EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1970
LENNART VILHELM BOHLIN
1970
Klass E: Kart chassi: Blow Invader Motor: Montesa 250cc 5 växlad
Antal race: 16 varav 10 segrar och totalt 12 podium, en inställd
Lennart tävlade för Motorsällskapet i Stockholm.
4:a |
World Cup (inofficiellt VM England) 128 startande |
1:a |
Svensk Mästare |
1:a |
Lapplands Cup serien |
Samarbetet med Kartingfirman IWA = Ingenjörsfirman Welland och ägaren Lennart Wellner i Spånga startade.
IWA stod för försäljningen av Montesa 250 cc motorer och Lennart trimmade dem.
En av mina goda vänner från 1970 Glasmästare Rune ”Kromlinkan” Lindqvist som jag kamperade ihop med idag är även han in memorian.
26 april Jyllands Ring Danmark, 40 startande
Hela svenskgänget anländer till Varberg samt Göteborg för att ta båten över till Danmark.
Det var kallt och regnigt på Ringen men banan var kul tyckte alla förarna.
På lördagens kval var Ulf Strandberg snabbast, han hade väl användning av sin kroppsvikt denna regniga dag och Ulf fick smeknamnet ”Löpsleder”efter det.
Tvåa var Torsten Karlsson och trea var engelsmannen J.K Brise. Brise skyllde på att det var fel på tidtagningen … därför var han inte snabbast?
På bilden Ulf Strandberg – den tidens sedelautomater fungerade inte alltid, krävde nymanglade sedlar. |
På söndagen fortsatte regnandet men det kom trots detta mycket publik.
Heat 1: Starten går och Engelsmannen Brise tar ledningen med Ulf Strandberg på andra plats men blir passerad av Torsten Karlsson. På fjärde plats Orvar Bergqvist och på femte Lars Johansson. Lennart som låg på sjunde plats efter första varvet, passerade bil efter bil och på näst sista varvet fick även Torsten och Orvar se sig passerade av Lennart som slutar som tvåa.
Resultat heat 1:
1:a | JK Brise | England |
2:a | Torsten Karlsson | Sverige |
3:a | Lennart Bohlin | Sverige |
4:a | Orvar Bergqvist | Sverige |
5:a | Tommy Mårtensson | Sverige |
Heat 2: Brise tar ledningen igen med Torsten på andra plats, Lennart på tredje. Efter tre varv kör Torsten om Brise och tar ledningen.
Slutresultatet blev som Heat 1 med skillnaden att Lennart och Torsten bytte plats med varandra. Torsten 2:a och Lennart 3:a.
18 maj Dalslands Ring, 24 startande
Snabbast på kvalet var Torsten Karlsson på 51,1 sek, tvåa Benny Pettersson 51,4 sek och trea Silvio Franchini 51,5 sek.
Tävlingen gick i 12 varv och Benny tog starten, följd av jagande Torsten.
På sista varvet kör Torsten om Benny och vinner. Lennart som låg på fjortonde plats efter första varvet hade problem med förgasarna, men lyckades lösa detta med lite justeringar under racet och slutade på en mycket hedrande fjärde plats efter en fin uppkörning genom fältet.
24-25 maj World Cup för klass E som för tredje året kördes på banan i Morecambe England, 128 startande.
18 svenska förare fanns med. De som klarade sig bäst genom alla försöksheat var Torsten Karlsson, Lennart Bohlin, Benny Pettersson som gick direkt till A-finalen. Thomas Milton blev femma i C-finalen och kvalificerade sig upp till B-finalen.
Bäste svensk i B-finalen blev Arne Ståhl som kom sexa och var därmed kvalificerad för A-final.
I A-finalen ledde Kelvin Hesketh överlägset när plötsligt en hund springer ut på banan – den var vettskrämd och irrade fram och tillbaka. Funktionärerna försökte på alla möjliga vis få bort hunden men racet fick brytas. Lennart låg då femma och Torsten låg på en elfte plats.
Det blev omstart – Kelvin Hesketh tog ledningen igen. Torsten fick en kanonstart och redan på andra varvet låg han på på 4:e plats efter Lennart som vara trea. Det blev en spännande fight mellan Torsten och Lennart om tredjeplatsen de växlade hela tiden. Torsten tog den till sist. Segrade gjorde Kelvin Hesketh.
Varje svensk förare fick 100 kr i resebidrag plus efterskänkt startavgift.
Tävlingen sågs första dagen av 5000, och andra 10 0000 åskådare.
