EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1971
LENNART VILHELM BOHLIN
1971
Klass E: Kart chassi: Zip Tornado Motor: Montesa 250cc 5 växlad
Antal race: 14 varav 11 segrar och totalt 13 podium
1:a Svensk Mästare
1:a Lappland Cup serien
Lennart byter kart chassi från Starkart Blow Hustler till Zip Tornado men kör vidare med Montesamotorn, efter ett avtal med karthandlaren Alvar Andersson från Vargön.
Nu kom ett nytt reglemente – alla kartar måste hålla 90 db vid ljudmätning. Detta ställde till stora problem för alla, då slutljuddämparen som var godkänd förra året inte klarade mätningen. Förarna protesterar högt och en febril aktivitet råder för att lösa problemet.
Lennart blev ”member of IMS (Tidningen Illustrerad Motorsport) All Star Team”. Vilket betyder att att IMS-läsarna valde honom som fjolårets bäste FK-förare alla kategorier. Prisutdelningen hölls på Strandpaviljongen i Landskrona, det var åtta förare som röstats fram i respektive klass. På scenen hölls en bejublad Strip-tease där deltagarna fick hjälp av tjejer att ta av sig kläderna och byta till den eleganta All Star Team dressen som alla medlemmar fick.
18 april Malmö, Lockarp banan
20 startande och Lennart vinner, prispengar 150,-. Tidningen Kart skrev ”Lennart tackade för utmärkelsen av ALL Star Team genom att vinna både försök och final i Malmö på Lockarp banan på ett (för konkurrenterna) nästan retfullt sätt.”
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | |
2:a | Fredrik Wrangel | |
3:a | Silvio Franchini |
20 maj Jyllandsringen, Danmark
Tävlingen kördes på gamla banan 1701 m lång. Varvrekordet på gamla banan hade Reine Wisell med en Brabham 1967 med 92 km/tim. Det slogs nu av Lennart som hade 95 km/tim. Totalt 29 startande varav 16 svenskar 2 norrmän och 11 danskar. Snabbast på tidtagningen Lennart Bohlin följd av Orvar Bergqvist och dansken Werner Wounlund. Danska tidningarna var imponerade och skrev om bilars storlek och effekt . Det visade sig att en Camaro med 450 hk och en kart på 250 hk körde lika fort!
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | |
2:a | Orvar Bergqvist | |
3:a | Mats Nygren |
Ingen World Cup tävling i England för Lennart i år pga. av studier. Vann gjorde Graham Liddle.
Bäste svensk Ronny Gellersten på en 8:e plats.
5-6 juni Laholm första deltävlingen i SM
41 förare tävlade, snabbast varvtid hade Mats Nygren följd av Hans Åke Sundell och Lennart Bohlin. Lennart bröt i A-finalen med skuren motor efter att ha startat i första ledet. Banan låg vid reningsverket och Lennart hade påstått efter racet att det var pga. skitlukten som hans motor skar.
Resultat | ||
1:a | Mats Nygren | |
2:a | Orvar Bergqvist | |
3:a | Ronny Gellersten | |
4:a | Benny Pettersson | |
5:a | Silvio Franchini |
13 juni Storfors Ring
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | |
2:a | Silvio Franchini | |
3:a | Jan Trondsen |
Lappland Cup 4-11 juli
Lennarts kommentarer om resan till Lapp Cupen:
Hos Ingfirman Welland i Spånga lastades IWA bussen till bristningsgränsen med reservdelar och allt som behövdes för att serva race en hel vecka i Norrland och givetvis med kartarna på taket.
IWA bussen |
Lennart och Silvio Franchini |
Avresa den 3 juli från Spånga, Silvio Franchini satt vid ratten och det bar iväg ut på motorvägen mot Uppsala där marschfarten uppnåddes efter en halvtimmes acceleration med den tunga lasten. Halvvägs till Uppsala hördes en kraftig explosion!
