Välkommen till Bohlin Racing

EN VÄRLDSMÄSTARES PORTRÄTT 1978

 LENNART VILHELM BOHLIN

Lennart vinner World Cup i England för 3:e gången

 

Superkart: Starkart/Yamaha 250cc

Antal race: 8 varav 5 segrar och totalt 6 podium och Lennart kör nu för Järfälla MK.
1:a World Cup vinner för tredje gången (inofficiellt VM England) 125 startande
1:a Svensk Mästare
2:a Lappland Cup

Teknisk data Superkart 1978

Chassi: Starkart
Motor: Yamaha twinn 2 cyl luftkyld
Växellåda: 6 växlar
Acceleration: 0-100 km/tim på 2,5 sek
Toppfart: 265 km/tim
Bränsle: Bensin 100 oktan
Vikt: 205 kg inkl. förare
Max längd: 210 cm
Max bredd: 140 cm
Höjd: 60 cm
Däck: 5″
Nypris: 30 000,-/komplett med beg motor

Ny sponsor ÅTM Trailer Truck

VD och ägare för ÅTM Trailer truck Anders Nyman

Lennart och Anders Nyman

Sponsrad av ÅTM var även Anders Michanec

 

Stoffe, Egon (Lennarts chef på Televerket) o Lennart


23 april Jyllands Ring ”Canon Cup”

 

Premiärtävling på Jylland med 15 svenskar på startlinjen – totalt 60 förare. Lennart sätter snabbaste tid på träningen med 46,9 och tar pole före danskarna Peder Haugård 47,1, Paul Lendning 48,4 och Paul V Pedersen 48.6. Bäste svensk efter Lennart är Per Tage Dahlin.

Lennart sätter nytt totalt banrekord under racet med 47,1 – 112,7 km/t. Banrekord får endast sättas i tävling.


 

 

 

Fr.v Paul V Pedersen, Lennart Bohlin och Peder Haugård

 

Resultat
1:a Lennart Bohlin Sverige
2:a Paul V Pedersen Danmark
3:a Peder Haugård Danmark
4:a Paul Lending Danmark
5:a Ole Dixen Danmark

Snabbaste varv i racet hade Lennart Bohlin 47,1 sek och nytt banrekord

7 maj Kalmar SM deltävling 1

Första SM-tävlingen går i Kalmar på Skogstorpsbanan. Lennart vann samtliga försöksheat och körde sedan hem finalen i överlägsen stil.

Resultat
1:a  Lennart Bohlin Järfälla MK
2:a Arne Jönsson Fjärås MK
3:a Hans-Åke Sundell Frösö IF
4:a Christer Johansson Järfälla MK
5:a Kent Pettersson Järfälla MK

 

8 maj World Cup Morecambe England 125 startande

Som vanligt var det en stor grupp svenskar som åkte över. Pundet var lågt och det var billigt att shoppa.

 

Härligt att se alla åskådare

 

Lennart snart på gång med varvning

Lennart, Inger och Bert Hesketh

Ärevarv med tåget runt banan

Anita (skymd) Egon, Inger o Lennart

500 personer deltog på banketten

                                                                    

1978 Seger nr 3 World Cup

 Resultat A-final
1:a Lennart Bohlin Starkart/250 Yamaha Twinn Sverige
2:a Paul Elemore  Zip kart/250 Yamaha Twinn England
3:a  Reg Gange  Barlotti/Merlin Yamaha Twinn England
4:a Martin Hines Zip kart/250 Yamaha Twinn England
5:a Allan Kronow Starkart/Jenson Danmark
6:a M. Goy Zip/Smith Yamaha England

Alla World Cup vinnare

Fr vänster Lennart 1975, 1977 1978, Dave Cullimore 1974, Kelvin Hesketh 1970,

Dave Buttigieg 1976, Graham Liddle 1968, 1969, 1971, 1972 och  Reg Gange 1973

 

 

Mycket fick de uppleva under sina resor Inger och Lennart. Bland de ovanligare var att bli uttagna att sitta med

som jury under en deltävling i Miss Great Britain bland stadens alla pampar. Det var mycket högtidligt.

