Välkommen till Bohlin Racing

EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1984

LENNART VILHELM BOHLIN

 

Lennart blir nu Sveriges första och hitintills den enda Världsmästaren i bilbaneracing, vilket inte alla känner till.  Det tävlades på GP-banor så som Silverstone 4,710 m, Hockenheim Ring 6,797 m, Nürburgring 4,556 m och Le Mans Bugatti 4,240 m.  I dessa Superkartar på 250cc låg snitthastigheten på 180-190Km/t och toppfarter upp till 260Km/t.  Under slutet av 90-talet och början av 2000-talet byggdes GP-banor om på för att sänka toppfarterna.

1984 Det var året då Lennart skulle försöka vinna den första officiella VM-titeln i Super-kart (tidigare hade han vunnit 4 inofficiella). Nu behövdes en promotor för att sköta press och sponsorer under säsongen så att Lennart bara skulle koncentrera sig på uppladdningen.

Jag Harriet (Ingers lillasyster) har som vanligt grävt i gamla klipp och resultatlistor och tillsammans med Inger försökt komma ihåg vad  som hände 1984.

BP var huvudsponsor detta år

Mekaniker: Egon Elf och Mats Lundgren Manager: Thomas Milton

Thomas Milton

Det här året var även det år som Thomas Milton (regionsansvarig på Trygg Hansa) satte stora spår i framgångarna för Lennarts karriär. Thomas körde även han 250cc och var väl insatt i sporten, han kunde med både kunskap och envishet få både mediebevakning med press och TV att intressera sig för Lennarts framgångar. Utan Thomas hade det aldrig blivit så storartat och Thomas Milton ska för alltid känna sig delaktig i VM-segern.

När jag(Harriet) pratar med Lennart om den här tiden så säger han – skriv gärna ett stort  till honom, hans insats var ovärderlig!

STORT TACK Thomas Milton!

Nedan var Thomas målsättning för Lennart 1984

 

Däcket som kostade Lennart VM titeln 1983 på Silverstone

 

Uppladdningen inför säsongen startar med 4 race i Nya Zeeland i januari

Lennart fick en inbjudan av sin vän Denis Bradley som var Pacific-chef för Husqvarna motorsågar och stationerad i Auckland på Nya Zeeland. Denis och hans fru Judy stod för husrum och Lep Internationale transportbolag som var huvudsponsor till racingserien stod för flygfrakten av karten samt 2 personbiljetter t.o.r till Inger och Lennart. Eftersom Lennart efter Nya Zeeland skulle direkt till Sydafrika och köra första VM-deltävlingen i februari stod Lep även för den transporten till Johannesburg vilket var mycket generöst. Inbjudna var också vännerna från England – Nigel Smith och Chris Lambden med familjer.

Flygresan tog 39 timmar från Arlanda via San Francisco och Hawaii. Väl framme mötte Denis och Judy upp och Inger och Lennart blev inbjudna till ett välförtjänt SPA-bad i deras hem. Dagen efter var det dags att åka ut till flygplatsen och hämta lådan med karten – därefter till Denis Husqvarnaverkstad för uppackning och lite service före första racet.

 

 

Äntligen framme efter 39 timmar

 

 

Karten har anlänt

 

 

Denis upptäcker att släpet var för litet

Framme vid Denis företag Husqvarna

 

 

1 januari  Bay Park Raceway Tauranga New Zealand

 

Lennart klar för race

Nigel Smith England

 

Starten har gått

Lennart nr 70 tar ledningen före Nigel Smith nr 69 och Chris Lamden nr 46

Mycket folk i depån och runt banan 

 

   
   
 

Denis och Lennart vilar lite mellan racen

 

 

Detta race ingick inte i Lep Internationale serien utan var ett inbjudningslopp som turnén började med. Lennart startar racet från Pole och vinner ganska komfortabelt, dessutom satte han nytt banrekord för Superkart med 55,8 sek runt den 1.3316 miles långa banan.