Lennart berättar:
Silvio började få problem med färdriktningen – med rattutslag som jag aldrig skådat och jag ser åkern på höger sida där vi snart skall hamna med alla reservdelar och kartar utspridda omkring oss. Silvio använder sig av båda körfälten under några minuter och jag börjar se slutet på min kartkarriär, därefter får han konstigt nog stopp på ekipaget.
Jag minns att vi bara tittade på varandra och båda var lika förvånade över att det gick så bra som det gick. Vi hade ett gammalt reservhjul som vi lade på och körde vidare. När vi kom i närheten av Gävle hittade vi en gummiverkstad och stannade för att köpa ett nytt däck eftersom hjulet vi lade på var blankslitet. Silvio hoppade in – det tog tid – men efter ca 10 minuter kom han tillbaka med ett däck, jag frågade vad däcket kostade? Silvio sa att det var ingen därinne som ville ta betalt så vi åker! Jag protesterade men… han sa att vi skulle åka in på tillbakavägen och göra upp! Det lät som ett bra beslut och vi fortsatte resan. Vi kastade dock många blickar i backspegeln men det kom ingen och körde ikapp oss och ville ha betalt….
160 förare deltog i fyra klasser. I klass E startade 43 förare, varje deltävling pågick i två dagar. Därefter drog karavanen vidare med förare, mekaniker, familj och vänner. De flesta bodde i tält och husvagnar intill banorna.
Gissa vem… Silvio såklart! |
Jimmy |
Orvar Bergqvist |
Det fanns även tid för familjeliv, Lennart och Jimmy |
4-5 juli | Örnsköldsvik race 1 |
|
1:a | Lennart Bohlin | |
2:a | Hans Åke Sundell | |
3:a | Silvio Franchini |
När vi kom till Umeå höll man på att lägga de sista asfaltslingorna. Vilken bana – alla var hänförda!!! Banan var bred med långa rakor och fullfartsböj, det jobbades in i det sista och banan blev körklar lagom till start. Tävlingsledaren Algot Sandström log lyckligt under första provvarvet. Han var allsmäktig guru och tävlingsledare, fartradar i ögonen och inbyggd ljudmätare i öronen.
Umeå |
Algot Sandström, tävlingsledare, domare, banbesiktare …. |
Harriet, Jimmy, Inger och Birgitta Modig |
7-8 juli | Umeå race 2 |
1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Mats Nygren |
3:a | Torsten Karlsson |
10-11 juli | Östersund race 3 |
1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Torsten Karlsson |
3:a | Mats Nygren |
Lennart vann Lappland Cup även i år, efter att ha vunnit alla sina försöksheat och alla tre finalerna.
Ulla Neuman skrev i E DU ME bladet:
”Han är en enastående, otroligt skicklig förare och snabb. Lennart hoppas få köra Formel 3 nästa år, om han bara hittar en sponsor, det skulle väl knappast förvåna kartfolket om han med sin förarbegåvning så småningom blir ett hot för Ronnie Peterson.”
Efter finalen ställde en orkester upp i depån, det bjöds på öl och macka. Dansen startade med ”jenka” på banan som senare fortsatte i logen intill. På kvällen samlades alla runt TV apparaterna. Arrangörerna hade fått dit TV och vi fick se E-finalen och en intervju med Lennart.
Slutresultat Lapp Cupen 1971
1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Torsten Karlsson |
3:a | Mats Nygren |
4:a | Hans Åke Sundell |
5:a | Orvar Bergqvist |
30 – 31 juli Anderstorp Raceway
Uppkörning för F3 licens på Anderstorp med en Lotus 59B 1000cc som Lennart |
hade hyrt av Mats Berggren i Södertälje för 650,-. Kursledare var Björn Rothstein. |
Lennart berättar: Träningen gick strålande, när det avslutande racet kom var jag bra med i starten och såg fram emot att få mäta mig med de andra förarna. Efter halva varvet på den gamla start och målplatsen lade batteriet av och det var bara att parkera och jag tänkte ”skit” nu får jag ingen licens men Björn var nöjd med det han hade sett så jag klarade mig.
