Välkommen till Bohlin Racing

EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1970

 

LENNART VILHELM BOHLIN

1970

Klass E: Kart chassi: Blow Invader Motor: Montesa 250cc  5 växlad

Antal race: 16 varav 10 segrar och totalt 12 podium, en inställd

Lennart tävlade för Motorsällskapet i Stockholm.

4:a

World Cup (inofficiellt VM England) 128 startande

1:a

Svensk Mästare

1:a

Lapplands Cup serien

Samarbetet med Kartingfirman IWA  =  Ingenjörsfirman Welland och ägaren Lennart Wellner i Spånga startade.

IWA stod för försäljningen av Montesa 250 cc motorer och Lennart trimmade dem.

En av mina goda vänner från 1970 Glasmästare Rune ”Kromlinkan” Lindqvist som jag kamperade ihop med idag är även han in memorian.

 

26 april Jyllands Ring Danmark, 40 startande

Hela svenskgänget anländer till Varberg samt Göteborg för att ta båten över till Danmark.

Det var kallt och regnigt på Ringen men banan var kul tyckte alla förarna.

På lördagens kval var Ulf Strandberg snabbast, han hade väl användning av sin kroppsvikt denna regniga dag och Ulf fick smeknamnet ”Löpsleder”efter det.

Tvåa var Torsten  Karlsson och trea var engelsmannen J.K Brise. Brise skyllde på att det var fel på tidtagningen … därför var han inte snabbast?

På bilden Ulf Strandberg – den tidens sedelautomater fungerade inte alltid, krävde nymanglade sedlar.

På söndagen fortsatte regnandet men det kom trots detta mycket publik.

Heat 1: Starten går och Engelsmannen Brise tar ledningen med Ulf Strandberg på andra plats men blir passerad av Torsten Karlsson. På fjärde plats Orvar Bergqvist och på femte Lars Johansson. Lennart som låg på sjunde plats efter första varvet, passerade bil efter bil och på näst sista varvet fick även Torsten och Orvar se sig passerade av Lennart som slutar som tvåa.

Resultat heat 1:

        1:a JK Brise England
        2:a Torsten Karlsson Sverige
        3:a Lennart Bohlin Sverige
        4:a Orvar Bergqvist Sverige
        5:a Tommy Mårtensson Sverige

Heat 2: Brise tar ledningen igen med Torsten på andra plats, Lennart på tredje. Efter tre varv kör Torsten om Brise och tar ledningen.

1970 Jyllands Ring

Slutresultatet blev som Heat 1 med skillnaden att Lennart och Torsten bytte plats med varandra. Torsten 2:a och Lennart 3:a.

18 maj Dalslands Ring, 24 startande

1970 Dalslands Ring 1

1970 Dalslands Ring

Snabbast på kvalet var Torsten Karlsson på 51,1 sek, tvåa Benny Pettersson 51,4 sek och trea Silvio Franchini 51,5 sek.

Tävlingen gick i 12 varv och Benny tog starten, följd av jagande Torsten.

På sista varvet kör Torsten om Benny och vinner. Lennart som låg på fjortonde plats efter första varvet hade problem med förgasarna, men lyckades lösa detta med lite justeringar under racet och slutade på en mycket hedrande fjärde plats efter en fin uppkörning genom fältet.

 

24-25 maj World Cup för klass E som för tredje året kördes på banan i Morecambe England, 128 startande.

1970 World Cup 1

1970 World Cup

18 svenska förare fanns med. De som klarade sig bäst genom alla försöksheat var Torsten Karlsson, Lennart Bohlin, Benny Pettersson som gick direkt till A-finalen. Thomas Milton blev femma i C-finalen och kvalificerade sig upp till B-finalen.

Bäste svensk i B-finalen blev Arne Ståhl som kom sexa och var därmed kvalificerad för A-final.

I A-finalen ledde Kelvin Hesketh överlägset när plötsligt en hund springer ut på banan – den var vettskrämd och irrade fram och tillbaka. Funktionärerna försökte på alla möjliga vis få bort hunden men racet fick brytas. Lennart låg då femma och Torsten låg på en elfte plats.

Det blev omstart – Kelvin Hesketh tog ledningen igen. Torsten fick en kanonstart och redan på andra varvet låg han på på 4:e plats efter Lennart som vara trea. Det blev en spännande fight mellan Torsten och Lennart om tredjeplatsen de växlade hela tiden. Torsten tog den till sist. Segrade gjorde Kelvin Hesketh.

Varje svensk förare fick 100 kr i resebidrag plus efterskänkt startavgift.

Tävlingen sågs första dagen av 5000, och andra 10 0000 åskådare.