Resultat Bay Park   Superkart  Land
1:a Lennart Bohlin Zip-SRS Rotax Sweden
2:a  Nigel Smith Zip-Rotax England
3:a  Steve Jones Zip-Rotax New Zealand
4:a  Gerhard Siebert Zip-Rotax Australia
5:a  Paul Larsen Zip-Rotax New Zealand
6:a  Kevin Clark Gardyne-Rotax New Zealand
7:a  Ginger Molloy Molloy-Yamaha New Zealand
8:a  Phil Morley Zip-Yamaha New Zealand
9:a  Mark Gregory Zip-Rotax New Zealand
10:a Jeff Champion Champion-Yamaha New Zealand

 

Nigel Smith skall kastas i poolen

 

I Auckland kördes Sprintcar-race på kvällarna

Sleepy Tripp från USA var helt outstanding i sprintcar-racen

Lennart provsitter en bil

Superkartarna lastas på bilar för transport till den södra ön vilket innebär en båt-tripp med färja mellan de två öarna. Delfiner simmande runt båten hela vägen över sundet – därefter följde en bilfärd på slingrande smala vägar efter havskusten.

Lastning för transport till nästa race

 

 

Klart för avresa till den södra ön

 

 
Färjan över till den södra ön med delfiner
simmande runt båten hela resan var häftigt
 

 

8 januari  Waltham Road Christchurch del 1 New Zealand

Film från första av 3 deltävlingar

Lennart har nr:0,  Nigel Smith England nr:69 och Chris Lambden England nr:46

 

Det var 30 år sedan Christchurch stad gav tillstånd att stänga av gator för motorracing – så detta var en stor händelse i Nya Zeeland. Alla förare anlände till stadens centrum dagen innan racet för att visa upp sig för allmänheten. Därefter blev de inkvarterade hos olika familjer i Christchurch. Dagen efter åker alla till tävlingsplatsen inne i staden och färdigställer Superkartarna för racet – Lennart fick tredje tid på kvalet.

 

 

Lite display på torget

Tidskvalet: 1:a Steve Jones 56,8,  2:a Chris Lambden  58,2,  3:a Lennart  58,2,  4:a Nigel Smith 58,4  5:a,  Gerhard Siebert 59,7  och Kevin Clark 59,7.

 

 

TV -intervju före racet i Christchurch

 

 

Starkt startfält på plats

 
 

 

Lennart vinner heat 1

 
 

 

Heat 2 börjar problemen och motorn skar

 

Bränslet var orsaken till att motorn skar i 3:e heatet

   

De skall köra 4 heat och Lennart vinner heat 1 -men bryter 3 heat på grund av felaktigt bränsle så motorn skar hela tiden.

Efter avslutat race var det prisutdelning och drinkar i deras klubbhus.

   

 

Resultat Waltham   Superkart 250cc  
1:a Eric Barnes Zip-Rotax Australia
2:a Nigel Smith Zip-Rotax England
3:a Jim Rouse Zip-Rotax NZ
  John Hamilton Zip-Ratax NZ
5:a John Gordon Zip-Rotax NZ
6:a Chris Lambden Zip-Rotax England
7:a Gerhard Siebert Zip-Rotax Australia
  Phil Morlay Zip-Yamaha NZ
9:a Lennart Bohlin Zip-SRS Rotax Sweden
10:a Mark Gregory Zip-Rotax NZ

 

12  januari Levels Raceway Timaru del 2 New Zealand

Lennart provligger en NZ 100cc racer

Levels Raceway ligger ca 10 mil söder om Christchurch med snötäckta fjälltoppar inom synhåll, för på NZ är det kallare söderut. Startuppställningen var efter resultatet från Waltham Road, Lennart står i slutet av startfältet men på varv 3 tog han ledningen och han vann även heat 2, 3 och 4.