8 augusti Hällefors ”JeppeCupen”
På söndag den 8 augusti invigdes Hälleforsbanan och fick namnet ”Hammarslingan”. Klass E skulle köra om en magnifik vandringspokal i Jeppe-Cup i gammalt silver värde 6 800,- skänkt av Allan Andersson på Jeppetorps Fritidsgård. Cupen skulle vandra så länge han levde och skulle därefter gå till den som hade mest inteckningar i Cupen – gissa vem som vann den? (jag – Harriet – har putsat den många gånger!)
35 startande därav 3 norrmän. Regnet öste ner på morgonen, 35 mm hade kommit under natten och gjort banan mindre lämplig för kartåkning. Man fick ta till länspumpar för att få banan något sånär åkbar. Acc-provet blev en prövning, en del avstod. Snabbast var Lennart och Thomas Olofsson som hamnade på samma sekund.
När försöksheaten startade upphörde regnet. Lennart startade i grupp 2 och blev i första heatet dömd för tjuvstart och diskvalificerad… I andra försöket får Lennart starta sist och får för en gångs skull jobba sig framåt i kön, vilket han gjorde och hamnade på en 2:a plats. Benny Pettersson tog ledningen direkt och höll den i mål.
Det blev en spännande final – Lennart får kämpa hårt med omkörningar igen och hamnar slutligen på en 3:e plats.
Mycket regn var det…. |
Resultat | |
1:a | Torsten Karlsson |
2:a | Hans Åke Sundell |
3:a | Lennart Bohlin |
22 augusti Hällefors
Här kördes en tävling enligt speedwaysystemet. 16 förare och 4 reserver. 4 förare startar i bredd och kör fyra varv. Alla möter alla.
Resultat | |
1:a | Orvar Bergqvist |
2:a | Lennart Bohlin |
3:a | Torsten Karlsson |
4:a | Per Neuman |
Efter tävlingen körde de 4 bästa ett extra heat om IWA-Cupen. Torsten ställde inte upp eftersom han inte trodde motorn skulle hålla. Björn Modigh fick hoppa in i stället. Lennart vann före Orvar.
29 augusti Östersund SM deltävlingen 2
Resultat | |
1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Hans Åke Sundell |
3:a | Mats Nygren |
12 september Ös-We Ring SM deltävlingen 3
Lennart, Orvar och Arne Blomgren |
Lennart |
Resultat | Slutställning SM | ||
1:a | Lennart Bohlin | 1:a | Lennart Bohlin |
2:a | Hans Åke Sundell | 2:a | Mats Nygren |
3:a | Thomas Olofsson | 3:a | Hans Åke Sundell |
4:a | Benny Pettersson | 4:a | Orvar Bergqvist |
5:a | Dag Ljung | 5:a | Thomas Olofsson |
19 september Hällefors
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | MS Stockholm |
2:a | Mats Nygren | |
3:a | Hans Åke Sundell | Frösö IF |
4:a | Orvar Bergqvist | UVMK |
5:a | Thomas Olofsson | Frösö IF |
3 oktober Storfors Ring
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | MS Stockholm |
2:a | Orvar Bergqvist | UVMK |
3:a | Rune Lindkvist | MS Stockholm |
4:a | Lars Lemmety | AMF |
5:a | Leif Lindahl | SKRC |
24 oktober Ös-We Ring Upplands Väsby 1-timmes tävling
Resultat | ||
1:a | Hans Olsson | Stockholms BK |
2:a | Levi Kajander | UVMK |
3:a | Lennart Bohlin | Motorsällskapet |
4:a | Hans Åke Sandell | Frösö IF |
5:a | Orvar Bergkvist | UVMK |