Resultat | |||||
1:a | Kelvin Hesketh | England | 4:a | Lennart Bohlin | Sverige |
2:a | Peter Ludlam | England | 5:a | John Esser | England |
3:a | Torsten Karlsson | Sverige | 6:a | Malcom Byren | England |
Heyshambanan med utsikt över havet |
15000 åskådare under 2 dagar |
Torsten och Lennart skriver autograf
|
Lennart, Torsten, Kelvin och Peter
|
31 maj Ring Knutstorp, 28 startande
Det ingen kunde tro skulle hända i Sverige – blev nu verklighet.
I Litokurvan under träning låg klubbkamraterna Benny Pettersson och Ingert Molin och fightades – då hände det som inte fick hända. De stötte samman och kraschade – Ingert fick karten över sig och kanade långt innan det tog stopp, han förblödde av sina skador och avled i ambulansen på väg till sjukhuset. Benny som flög ur karten och hamnade över armcoräcket högst upp i Litokurvan hade änglavakt och klarade sig med en bruten arm.
Vi kommer aldrig glömma det som hände och känner starkt med Ingerts anhöriga. Alla inblandade har arbetat för att detta aldrig skall behöva upprepas igen och fortfarande går säkerheten alltid i första hand.
Tävlingen blev därefter inställd vilket alla förarna var eniga om.
Diskussioner om störtbågar på kartarna satte fart efter olyckan på Knutstorp.
28 juni Storfors Ring, 28 startande
Storfors Ring är ingen idealisk bana för klass E. Starterna var bökiga och många sammanstötningar skedde. Lennart fick bryta första heatet efter ha fått ett hål i motorkåpan. I finalen tog Lasse Johansson starten och ledde i 30 varv (många varv på den krokiga bana). Lennart fick ingen bra start, låg sjua men körde upp sig till andra plats.
Resultat | |
1:a | Lars Johansson |
2:a | Lennart Bohlin |
3:a | Torsten Karlsson |
4:a | Orvar Bergqvist |
5 – 11 juli Lapplands Cup – Årets stortävling som blev en jättesucce.
Tävlingarna gick i Östersund – Örnsköldsvik – Umeå.
Idén till cupen är i sin enkelhet genialisk, att kombinera en semestervecka med ett härligt liv för alla inblandade (förare, sambos, fruar, barn och övrig släkt och vänner) i stugor, tält och husvagnar med biltävlingar och en rejäl prissumma för att få fram de bästa Formel K-förarna i landet. Och vilken sammanhållning det blev – det glömmer nog ingen som var med!
Tävlingsledare var Algot Sandström, den stora drivkraften, organisatören, domaren etc. Det Algot sa var lag.
130 förare var anmälda i olika klasser varav 40 startade i klass E.
Lennart var överlägsen i sin klass och vann alla tre tävlingarna och förstapriset i klassen som var 700 kronor.
6 juli Östersund
1970 Lappland Cup
8 juli Örnsköldsvik
11 juli Umeå
På bilden tror jag att det är Lars Wassdahl men nr 18 hade Kjell Andersson 1970
Tänk om det fanns fler som Algot Sandström hur bra skulle det inte ha varit |
Östersund | Örnsköldsvik | Umeå | |||
1:a | Lennart Bohlin | 1:a | Lennart Bohlin | 1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Torsten Karlsson | 2:a | Curt Andersson | 2:a | Curt Andersson |
3:a | Silvio Franchini | 3:a | Orvar Bergqvist | 3:a | Bengt Sandberg |
16 augusti Kalmar SM deltävling 1
45 förare kom till start i A-E grupper och alla skulle möta alla.
En jobbig bana och svårt att hitta rätt utväxling tyckte många förare, Lennart drevade om 7-8 gånger innan han hittade rätt.
Snabbaste träningstid hade Mats Nygren 43.92 sek före Lars Åstedt 44,0 och Curt Andersson från Kalmar 44,25.
Fr v Orvar, Curt och Lennart |
Resultat: Curt och Lennart hamnade på samma poäng, då är det sista inbördes mötet som gäller. |
6 september Östersund SM deltävling 2
Lennart vann båda A-finalerna och gick därmed upp till en överlägsen ledning i SM inför sista deltävlingen i Kristianstad.
Dagens överraskning var Hans-Åke Sundell från Frösön. Han skulle komma att bli farlig för sina konkurrenter men hade otur i A-finalen och fick punktering. I den andra finalen blev han trea efter en bra körning. Torsten Karlsson blev tvåa i båda A-finalerna och Curt Andersson trea.