 

Resultat Levels Raceway                       Total poäng efter race 2

1:a Lennart Bohlin Zip-SRS Rotax Sweden 75
2:a John Hamilton Zip-Rotax NZ 77
3:a Steve Jones Zip-Rotax NZ 37
4:a John Gordon Zip-Rotax NZ 63
5:a Paul Larsen Zip-Rotax NZ 44
6:a Chris Lambden Zip-Rotax Englands 48
7:a Erik Barnes Zip-Rotax Australia 61
8:a Gerard Siebert Zip-Rotax Australia 35
9:a Phil Morley Zip-Yamaha NZ 34
10:a Nigel Smith Zip-Rotax England 44

 

15 januari  Ruapuna Park del 3 New Zealand

Visste du att det finns 22 miljoner får och 3 miljoner människor på NZ… 1984

 

Ruapuna Park Raceway

 

Bränsleproblemet är nu fixat

 
 

Nigel Smith hade också en del problem

 

Även Chris fick skruva lite

 
 

Lennart i Pole och vinner alla race full pott

 

Formationsvarv

 
 

Målgång som segrare

 

Prisutdelning i klubbhuset

 

Lennart vinner alla 4 heaten och är nära att slå det totala banrekordet på 40 sec som Dennis Hulme har med en Formel 1 bil men kom inte riktigt ner under 40 strecket och slutade på 40,22 sec så det fattades några hundradelar tyvärr – hade varit kul om han tagit detta.                                                               

Resultat Levels    Superkart    
1:a Lennart Bohlin Zip-SRS Rotax Sweden  
2:a Nigel Smith Zip-Rotax England  
3:a John Hamilton Zip_Rotax NZ  
4:a Paul Larsen Zip-Rotax NZ  
5:a Steve Jones Zip-Rotax NZ  
6:a Jim Rause Zip-Rotax NZ  
7:a Gerard Siebert Zip-Rotax Australia  
8:a Chris Lambden Zip-Rotax England  
9:a Derek Wilson Ricardo-Yamaha NZ  
10:a Colin Wallace Zip-Rotax NZ  

 
 
 

Besök hos John Gordon i hans fabrik som

tillverkar och säljer dykardräkter till hela världen

 

Någon flyttar och tar med hela huset

 

Färja mellan norra och södra ön
 

 

Slutresultat Superkart Lep Internationale serie

1:a Lennart Bohlin Sweden 135
2:a John Hamilton NZ 109
3:a Nigel Smith England 90
4:a Paul Larsen NZ 73
5:a Johan Gordon NZ 71
6:a Chis Lambden England 68
7.a Eric Barnes Australia 67
8:a Steve Jones NZ 65
9:a Jim Rause NZ 54
10:a Gerard Siebert Australia 51

 

 

3 februari Sydafrika Zwartkop Raceway VM del 1

VM 1 Pre-final Sydafrika Swartkop

VM 1 Final Sydafrika Swartkop

 

Martin Hines England regerande Världsmästare har nr:1  Lennart har nr:2  och Bryan Heery England nr:3

Hemresan från Nya Zeeland blev definitivt inte kortare. Vid ankomsten till Arlanda var det bara för Lennart att åka till Jakan (Jakobsberg) och lämna av Inger samt plocka med lite nya kalsonger. Därefter bär det av till Arlanda igen och destination Sydafrika Johannesburg för VM deltävling 1.

Deras vän Theo Kamp som bor i Brakpan utanför Johannesburg står och väntar vid Jan Smuts som flygplatsen hette då, därefter bär det av hem till Theo och Judy för ett skönt poolbad och en välkomstdrink.

Mekaniker Egon Elf och hustru Anita var redan på plats och inkvarterade hos Trevor o Doreen Kilburn som vanligt.

 

 

Lennart o Trevor

 

 

Egon o Anita

 

Tyvärr var det stor uppståndelse i pressen att Lennart skulle tävla i Sydafrika. Han hamnade på FN:s  svarta lista. Aktiva som tävlade där nere betraktades som att de stödde apartheidregimen i Sydafrika. Men ett officiellt VM sanktionerat av FIA kunde förbundet inte förbjuda.

 

Lennart kom fram i tid men det gjorde däremot inte karten. Tiden går och träningen skall börja på fredag, då ringde Theo till Pit Mayer vars son Henny hade kört Superkart. Henny hade gått bort under tragiska omständigheter och Pit hade hans kart stående kvar. Då Theo förklarade situation fick Lennart låna Hennys kart och gjorde den klar för första testet. Äntligen kunde Lennart börja köra. 

