
3:a | Jim Rouse | Zip-Rotax | NZ |
John Hamilton | Zip-Ratax | NZ | |
5:a | John Gordon | Zip-Rotax | NZ |
6:a | Chris Lambden | Zip-Rotax | England |
7:a | Gerhard Siebert | Zip-Rotax | Australia |
Phil Morlay | Zip-Yamaha | NZ | |
9:a | Lennart Bohlin | Zip-SRS Rotax | Sweden |
10:a | Mark Gregory | Zip-Rotax | NZ |
12 januari Levels Raceway Timaru del 2 New Zealand
Lennart provligger en NZ 100cc racer |
Levels Raceway ligger ca 10 mil söder om Christchurch med snötäckta fjälltoppar inom synhåll, för på NZ är det kallare söderut. Startuppställningen var efter resultatet från Waltham Road, Lennart står i slutet av startfältet men på varv 3 tog han ledningen och han vann även heat 2, 3 och 4.
Resultat Levels Raceway Total poäng efter race 2
1:a | Lennart Bohlin | Zip-SRS Rotax | Sweden | 75 |
2:a | John Hamilton | Zip-Rotax | NZ | 77 |
3:a | Steve Jones | Zip-Rotax | NZ | 37 |
4:a | John Gordon | Zip-Rotax | NZ | 63 |
5:a | Paul Larsen | Zip-Rotax | NZ | 44 |
6:a | Chris Lambden | Zip-Rotax | Englands | 48 |
7:a | Erik Barnes | Zip-Rotax | Australia | 61 |
8:a | Gerard Siebert | Zip-Rotax | Australia | 35 |
9:a | Phil Morley | Zip-Yamaha | NZ | 34 |
10:a | Nigel Smith | Zip-Rotax | England | 44 |
15 januari Ruapuna Park del 3 New Zealand
Visste du att det finns 22 miljoner får och 3 miljoner människor på NZ… 1984 |
Ruapuna Park Raceway |
Bränsleproblemet är nu fixat |
|
Nigel Smith hade också en del problem |
Även Chris fick skruva lite |
|
Lennart i Pole och vinner alla race full pott |
Formationsvarv |
|
Målgång som segrare |
Prisutdelning i klubbhuset |
Lennart vinner alla 4 heaten och är nära att slå det totala banrekordet på 40 sec som Dennis Hulme har med en Formel 1 bil men kom inte riktigt ner under 40 strecket och slutade på 40,22 sec så det fattades några hundradelar tyvärr – hade varit kul om han tagit detta.
Resultat Levels | Superkart | |||
1:a | Lennart Bohlin | Zip-SRS Rotax | Sweden | |
2:a | Nigel Smith | Zip-Rotax | England | |
3:a | John Hamilton | Zip_Rotax | NZ | |
4:a | Paul Larsen | Zip-Rotax | NZ | |
5:a | Steve Jones | Zip-Rotax | NZ | |
6:a | Jim Rause | Zip-Rotax | NZ | |
7:a | Gerard Siebert | Zip-Rotax | Australia | |
8:a | Chris Lambden | Zip-Rotax | England | |
9:a | Derek Wilson | Ricardo-Yamaha | NZ | |
10:a | Colin Wallace | Zip-Rotax | NZ |
Besök hos John Gordon i hans fabrik som |
tillverkar och säljer dykardräkter till hela världen |
|
Någon flyttar och tar med hela huset |
||
Färja mellan norra och södra ön |
Slutresultat Superkart Lep Internationale serie
1:a | Lennart Bohlin | Sweden | 135 |
2:a | John Hamilton | NZ | 109 |
3:a | Nigel Smith | England | 90 |
4:a | Paul Larsen | NZ | 73 |
5:a | Johan Gordon | NZ | 71 |
6:a | Chis Lambden | England | 68 |
7.a | Eric Barnes | Australia | 67 |
8:a | Steve Jones | NZ | 65 |
9:a | Jim Rause | NZ | 54 |
10:a | Gerard Siebert | Australia | 51 |
3 februari Sydafrika Zwartkop Raceway VM del 1
VM 1 Pre-final Sydafrika Swartkop
VM 1 Final Sydafrika Swartkop
Martin Hines England regerande Världsmästare har nr:1 Lennart har nr:2 och Bryan Heery England nr:3
Hemresan från Nya Zeeland blev definitivt inte kortare. Vid ankomsten till Arlanda var det bara för Lennart att åka till Jakan (Jakobsberg) och lämna av Inger samt plocka med lite nya kalsonger. Därefter bär det av till Arlanda igen och destination Sydafrika Johannesburg för VM deltävling 1.