16 september En annorlunda tävling på Ös-We Ring Upplands Väsby med Speedwaysystem
Tävlingen började först kl 18.00
Fyra förare i varje heat -alla möter alla i omgångar. Varje förare kör fem heat. Det blev mycket spännande tävlingar. Sällan hade man sett så många attacker till omkörningar på de fyra varv som heaten varade.
Citat från Motortidningen Kart.
”I strålkastarskenet, som förresten var tillräckligt utom på ett enda ställe, visade det sig att Lennart Bohlin än en gång (vilken gång i ordningen i år?) var suverän. Han vann alla sina fem heat.”
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | Stockholm |
2:a | Orvar Bergqvist | Upplands Väsby MK |
3:a | Torsten Karlsson | Karlskoga |
20 september Kristianstad SM deltävling 3
Citat från Motortidningen Kart nr 6
”Lennart Bohlin säker E-mästare.
Årets SM serie i klass E avgjordes på Kristianstadsbanan men i motsats till andra begivenheter i riket samma dag fanns det aldrig någon risk för regeringsskifte på tronen.”
Slutresultat SM | |||
1:a | Lennart Bohlin | 13:e | Sven Åke Hultén |
2:a | Curt Andersson | 14:e | Bengt Sandberg |
3:a | Orvar Bergqvist | 15:e | Lars Lemmetty |
4:a | Hans Åke Sundell | 16:e | Bengt Hedlund |
5:a | Arne Ståhl | 17:e | Rolf Lundin |
6:a | Torsten Karlsson | 18:e | Henry Johansson |
7:a | Ronny Gellersten | 19:e | Roland Danneman |
8:a | Björn Modigh | 20:e | Kjell Andersson |
9:a | Fredrik Wrangel | 21:a | Tomas Benselfeldt |
10:a | Bertil Wickander | 22:e | Ingemar Bergqvist |
11:a | Lars Åstedt | 23:e | Per Karlsson |
12:a | Johnny Malmberg |
26 september Laholm Internationell tävling Landskamp Sverige –England
Rob Cooper Nr;23 Lennart Nr:14 |
Resultat Individuellt
27 september Axamo Ring Jönköping, Landskamp Sverige – England
Det engelska sällskapet var större än någonsin (över 60 personer).
Det började med en uppvärmningstävling i Laholm på lördagen. Och nog blev de uppvärmda. Mest av Lennart som vann en övertygande seger före årets regerande världsmästare Kelvin Hesketh. Senare på kvällen drog hela karavanen över till Jönköping. Där staden välvilligt arrangerat välkomstmiddag med tal och standaröverlämning.
Axamo |
England vann Landskampen med 330 prickar mot Sverige 359 |
Regnigt och halt första timmen men sedan upptorkande |
Resultat | ||
1:a | Hans-Åke Sundell | Sverige |
2:a | T Purnell | England |
3:a | Orvar Bergqvist | Sverige |
4:a | Kelvin Hesketh | England |
5:a | Dave Buttigieg | England |
6:a | E Esser | England |
7:a | Lennart Bohlin | Sverige |
4 oktober Ös-We Ring Upplands Väsby DM, 24 startande
Speedway System
Resultat | |
1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Orvar Bergqvist |
3:a | Ronny Gellersten |
11 oktober Jeppe Cupen Hällefors, 22 startande
”Lennart Bohlin och Silvio Franchini möter den övriga svenska eliten” stod det på affischerna.
1970-2 seger i Hällefors
1970 Hällefors |
1970 Hällefors |
Lennart leder från start till mål |
Resultat | |
1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Orvar Bergqvist |
3:a | Hans-Åke Sundell |
18 okt Öswe Ring 2 tim race
1:a | Orvar / Ingemar Bergqvist | 250cc | 150v |
2:a | L Berzen / S.G Persson | 125cc | 150v |
3:a | Lewi Kajander/Leif Klintberg | 149v | |
4:a | Thomas o Gunnar Benselfeldt | 144v | |
5:a | Rune Lindqvist/Tommy Mårtensson | 142v | |
8:a | Thomas Milton/Rolf Skoghag | 135v | |
10:a | Ulf Strandberg/A. Karlsson | 132v |
18 okt gick även ett race i Köpenhamn 40 varvs race
Regnigt och ruggigt väder enligt Ulla Neuman på E Du Me
1:a | John H. Olsen |
2:a | Ronny Gellersten |
3:a | Per Neuman |