På lördag förmiddag får de meddelande om att lådan med karten är återfunnen och kan hämtas på flygplatsen, så Lennart kunde köra sin egen kart på söndagens race. Problemet var att han inte hann sortera ut förgasarna för den höga höjd de tävlade på – vilket gjorde att det var svårt att starta från stillastående.

Fick testa Theo Kamps fina motorcykel

Superkarten har nu äntligen kommit fram och är nu klar för race

 

Resultat kval        
1:a Martin Hines Zip-Rotax England 31,08
2:a Brian Heerey Zip-Rotax England 31,20
3:a Lennart Bohlin Zip-SRS Rotax Sweden 31,31
4:a Deriek Irving Dino-Rotax South Africa 31,43
5:a Johnny Gemmell Zip-Rotax South Africa 31,44
6:a Danny Mulder Dino-Rotax South Africa 31,76
7:a Nial Bernic Dino-Rotax South Africa 31,76
8:a Sandy Dalgarno Zip-Rotax Scottland 31,83
9:a Paul Orsea Zip-Rotax Holland 32,12
10:a David Coetzer Zip-Rotax South Africa 32,27
11:a Ivor Greenwood Zip-Rotax Irland 32,54
12:a Berthold Seibold Kart-Rotax W-Germany 32,78

 

Resultat Pre-Final   22 varv
1:a Martin Hines England
2:a Lennart Bohlin Sweden
3:a Bryan Heerey England
4:a Sandy Dalgarno Scottland
5:a Johnny Gemmell South Africa
6:a Niel Bernic South Africa
7:a Danny Mulder South Africa
8:a Ivor Greenwood Irland
9:a Paul Orsea Holland
10:a Berthold Seibold W-Germany

 

Resultat Glolec South African Superkart Grand Prix  32 varv

Lennart tar ledningen i finalen men blir rammad efter 12 varv av Martin Hines.  De kommer båda ut på banan igen men har tappat ledningen som Brian Heerey övertagit med Derick Irving som 2:a. Martin Hines tvingas bryta efter några varv och Lennart fortsätter sin jakt på ledarna men får ge upp på slutvarven då varvningar hindrar jakten och det var 35 gr i skuggan…

Final VM deltävling 1 Land Varv VM-poäng
1:a Brian Heerey England 32  15
2:a Derick Irving South Africa 32  12
3:a Lennart Bohlin Sweden 32  10
4:a Danny Mulder South Africa 32  9
5:a Ivor Greenwood Irland 32  8
6:a Paul J.Orsea Holland 31  7
7:a Jasper Blom Holland 31  6
8:a Berthold Seibold W-Germany 31  5
9:a Peter Theron South Africa 30  4
10:a John Brady South Africa 29  3
11:a Chris Swarts South Africa 26  2
12:a Adrian Pollock England 20  1
13 Sado Oliviera South Africa 18  
14 Michael Maurice South Africa 17  
15 Martin Hines England 13  

 

27 maj Donington Park JPS World Cup England

Då var det dags för World Cup igen som denna gång går på Donington Park med drygt 50 startande. Tidigare år har alltid World Cup gått på Heysham Head i Morecambe, med runt 120 startande.  Där har Lennart vunnit 4 gånger – ingen annan förare har vunnit fler gånger.

Det var 3 svenskar förutom Lennart som åkte över havet denna gång. Torbjörn Ljunglöv, Bobo Westman samt Karl-Erik Engman. Bobo tvingades bryta och Karl-Erik hade inga motorer kvar så även han fick titta på när Torbjörn och Lennart körde finalen.

Lennart hade den snabbaste kvaltiden med 1.28,89 sec runt den 3 149 km långa banan – resultatet från kvalheaten var Lennart 1, 2 och 3:a vilket gav en fjärde plats och första ledet där Reg Gange stod pole därefter Richard Dean och Steve Styring och Lennart.