Deras vän Theo Kamp som bor i Brakpan utanför Johannesburg står och väntar vid Jan Smuts som flygplatsen hette då, därefter bär det av hem till Theo och Judy för ett skönt poolbad och en välkomstdrink.
Mekaniker Egon Elf och hustru Anita var redan på plats och inkvarterade hos Trevor o Doreen Kilburn som vanligt.
Lennart o Trevor |
Egon o Anita |
Tyvärr var det stor uppståndelse i pressen att Lennart skulle tävla i Sydafrika. Han hamnade på FN:s svarta lista. Aktiva som tävlade där nere betraktades som att de stödde apartheidregimen i Sydafrika. Men ett officiellt VM sanktionerat av FIA kunde förbundet inte förbjuda.
Lennart kom fram i tid men det gjorde däremot inte karten. Tiden går och träningen skall börja på fredag, då ringde Theo till Pit Mayer vars son Henny hade kört Superkart. Henny hade gått bort under tragiska omständigheter och Pit hade hans kart stående kvar. Då Theo förklarade situation fick Lennart låna Hennys kart och gjorde den klar för första testet. Äntligen kunde Lennart börja köra.
På lördag förmiddag får de meddelande om att lådan med karten är återfunnen och kan hämtas på flygplatsen, så Lennart kunde köra sin egen kart på söndagens race. Problemet var att han inte hann sortera ut förgasarna för den höga höjd de tävlade på – vilket gjorde att det var svårt att starta från stillastående.
Fick testa Theo Kamps fina motorcykel |
Superkarten har nu äntligen kommit fram och är nu klar för race |
Resultat kval | ||||
1:a | Martin Hines | Zip-Rotax | England | 31,08 |
2:a | Brian Heerey | Zip-Rotax | England | 31,20 |
3:a | Lennart Bohlin | Zip-SRS Rotax | Sweden | 31,31 |
4:a | Deriek Irving | Dino-Rotax | South Africa | 31,43 |
5:a | Johnny Gemmell | Zip-Rotax | South Africa | 31,44 |
6:a | Danny Mulder | Dino-Rotax | South Africa | 31,76 |
7:a | Nial Bernic | Dino-Rotax | South Africa | 31,76 |
8:a | Sandy Dalgarno | Zip-Rotax | Scottland | 31,83 |
9:a | Paul Orsea | Zip-Rotax | Holland | 32,12 |
10:a | David Coetzer | Zip-Rotax | South Africa | 32,27 |
11:a | Ivor Greenwood | Zip-Rotax | Irland | 32,54 |
12:a | Berthold Seibold | Kart-Rotax | W-Germany | 32,78 |
Resultat Pre-Final | 22 varv | |
1:a | Martin Hines | England |
2:a | Lennart Bohlin | Sweden |
3:a | Bryan Heerey | England |
4:a | Sandy Dalgarno | Scottland |
5:a | Johnny Gemmell | South Africa |
6:a | Niel Bernic | South Africa |
7:a | Danny Mulder | South Africa |
8:a | Ivor Greenwood | Irland |
9:a | Paul Orsea | Holland |
10:a | Berthold Seibold | W-Germany |
Resultat Glolec South African Superkart Grand Prix 32 varv
Lennart tar ledningen i finalen men blir rammad efter 12 varv av Martin Hines. De kommer båda ut på banan igen men har tappat ledningen som Brian Heerey övertagit med Derick Irving som 2:a. Martin Hines tvingas bryta efter några varv och Lennart fortsätter sin jakt på ledarna men får ge upp på slutvarven då varvningar hindrar jakten och det var 35 gr i skuggan…
Final | VM deltävling 1 | Land | Varv | VM-poäng |
1:a | Brian Heerey | England | 32 | 15 |
2:a | Derick Irving | South Africa | 32 | 12 |
3:a | Lennart Bohlin | Sweden | 32 | 10 |