Resultat
1:a Kelvin Hesketh England        4:a Lennart Bohlin Sverige
2:a Peter Ludlam England        5:a John Esser England
3:a Torsten Karlsson Sverige        6:a Malcom Byren England

Heyshambanan med utsikt över havet

15000 åskådare under 2 dagar

Torsten och Lennart skriver autograf

 

Lennart, Torsten, Kelvin och Peter

 

1970 World Cup

31 maj Ring Knutstorp, 28 startande

Det ingen kunde tro skulle hända i Sverige – blev nu verklighet.

I Litokurvan under träning låg klubbkamraterna Benny Pettersson och Ingert Molin och fightades – då hände det som inte fick hända. De stötte samman och kraschade – Ingert fick karten över sig och kanade långt innan det tog stopp, han förblödde av sina skador och avled i ambulansen på väg till sjukhuset. Benny som flög ur karten och hamnade över armcoräcket högst upp i Litokurvan hade änglavakt och klarade sig med en bruten arm.

Vi kommer aldrig glömma det som hände och känner starkt med Ingerts anhöriga. Alla inblandade har arbetat för att detta aldrig skall behöva upprepas igen och fortfarande går säkerheten alltid i första hand.

Tävlingen blev därefter inställd vilket alla förarna var eniga om.

Diskussioner om störtbågar på kartarna satte fart efter olyckan på Knutstorp.

28 juni Storfors Ring, 28 startande

Storfors Ring är ingen idealisk bana för klass E. Starterna var bökiga och många sammanstötningar skedde. Lennart fick bryta första heatet efter ha fått ett hål i motorkåpan. I finalen tog Lasse Johansson starten och ledde i 30 varv (många varv på den krokiga bana). Lennart fick ingen bra start, låg sjua men körde upp sig till andra plats.

1970 Storfors

Resultat
1:a Lars Johansson
2:a Lennart Bohlin
3:a Torsten Karlsson
4:a Orvar Bergqvist

5 – 11 juli Lapplands Cup – Årets stortävling som blev en jättesucce.

Tävlingarna gick i Östersund – Örnsköldsvik – Umeå.

 

Idén till cupen är i sin enkelhet genialisk, att kombinera en semestervecka med ett härligt liv för alla inblandade (förare, sambos, fruar, barn och övrig släkt och vänner) i stugor, tält och husvagnar med biltävlingar och en rejäl prissumma för att få fram de bästa Formel K-förarna i landet. Och vilken sammanhållning det blev – det glömmer nog ingen som var med!

Tävlingsledare var Algot Sandström, den stora drivkraften, organisatören, domaren etc. Det Algot sa var lag.

130 förare var anmälda i olika klasser varav 40 startade i klass E.

Lennart var överlägsen i sin klass och vann alla tre tävlingarna och förstapriset i klassen som var 700 kronor.

6 juli Östersund

Lit ÖP

1970 Lappland Cup

8 juli Örnsköldsvik

Sammanlagt efter 2 deltävlingar

 

11 juli Umeå

På bilden tror jag att det är Lars Wassdahl men nr 18 hade Kjell Andersson 1970

Tänk om det fanns fler som Algot Sandström hur bra skulle det inte ha varit

1970 Lappland Cup

 

Östersund Örnsköldsvik Umeå
1:a Lennart Bohlin 1:a  Lennart Bohlin 1:a Lennart Bohlin
2:a Torsten Karlsson 2:a Curt Andersson 2:a Curt Andersson
3:a Silvio Franchini 3:a Orvar Bergqvist 3:a Bengt Sandberg

Lennart med sonen Jimmy.

TV, press var med och filmade och skrev om finalen

 

 

16 augusti Kalmar SM deltävling 1

45 förare kom till start i A-E grupper och alla skulle möta alla.

En jobbig bana och svårt att hitta rätt utväxling tyckte många förare, Lennart drevade om 7-8 gånger innan han hittade rätt.

Snabbaste träningstid hade Mats Nygren 43.92 sek före Lars Åstedt 44,0 och Curt Andersson från Kalmar 44,25.

Fr v Orvar, Curt och Lennart

Nr:48 Curt Andersson  Nr:19 Orvar Bergqvist  Nr:29 Lennart

Resultat: Curt och Lennart hamnade på samma poäng, då är det sista inbördes mötet som gäller.


 

6 september Östersund SM deltävling 2

1970 Frösö SM

1970 Frösö SM

1970 Frösö SM

1970 Frösö SM

1970 Frösö SM

1970 SM efter Kalmar

Lennart vann båda A-finalerna och gick därmed upp till en överlägsen ledning i SM inför sista deltävlingen i Kristianstad.

Dagens överraskning var Hans-Åke Sundell från Frösön. Han skulle komma att bli farlig för sina konkurrenter  men hade otur i A-finalen och fick punktering. I den andra finalen blev han trea efter en bra körning. Torsten Karlsson blev tvåa i båda A-finalerna och Curt Andersson trea.