Lennart tar starten och leder i 6,5 varv av 12, då motorn går för varm vilket innebär effektförlust.  Martin Hines låg först i ledarklungan tätt följd av Reg Gange, Brian Heerey och Lennart. På sista varvet i chikanen före mål blir det trångt och Lennart blir utträngd långt till höger av Martin och Reg. Det gör att Brian Heerey som låg fyra kör om dem allihop och vinner -Thorbjörn kommer på 21 plats.

Snabbaste varv: Martin Hines 1 min 13,04 sec

 

Svensk tidning som Lennart hade reklam för på sin kart vilket Engelsmännen hade mycket roligt åt för Fart betyder nämligen Fis

 

Resultat JPS   World Cup    
1:a Brian Heerey PJ1 Zip-Rotax England  
2:a Reg Gange Hermetite Zip-Rotax England  
3:a Marin Hines Hermetite Zip-Rotax England  
4:a Lennart Bohlin Loctite Zip-SRS Rotax Sweden  
5:a Jiles Butterfield Zip-Rotax England  
6:a Richard Dean Zip-Rotax England  
7:a Rob Kerkhoven Zip GP -RKR Rotax England  
8:a Donovan Collier Zip-Rotax England  
9:a Paul Dennis Zip-Rotax England  
10 Stuart Ziemelis Zip-SRS Rotax England  
11 Sandy Dalgarno Zip GP-RKR Rotax Scottland  
12 Robert Bushell Zip GP-CTRP Rotax England  
13 Tim Parrot Tpr Zip-Rotax England  
14 Torjer Kleppe Dino-Rotax Norway  
15 Richard Arnold Zip GP-Rotax England  
16 D. Ayre      
17 Philip Ansell Zip-APV Rotax England  
18 C. Eddie      
19 Allan King      
20 Carolynn Grant-Sale Hermetite Zip-Rotax England  

 

 

1 juli Silverstone VM del 2 England

 

 

 

 

 

Alla åker direkt från World Cup på Donington till VM deltävling 2 på Silverstones Grand Prix bana 4,7 km lång – utan chikaner och ultrasnabb med 190 km/t i snittfart. Träning och kval följer med 100 startande i Superkart.

 

Därefter börjar kvalheaten där Lennart i första kvalet fick stopp i Becketts med punktering, Lars Göran Johansson och Torjer Klepper kör ihop och bryter även de i Becketts. I det andra heatet fick Lennart också stopp men vet ej varför denna gång. Även Martin Hines, Sandy Dalgarno och Reg Gange kör ihop och in i staketet och bryter i ett kvalheat, samma sak för Håkan Dahlman som bryter ett kvalheat.

 

 

Uppställning till Pre-finalen efter poäng på placering i heaten, Lennart startar i Pre- finalen på 52:a plats och kör om 47 kartar och slutar på femte plats. Lars Göran 13, Mikael Jansson 14, Bobo Westman 24, Håkan Dahlman 25 och Torbjörn ??? 32:a

Resultat   Pre-final  
1:a Rob Kerkhoven Zip-KRK Rotax England
2:a Roger Goff PJ1/Zip-Rotax England
3:a Martin Hines England England
4:a Eric Gassin Nissag-Rotax France
5:a Lennart Bohlin Zip GP-SRS Rotax Sweden
6:a Steve Styring E.D.R./D.R.E.Rotax England
7:a Philip Ansell Zip-APV Rotax England
8:a Paul Gudel Kart-Rotax Schweiz
9:a Johann Perschl Kart-Rotax Austria
10 Reg Gange Hermetite Zip-Rotax England

 

Motoring News

De åkte från Silverstone över Dover – Calias därefter till Knokke Beach för lite semester med många roliga minnen från dessa dagar på stranden. Därefter går resan vidare till Nürburgring Grand Prix.

 

 

13 – 15 juli Nürburgring West-Germany

 

Bridgestone World Championship Superkart 250cc. Grand Prix banan 4542 m, 82 startande.