4:a | Danny Mulder | South Africa | 32 | 9 |
5:a | Ivor Greenwood | Irland | 32 | 8 |
6:a | Paul J.Orsea | Holland | 31 | 7 |
7:a | Jasper Blom | Holland | 31 | 6 |
8:a | Berthold Seibold | W-Germany | 31 | 5 |
9:a | Peter Theron | South Africa | 30 | 4 |
10:a | John Brady | South Africa | 29 | 3 |
11:a | Chris Swarts | South Africa | 26 | 2 |
12:a | Adrian Pollock | England | 20 | 1 |
13 | Sado Oliviera | South Africa | 18 | |
14 | Michael Maurice | South Africa | 17 | |
15 | Martin Hines | England | 13 |
27 maj Donington Park JPS World Cup England
Då var det dags för World Cup igen som denna gång går på Donington Park med drygt 50 startande. Tidigare år har alltid World Cup gått på Heysham Head i Morecambe, med runt 120 startande. Där har Lennart vunnit 4 gånger – ingen annan förare har vunnit fler gånger.
Det var 3 svenskar förutom Lennart som åkte över havet denna gång. Torbjörn Ljunglöv, Bobo Westman samt Karl-Erik Engman. Bobo tvingades bryta och Karl-Erik hade inga motorer kvar så även han fick titta på när Torbjörn och Lennart körde finalen.
Lennart hade den snabbaste kvaltiden med 1.28,89 sec runt den 3 149 km långa banan – resultatet från kvalheaten var Lennart 1, 2 och 3:a vilket gav en fjärde plats och första ledet där Reg Gange stod pole därefter Richard Dean och Steve Styring och Lennart.
Lennart tar starten och leder i 6,5 varv av 12, då motorn går för varm vilket innebär effektförlust. Martin Hines låg först i ledarklungan tätt följd av Reg Gange, Brian Heerey och Lennart. På sista varvet i chikanen före mål blir det trångt och Lennart blir utträngd långt till höger av Martin och Reg. Det gör att Brian Heerey som låg fyra kör om dem allihop och vinner -Thorbjörn kommer på 21 plats.
Snabbaste varv: Martin Hines 1 min 13,04 sec
Svensk tidning som Lennart hade reklam för på sin kart vilket Engelsmännen hade mycket roligt åt för Fart betyder nämligen Fis |
Resultat JPS | World Cup | |||
1:a | Brian Heerey | PJ1 Zip-Rotax | England | |
2:a | Reg Gange | Hermetite Zip-Rotax | England | |
3:a | Marin Hines | Hermetite Zip-Rotax | England | |
4:a | Lennart Bohlin | Loctite Zip-SRS Rotax | Sweden | |
5:a | Jiles Butterfield | Zip-Rotax | England | |
6:a | Richard Dean | Zip-Rotax | England | |
7:a | Rob Kerkhoven | Zip GP -RKR Rotax | England | |
8:a | Donovan Collier | Zip-Rotax | England | |
9:a | Paul Dennis | Zip-Rotax | England | |
10 | Stuart Ziemelis | Zip-SRS Rotax | England | |
11 | Sandy Dalgarno | Zip GP-RKR Rotax | Scottland | |
12 | Robert Bushell | Zip GP-CTRP Rotax | England | |
13 | Tim Parrot | Tpr Zip-Rotax | England | |
14 | Torjer Kleppe | Dino-Rotax | Norway | |
15 | Richard Arnold | Zip GP-Rotax | England | |
16 | D. Ayre | |||
17 | Philip Ansell | Zip-APV Rotax | England | |
18 | C. Eddie | |||
19 | Allan King | |||
20 | Carolynn Grant-Sale | Hermetite Zip-Rotax | England |
1 juli Silverstone VM del 2 England
Alla åker direkt från World Cup på Donington till VM deltävling 2 på Silverstones Grand Prix bana 4,7 km lång – utan chikaner och ultrasnabb med 190 km/t i snittfart. Träning och kval följer med 100 startande i Superkart.