 

16 september  En annorlunda tävling på Ös-We Ring Upplands Väsby med Speedwaysystem

Tävlingen började först kl 18.00

Fyra förare i varje heat -alla möter alla i omgångar. Varje förare kör fem heat. Det blev mycket spännande tävlingar. Sällan hade man sett så många attacker till omkörningar på de fyra varv som heaten varade.

Citat från Motortidningen Kart.

”I strålkastarskenet, som förresten var tillräckligt utom på ett enda ställe, visade det sig att Lennart Bohlin än en gång (vilken gång i ordningen i år?) var suverän. Han vann alla sina fem heat.”

Resultat
1:a Lennart Bohlin Stockholm
2:a Orvar Bergqvist Upplands Väsby MK
3:a Torsten Karlsson Karlskoga

 

20 september Kristianstad SM deltävling 3

Citat från Motortidningen Kart nr 6

”Lennart Bohlin säker E-mästare.

Årets SM serie i klass E avgjordes på Kristianstadsbanan men i motsats till andra begivenheter i riket samma dag fanns det aldrig någon risk för regeringsskifte på tronen.”

Se film från racet

 Slutresultat SM
1:a Lennart Bohlin 13:e Sven Åke Hultén
2:a Curt Andersson 14:e Bengt Sandberg
3:a Orvar Bergqvist 15:e Lars Lemmetty
4:a Hans Åke Sundell 16:e Bengt Hedlund
5:a Arne Ståhl 17:e  Rolf Lundin
6:a Torsten Karlsson 18:e Henry Johansson
7:a Ronny Gellersten 19:e Roland Danneman
8:a Björn Modigh 20:e Kjell Andersson
9:a Fredrik Wrangel 21:a Tomas Benselfeldt
10:a Bertil Wickander 22:e Ingemar Bergqvist
11:a Lars Åstedt 23:e Per Karlsson
12:a Johnny Malmberg

 

 

26 september Laholm Internationell tävling Landskamp Sverige –England

1970 Laholm 1

Rob Cooper Nr;23  Lennart Nr:14

 

Resultat Individuellt

 

 27 september Axamo Ring  Jönköping, Landskamp  Sverige – England

Det engelska sällskapet var större än någonsin (över 60 personer).

Det började med en uppvärmningstävling i Laholm på lördagen. Och nog blev de uppvärmda. Mest av Lennart som vann en övertygande seger före årets regerande världsmästare Kelvin Hesketh. Senare på kvällen drog hela karavanen över till Jönköping. Där staden välvilligt arrangerat välkomstmiddag med tal och standaröverlämning.

World Champion 1970 Kelvin Hesketh från Morecambe banan i England som han och hans far Burt drev på ett mycket professionellt sätt

där byggdes även Starkart som jag körde 1969 och 70 men tyvärr är båda i memorian.

axamo

England vann Landskampen med 330 prickar mot Sverige 359

Regnigt och halt första timmen men sedan upptorkande

 

Resultat
1:a Hans-Åke Sundell Sverige
2:a T Purnell England
3:a Orvar Bergqvist Sverige
4:a Kelvin Hesketh England
5:a Dave Buttigieg England
6:a E Esser England
7:a Lennart Bohlin Sverige

 

4 oktober Ös-We Ring  Upplands Väsby DM, 24 startande

Speedway System

Resultat
1:a Lennart Bohlin
2:a Orvar Bergqvist
3:a Ronny Gellersten

 

11 oktober Jeppe Cupen Hällefors, 22 startande

 

 

”Lennart Bohlin och Silvio Franchini möter den övriga svenska eliten” stod det på affischerna.

1970-2 seger i Hällefors

1970 Hällefors

1970 Hällefors

Lennart leder från start till mål

 

Resultat
     1:a Lennart Bohlin
     2:a Orvar Bergqvist
     3:a Hans-Åke Sundell

 

18 okt Öswe Ring 2 tim race

1:a Orvar / Ingemar Bergqvist  250cc 150v
2:a L Berzen / S.G Persson 125cc 150v
3:a Lewi Kajander/Leif Klintberg 149v
4:a Thomas o Gunnar Benselfeldt  144v
5:a Rune Lindqvist/Tommy Mårtensson 142v
8:a Thomas Milton/Rolf Skoghag 135v
10:a Ulf Strandberg/A. Karlsson 132v

 

18 okt gick även ett race i Köpenhamn 40 varvs race

Regnigt och ruggigt väder enligt Ulla Neuman på E Du Me

1:a  John H. Olsen
2:a  Ronny Gellersten
3:a Per Neuman

Nya banor som byggs i Sverige enligt E Du Me bladet är Umeå, Enköping och Stehag.

Copyright 2018 - Bohlin Racing