 

   

På första träningsvarvet händer en tragisk olycka då Carl-Erik Engman kör av banan efter den långa bakrakan i chikanen före målkurvan. Carl-Erik går rakt ut i sandfållan och voltar framlänges vilket slår honom medvetslös och träningen stoppas en längre tid. Efter att ambulans hämtat honom tog de genast kontakt med Kottulinsky-familjen som var på plats och kunde hjälpa ambulanspersonalen med språk etc…

Carl-Erik hade fått en blödning i hjärnan och låg nersövd i en månads tid innan han väcktes upp igen. Rehabiliteringen kom att ta flera år eftersom hela minnet raderats ut. Lennart har pratat med Carl-Erik på FB 2016-11-20 och då var han på semester i Kapstaden och allt var bra.

Resultat tidsträning        
1:a Martin Hines England 1.44,39  
2:a Franc Binder W-Germany 1.44,76  
3:a Lennart Bohlin Sweden 1.44,95  
4:a Reg Gange England 1.45,14  
5:a ST. Lienelis W-Germany 1.45,15  
6:a Paul Gudel W-Germany 1.45,36  
7:a Phill Ansell England 1.46,66  
8:a Paul V. Pedersen Denmark 1.46,83  
9:a Roger Goff England 1.47,15  
10 Giles Butterfield England 1.47,20  
11 Brian Heerey England 1.47,21  
12 Lars-Göran Johansson Sweden 1.47,37  
13 Bernie Roberts England 1.47,78  
14 Robert Bushell England 1.47,83  
15 Steve Styring England 1.47,95  
16 Piet Hartog Holland 1.47,95  
17 Mikael Jansson Sweden 1.47,98  
18 Tim Parch England 1.48,28  
19 Håkan Dahlman Sweden 1.48,52  
20 Dister Ihle W-Germany 1.48,65  

VM Nürburgring kval Gr A+B

VM Nürburgring kval Gr B+CVM Nürburgring kval Gr A+CPre-Finale snabbaste varv Martin Hines 1.44,67 torr bana

VM Nürburgring Final snabbaste varv Lennart Bohlin 2.00,55 blöt bana

Resultat VM del 3      
1:a Reg Gange Hermetite Zip-Rotax England
2:a Lennart Bohlin Loctite Zip-SRS Rotax Sweden
3:a Steve Styring E.D.R/D.R.E.-Rotax England
4:a Martin Hines Hermetite Zip-Rotax England
5:a Giles Butterfield Zip GP-Rotax England
6:a Paul V. Pedersen P.V.P-PVP Rotax Danmark
7:a Roger Goff PTI Zip GP-Goff Rotax England
8:a Stuart Zimelis SR 8 Zip-SRS Rotax England
9:a Lars Johansson Zip GP-Rotax Sweden
10 Bernie Roberts  E.D.R/D.R.E.-Rotax England
11 Håkan Dahlman Dino Superkart-Rotax Sweden
12 Belbin Malcom E.D.R/D.R.E.-Rotax England
13 Robert Bushell Zip GP-C.T.R.P. Rotax England
14 Mikael Jansson Zip GP-Rotax Sweden
15 Dieter Ihle Kart-Rotax W-Germany
16 Carsten Roehl Dino-RPY W-Germany
17 Phil Ansell Zip GP-Rotax England
18 Rainer Linke Zip-Rotax W-Germany
19 Johann Perschl Kart-Rotax Austria
20 Fritz Reindl Kart-Rotax Schweiz

Lennart satsar på torrdäck när alla andra har regndäck. Han tar ledningen i finalen men får släppa Reg Gange från England som har regndäck före sig i mål.  Ljunglöv och Bobbo bryter finalen

Snabbaste varv Lennart Bohlin 2.00,55 på regn och satte även nytt banrekord på torr bana i kvalracen med 1.44,27 sec

 

 

 

29 juli Trollringen Lycksele SM

Det blev stort rabalder i Idrottsbladet när Lennart kallade SM i Lycksele för ”Lappmästerskapet”.  Anledningen var att SBF hade tagit bort SM-värdigheten för 2 cyl kartar från och med 1985.  Det var nästan bara i norrland man körde med encylindriga. Lennart vann 3 av fyra kvalheat och kom 2:a i ett efter Carl-Evert Sundlöf.

 

 

Finalen som gick i ösregn och ställde till det för många förare,  Lennart vann och han varvade alla utom 5 förare och tog därmed sitt åttonde SM Guld.