Därefter börjar kvalheaten där Lennart i första kvalet fick stopp i Becketts med punktering, Lars Göran Johansson och Torjer Klepper kör ihop och bryter även de i Becketts. I det andra heatet fick Lennart också stopp men vet ej varför denna gång. Även Martin Hines, Sandy Dalgarno och Reg Gange kör ihop och in i staketet och bryter i ett kvalheat, samma sak för Håkan Dahlman som bryter ett kvalheat.
Uppställning till Pre-finalen efter poäng på placering i heaten, Lennart startar i Pre- finalen på 52:a plats och kör om 47 kartar och slutar på femte plats. Lars Göran 13, Mikael Jansson 14, Bobo Westman 24, Håkan Dahlman 25 och Torbjörn ??? 32:a
Resultat | Pre-final | ||
1:a | Rob Kerkhoven | Zip-KRK Rotax | England |
2:a | Roger Goff | PJ1/Zip-Rotax | England |
3:a | Martin Hines | England | England |
4:a | Eric Gassin | Nissag-Rotax | France |
5:a | Lennart Bohlin | Zip GP-SRS Rotax | Sweden |
6:a | Steve Styring | E.D.R./D.R.E.Rotax | England |
7:a | Philip Ansell | Zip-APV Rotax | England |
8:a | Paul Gudel | Kart-Rotax | Schweiz |
9:a | Johann Perschl | Kart-Rotax | Austria |
10 | Reg Gange | Hermetite Zip-Rotax | England |
|
Motoring News |
De åkte från Silverstone över Dover – Calias därefter till Knokke Beach för lite semester med många roliga minnen från dessa dagar på stranden. Därefter går resan vidare till Nürburgring Grand Prix.
13 – 15 juli Nürburgring West-Germany
Bridgestone World Championship Superkart 250cc. Grand Prix banan 4542 m, 82 startande.
På första träningsvarvet händer en tragisk olycka då Carl-Erik Engman kör av banan efter den långa bakrakan i chikanen före målkurvan. Carl-Erik går rakt ut i sandfållan och voltar framlänges vilket slår honom medvetslös och träningen stoppas en längre tid. Efter att ambulans hämtat honom tog de genast kontakt med Kottulinsky-familjen som var på plats och kunde hjälpa ambulanspersonalen med språk etc…
Carl-Erik hade fått en blödning i hjärnan och låg nersövd i en månads tid innan han väcktes upp igen. Rehabiliteringen kom att ta flera år eftersom hela minnet raderats ut. Lennart har pratat med Carl-Erik på FB 2016-11-20 och då var han på semester i Kapstaden och allt var bra.
Resultat tidsträning | ||||
1:a | Martin Hines | England | 1.44,39 | |
2:a | Franc Binder | W-Germany | 1.44,76 | |
3:a | Lennart Bohlin | Sweden | 1.44,95 | |
4:a | Reg Gange | England | 1.45,14 | |
5:a | ST. Lienelis | W-Germany | 1.45,15 | |
6:a | Paul Gudel | W-Germany | 1.45,36 | |
7:a | Phill Ansell | England | 1.46,66 | |
8:a | Paul V. Pedersen | Denmark | 1.46,83 | |
9:a | Roger Goff | England | 1.47,15 | |
10 | Giles Butterfield | England | 1.47,20 | |
11 | Brian Heerey | England | 1.47,21 | |
12 | Lars-Göran Johansson | Sweden | 1.47,37 | |
13 | Bernie Roberts | England | 1.47,78 | |
14 | Robert Bushell | England | 1.47,83 | |
15 | Steve Styring | England | 1.47,95 | |
16 | Piet Hartog | Holland | 1.47,95 | |
17 | Mikael Jansson | Sweden | 1.47,98 | |
18 | Tim Parch | England | 1.48,28 | |
19 | Håkan Dahlman | Sweden | 1.48,52 | |
20 | Dister Ihle | W-Germany | 1.48,65 |
VM Nürburgring kval Gr B+CVM Nürburgring kval Gr A+CPre-Finale snabbaste varv Martin Hines 1.44,67 torr bana
VM Nürburgring Final snabbaste varv Lennart Bohlin 2.00,55 blöt bana
Resultat VM del 3 | |||
1:a | Reg Gange | Hermetite Zip-Rotax | England |
2:a | Lennart Bohlin | Loctite Zip-SRS Rotax | Sweden |
3:a | Steve Styring | E.D.R/D.R.E.-Rotax | England |
4:a | Martin Hines | Hermetite Zip-Rotax | England |
5:a | Giles Butterfield | Zip GP-Rotax | England |
6:a | Paul V. Pedersen | P.V.P-PVP Rotax | Danmark |
7:a | Roger Goff | PTI Zip GP-Goff Rotax | England |
8:a | Stuart Zimelis | SR 8 Zip-SRS Rotax | England |
9:a | Lars Johansson | Zip GP-Rotax | Sweden |
10 | Bernie Roberts | E.D.R/D.R.E.-Rotax | England |
11 | Håkan Dahlman | Dino Superkart-Rotax | Sweden |
12 | Belbin Malcom | E.D.R/D.R.E.-Rotax | England |
13 | Robert Bushell | Zip GP-C.T.R.P. Rotax | England |
14 | Mikael Jansson | Zip GP-Rotax | Sweden |
15 | Dieter Ihle | Kart-Rotax | W-Germany |
16 | Carsten Roehl | Dino-RPY | W-Germany |
17 | Phil Ansell | Zip GP-Rotax | England |
18 | Rainer Linke | Zip-Rotax | W-Germany |
19 | Johann Perschl | Kart-Rotax | Austria |
20 | Fritz Reindl | Kart-Rotax | Schweiz |
Lennart satsar på torrdäck när alla andra har regndäck. Han tar ledningen i finalen men får släppa Reg Gange från England som har regndäck före sig i mål. Ljunglöv och Bobbo bryter finalen
Snabbaste varv Lennart Bohlin 2.00,55 på regn och satte även nytt banrekord på torr bana i kvalracen med 1.44,27 sec
29 juli Trollringen Lycksele SM
Det blev stort rabalder i Idrottsbladet när Lennart kallade SM i Lycksele för ”Lappmästerskapet”. Anledningen var att SBF hade tagit bort SM-värdigheten för 2 cyl kartar från och med 1985. Det var nästan bara i norrland man körde med encylindriga. Lennart vann 3 av fyra kvalheat och kom 2:a i ett efter Carl-Evert Sundlöf.
Finalen som gick i ösregn och ställde till det för många förare, Lennart vann och han varvade alla utom 5 förare och tog därmed sitt åttonde SM Guld.