 

Resultat Final SM      
1:a Lennart Bohlin Järfälla MK  
2:a Kjell-Håkan Moström Örnsköldsvik MK  
3:a Hans Axemyr Huddinge MK  
4:a Carl-Evert Sundlöf Örnsköldsvik MK  
5:a Lennart Edlund Örnsköldsvik MK  
6:a Ivar Berg Frösö IF  
7:a Rolf Wanland Örnsköldsvik MK  
8:a Arne Sjölander Örnsköldsvik MK  
9:a Stig-Roland Bohman Örnsköldsvik MK  
10 Ulf Johansson Örnsköldsvik MK  

 

 

5 Augusti  Skydstrupbanan i Danska Vojens – Nordiska Mästerskapet

Tävlingen kördes i hällande regn under svåra förhållanden men Lennart tar ledningen direkt i finalen och var aldrig riktigt hotad av Danske mästaren Poul V. Petersen och Norske mästaren Torjer Kleppe. Den som imponerade mest under kvalracen var Mikael Jansson men oturligt nog fick han maskinstrul i det regniga vädret och kom inte i mål. Bäste svensk efter Lennart var Åke ” El Dolco” Brandin på en 6:e plats.

 

 

Resultat Final NM    
1:a Lennart Bohlin Sverige
2:a Poul V. Petersen Danmark
3:a Torgjer Kleppe Norge
4:a Richard van Rijn Norge
5:a Kari Härkänän Finland
6:a Åke Brandin Sverige
14 Mikael Jansson Sverige
16 Håkan Dahlman Sverige
     

NM Voijen

 

 

12 Augusti Tuvängen Ring Södertälje  Swedish Champion Cup

Resultat      
1:a Lennart Bohlin Zip GP-SRS Rotax Järfälla MK
2:a Christer Johansson Sonder-Rotax Järfälla MK
3:a Åke ”El Dolco” Brandin Sprint-Yamaha Kalmar MK
4:a Robert Öfverberg Star-Rotax SKRC
5:a Leif ”Tolla” Lundkvist Star Rotax SMK Västerås
6:a Gunnar Bergvall Star-Yamaha SKRC
7:a Thomas Milton Star-Yamaha Järfälla MK
8:a      
9:a Tommy Fälth Aero-Rotax Hedemora MK
10 Mikael Jansson Zip-Rotax SGKC
11 Per Erik Wikström Star-Rotax SGKC
12      
13 Hans Axemyr Poker-Husqvarna Huddinge MK

 

16 september Mantorp Park

Superkart tävlingen blev dagens höjdpunkt med fighter mellan Lennart, Poul V. Petersen Danmark och Torgjer Kleppe från Norge. Det växlades positioner hela tiden  i både kvalen och finalen men Lennart kunde vinna till slut med några meter.

Film från TV-sporten inför Le Mans

Lennart har nr: 1  Poul V Petersen nr: 59 och Torgjer Kleppe nr: 57

 

Kvalificering

Pre Final

Final Nordiska Mästerskapet

    

 

22 september Tuvängen Södertälje – Nostalgiracet

Vi hittade ingen bild på Nostalgigänget men på denna Swedish Champion Cup bilden är alla med som var här tror vi

 

 

Hasse Persson och Lennart i startläge

 

Egon Elf och Thomas Milton diskuterar strategi

 

Vi tror att det är Janne Stråth med ryggen mot oss som diskuterar något problem

 

Kartson glad han också

Lennart leder till han får något strul med kedjan eller tändningen

Bo Tingstöm i splendid isolation mot seger

Tror att Jan ”Ballo” Svensson också hade något problem men glad som vanligt

Tror att Lennarts kedja gick av men han ser lika glad ut för det

 

 

30 September Le Mans Bugatti banan VM Final

Då har vi äntligen kommit till avgörandet i VM så nu gäller det att allt faller på plats – 62 anmälda till finalen.

Tidsträningen och kvalheaten gick på lördag med sol och torr bana, på söndagen kördes Pre-final på torr bana och där tar Lennart ledningen före Poul V. Petersen.  De blir ikappkörda av Steve Styring och Perry Grondstra som båda kör om Poul V. Steve lyckades  även köra om Lennart  i sista kurvan och vinner med 1 meter.

Därefter öppnade sig portarna och det börjar regna ordentligt till finalracet med Steve på Pole, Lennart 2:a Grondstra 3:a och PV 4:a och Reg 5:a som då blir första ledet i finalen. Martin Hines som vann på Silverstone har ingen lycka i detta race slutar på en 26:e plats och det blir hans startplats i finalen.

 

Film från depån

Film från Pre-finalen Le Mans

Film från finalen Le Mans

 

Lennart har nr: 55  Martin Hines England nr:1  och Perry Grondstra Holland nr:20

Poul V Petersen Danmark nr: 29  och Steve Styring England nr:11

 

Film från fransk TV efter finalen

1984 TV-sporten årskrönika

Bugatti banan är 4240m lång. 80 förare startade

 

 

Egon, Micke och Lars Göran är nödiga efter en lång tur

Vår första kontakt med Frankrike var denna toalett

Denna bild kommer från Martin Hines Superkart magasin

Lennart på väg mot seger i VM efter ett dramatiskt race

 

Le Mans

Kval A/B

Kval B/C

Kval A/C

Pre final

Le Mans

Regnet fortsätter och starten går straxt för kl 4 på eftermiddagen, rullande start och Lennart tar ledningen under Dunlopsbron ner mot högerkurvan in på Bugattibanan som är den bana som används dagligen på Le Mans. Han jagas av Steve Styring och Perry Grondstra som på första varvet i sista kurvan före mål kör upp jämsides en på var sida och därefter trycker de till honom så att han flyger upp i luften – men Lennart släpper aldrig gasen utan går runt de båda förarna på yttern, för att kunna se något i regnet och in på Bugattislingan.

Där är han i täten igen men Steve och Perry kör båda riktigt fort i rotblötan men på 3:e varvet kör Perry på Steve i ingången till Bugattislingan så att de snurrar, därefter har Lennart en lugn ledning.

Martin Hines bryter på första varvet på grund av att han inte såg något i regnspruten, Steve och Perry försöker att jaga ikapp Lennart men på 6:e varvet bromsar båda på sig innan man svänger av till Bugattibanan och in i staketet och båda får bryta. Ambulansen hämtar Steve Styring medan Perry Grondstra klarar sig bättre och Lennart är i ”Splendid Isolation” och rullar vidare mot en klar seger med minst 10 sek marginal.

Segern i VM var klar och äntligen var han en officiell Världsmästare.

 

 

 

 

 

 

I familjen hade vi vid det här laget blivit ganska vana vid Lennarts alla segrar på banorna men när han vann både SM, NM och VM på samma år – då jädrar skulle här firas!

Thomas, Lennart, Egon o Mats

Thomas, Harriet o Mats

Vi förberedde ett välkomstkalas med god mat och dryck. Garageväggen pryddes med Världsmästaren Välkommen hem och vi gjorde segerkransar att pryda dom allihopa med. Åhhhhh… va vi väntade… På den tiden var ju inte kommunikationen så lätt – men vi visste ju vilken dag de skulle komma… trodde vi… Vi hann både förbereda och festa till ganska rejält innan vi nåddes av beskedet att de blivit ”lite” sena och skulle komma först dagen efter… Men på den tiden orkade man ju kalasa flera dagar på raken så det var ju inga problem…

 


 

Gratulationer

 

Lennart budget under denna säsong

 

Le Mans Film Torgjer Kleppe

 

Utställningar under året

1 sept                  Mira Rallyt Rosersberg Slott

27-30 Nov          Sollentuna Mässan

Jan-Febr 85      Älvsjömässan

1984 Teknikens Värld ej inne

Ett stort tack till alla sponsorer som bidragit till denna VM titel

Zip kart

Russel Anderson

Stuart Zimiles

Svenska BP

BMW Förenade Bil

Kartson

NGK

TESAB

Pool Garden

Clarion

Tommy Hjälmen

Vick halstabletter

 

 

Copyright 2018 - Bohlin Racing