Resultat Final SM | |||
1:a | Lennart Bohlin | Järfälla MK | |
2:a | Kjell-Håkan Moström | Örnsköldsvik MK | |
3:a | Hans Axemyr | Huddinge MK | |
4:a | Carl-Evert Sundlöf | Örnsköldsvik MK | |
5:a | Lennart Edlund | Örnsköldsvik MK | |
6:a | Ivar Berg | Frösö IF | |
7:a | Rolf Wanland | Örnsköldsvik MK | |
8:a | Arne Sjölander | Örnsköldsvik MK | |
9:a | Stig-Roland Bohman | Örnsköldsvik MK | |
10 | Ulf Johansson | Örnsköldsvik MK |
5 Augusti Skydstrupbanan i Danska Vojens – Nordiska Mästerskapet
Tävlingen kördes i hällande regn under svåra förhållanden men Lennart tar ledningen direkt i finalen och var aldrig riktigt hotad av Danske mästaren Poul V. Petersen och Norske mästaren Torjer Kleppe. Den som imponerade mest under kvalracen var Mikael Jansson men oturligt nog fick han maskinstrul i det regniga vädret och kom inte i mål. Bäste svensk efter Lennart var Åke ” El Dolco” Brandin på en 6:e plats.
Resultat Final NM | ||
1:a | Lennart Bohlin | Sverige |
2:a | Poul V. Petersen | Danmark |
3:a | Torgjer Kleppe | Norge |
4:a | Richard van Rijn | Norge |
5:a | Kari Härkänän | Finland |
6:a | Åke Brandin | Sverige |
14 | Mikael Jansson | Sverige |
16 | Håkan Dahlman | Sverige |
NM Voijen |
12 Augusti Tuvängen Ring Södertälje Swedish Champion Cup
Resultat | |||
1:a | Lennart Bohlin | Zip GP-SRS Rotax | Järfälla MK |
2:a | Christer Johansson | Sonder-Rotax | Järfälla MK |
3:a | Åke ”El Dolco” Brandin | Sprint-Yamaha | Kalmar MK |
4:a | Robert Öfverberg | Star-Rotax | SKRC |
5:a | Leif ”Tolla” Lundkvist | Star Rotax | SMK Västerås |
6:a | Gunnar Bergvall | Star-Yamaha | SKRC |
7:a | Thomas Milton | Star-Yamaha | Järfälla MK |
8:a | |||
9:a | Tommy Fälth | Aero-Rotax | Hedemora MK |
10 | Mikael Jansson | Zip-Rotax | SGKC |
11 | Per Erik Wikström | Star-Rotax | SGKC |
12 | |||
13 | Hans Axemyr | Poker-Husqvarna | Huddinge MK |
16 september Mantorp Park
Superkart tävlingen blev dagens höjdpunkt med fighter mellan Lennart, Poul V. Petersen Danmark och Torgjer Kleppe från Norge. Det växlades positioner hela tiden i både kvalen och finalen men Lennart kunde vinna till slut med några meter.
Film från TV-sporten inför Le Mans
Lennart har nr: 1 Poul V Petersen nr: 59 och Torgjer Kleppe nr: 57 |
Kvalificering |
Pre Final |
Final Nordiska Mästerskapet |
22 september Tuvängen Södertälje – Nostalgiracet
Vi hittade ingen bild på Nostalgigänget men på denna Swedish Champion Cup bilden är alla med som var här tror vi |
Hasse Persson och Lennart i startläge |
Egon Elf och Thomas Milton diskuterar strategi |
Vi tror att det är Janne Stråth med ryggen mot oss som diskuterar något problem |
Kartson glad han också |
30 September Le Mans Bugatti banan VM Final
Då har vi äntligen kommit till avgörandet i VM så nu gäller det att allt faller på plats – 62 anmälda till finalen.
Tidsträningen och kvalheaten gick på lördag med sol och torr bana, på söndagen kördes Pre-final på torr bana och där tar Lennart ledningen före Poul V. Petersen. De blir ikappkörda av Steve Styring och Perry Grondstra som båda kör om Poul V. Steve lyckades även köra om Lennart i sista kurvan och vinner med 1 meter.
Därefter öppnade sig portarna och det börjar regna ordentligt till finalracet med Steve på Pole, Lennart 2:a Grondstra 3:a och PV 4:a och Reg 5:a som då blir första ledet i finalen. Martin Hines som vann på Silverstone har ingen lycka i detta race slutar på en 26:e plats och det blir hans startplats i finalen.
Film från depån
Film från Pre-finalen Le Mans
Film från finalen Le Mans
Lennart har nr: 55 Martin Hines England nr:1 och Perry Grondstra Holland nr:20
Poul V Petersen Danmark nr: 29 och Steve Styring England nr:11
Film från fransk TV efter finalen
1984 TV-sporten årskrönika
Bugatti banan är 4240m lång. 80 förare startade
Egon, Micke och Lars Göran är nödiga efter en lång tur |
Vår första kontakt med Frankrike var denna toalett |
Denna bild kommer från Martin Hines Superkart magasin |
Le Mans |
Kval A/B |
Kval B/C |
Kval A/C |
Pre final |
Le Mans |
Regnet fortsätter och starten går straxt för kl 4 på eftermiddagen, rullande start och Lennart tar ledningen under Dunlopsbron ner mot högerkurvan in på Bugattibanan som är den bana som används dagligen på Le Mans. Han jagas av Steve Styring och Perry Grondstra som på första varvet i sista kurvan före mål kör upp jämsides en på var sida och därefter trycker de till honom så att han flyger upp i luften – men Lennart släpper aldrig gasen utan går runt de båda förarna på yttern, för att kunna se något i regnet och in på Bugattislingan.
Där är han i täten igen men Steve och Perry kör båda riktigt fort i rotblötan men på 3:e varvet kör Perry på Steve i ingången till Bugattislingan så att de snurrar, därefter har Lennart en lugn ledning.
Martin Hines bryter på första varvet på grund av att han inte såg något i regnspruten, Steve och Perry försöker att jaga ikapp Lennart men på 6:e varvet bromsar båda på sig innan man svänger av till Bugattibanan och in i staketet och båda får bryta. Ambulansen hämtar Steve Styring medan Perry Grondstra klarar sig bättre och Lennart är i ”Splendid Isolation” och rullar vidare mot en klar seger med minst 10 sek marginal.
Segern i VM var klar och äntligen var han en officiell Världsmästare.
|
I familjen hade vi vid det här laget blivit ganska vana vid Lennarts alla segrar på banorna men när han vann både SM, NM och VM på samma år – då jädrar skulle här firas!
Thomas, Lennart, Egon o Mats |
Thomas, Harriet o Mats |
Vi förberedde ett välkomstkalas med god mat och dryck. Garageväggen pryddes med Världsmästaren Välkommen hem och vi gjorde segerkransar att pryda dom allihopa med. Åhhhhh… va vi väntade… På den tiden var ju inte kommunikationen så lätt – men vi visste ju vilken dag de skulle komma… trodde vi… Vi hann både förbereda och festa till ganska rejält innan vi nåddes av beskedet att de blivit ”lite” sena och skulle komma först dagen efter… Men på den tiden orkade man ju kalasa flera dagar på raken så det var ju inga problem…
Gratulationer
Lennart budget under denna säsong
Utställningar under året
1 sept Mira Rallyt Rosersberg Slott
27-30 Nov Sollentuna Mässan
Jan-Febr 85 Älvsjömässan
1984 Teknikens Värld ej inne |
Ett stort tack till alla sponsorer som bidragit till denna VM titel
Zip kart
Russel Anderson
Stuart Zimiles
Svenska BP
BMW Förenade Bil
Kartson
NGK
TESAB
Pool Garden
Clarion
Tommy Hjälmen
Vick halstabletter