 

 

Bild på de fina” badgen” de fick bära

 

 

18 Juli Storfors Ring

Lennart deltar ej bara uppvisnings körning

 

Lappland Cup Östersund Lit 9-10 juli

En liten historia om ett team som aldrig ger upp!

Peter Elgaard med team åker från Danmark för att delta på Lappland Cup. De har karten på taket och husvagnen efter. På vägen upp till Lycksele händer något – bil och husvagn kör av vägen och voltar ut på ett gärde.
Alla klarar sig helskinnade från äventyret men bil och husvagn behöver en handpåläggning eftersom hjulen på husvagnen ramlat av. Man lyckas med att få låna en svets av en bonde i närheten och sedan svetsar Peter fast fälgarna på bromsskölden eftersom bultarna gått av. De surrar fast Superkarten på taket genom bilens sidofönster eftersom takräcket var skrot. Dragkroksfästet på husvagnen såg ut som en korkskruv så den fick man såga av och svetsa fast igen, därefter kunde färden fortsätta efter att alla delar från kraschen hade plockats ihop.

Peter kommer fram till Lycksele med sin ihop-plattade kart och börjar att reparera för det var inte fråga om att ge upp??? Det kan man kalla för envishet.

Tyvärr kunde Peter inte få klart till första racet i Lycksele men kom till start i Umeå där han stod i första ledet i finalen men bröt kort därefter med fel som visade sig komma från voltningen med bilen. Problemen fortsatte även i finalracet på Litbanan utanför Östersund. En eloge till Peters Team för att de jobbade så tappert.

 

Lennart, Christer, Egon, Olle, Jimmy o Thomas

 

Team ÅTM

 

Bröderna Johansson och Assar Rönnlund nr 11

 

Maria, Björn o Håkan Johansson

Citat VF 11 juli
”Lennart Bohlin som tävlar i klass E för Järfälla MK och är trefaldig Världsmästare
lyckades inte i går. Han fick bryta final-loppet när endast två varv återstod. Han hade
fått fel på styrinrättningen på sin go-kart efter en kollision med Christer Rönnlund,
Lennart låg på en 4:de plats då en karosseri del hamnade innanför ett hjul.
Hans chanser till totalseger är då så gott som obefintliga.

Finalen blev en spännande fight mellan hemmasonen Christer Rönnlund och Lars Göran Johansson om andra platsen. Dansken Paul V Pedersen vann finalen ohotad med sin sexhjuliga PVP kart.”

Resultat A-final
1:a Paul V Pedersen Danmark
2:a Lars Göran Johansson Hällefors MK
3:a Christer Rönnlund Lycksele MK
4:a Christer Johansson Järfälla MK
5:a Hans Åke Sundell Frösön

 

12-13 juli Lappland Cup Umeå deltävling 2

 

0 Lennart i pole, 16 Lars Göran Johansson och 17 Peter Elgaard

14-15 Juli Lappland Cup Östersund Lit deltävling 3 final

Citat från ÖP 17 juli
”SABOTAGE fällde ” Hansa” Var det sabotage som fällde frösöns go-kartstjärna
”Hansa” Sundell när Lappland Cup avslutades i Lit?
Onekligen såg det så ut när han tvingades bryta direkt efter starten sedan samtliga
fyra skruvar som håller cylindern lossnat.
-Går inte att förklara på något annat sätt, menade en ledsen ”Hansa”. I sista försöks-
heatet inträffade samma sak.
-Vi kontrolldrog skruvarna en timme före starten, så något slarv var det inte tal om.
Chanserna till slutseger för ”Hansas” del endast teoretiska. Men andra platsen
låg inom klart räckhåll.
Nu var inte ”Hansa” ensam om att ha otur – om det nu kan kallas så…
Lars-Göran Johansson, Hällefors hade slutsegern i Lappland Cup på gaffeln när cylindern
skar två varv från mål. Lars-Göran låg då tvåa efter suveräne Lennart Bohlin, Järfälla.Slutseger
Den incidenten tackade dansken Poul V Pedersen för. Nu räckte hans tredjeplats till
slutseger efter vinsten i Lycksele och tredjeplatsen i Umeå.
Åt Världsmästaren Lennart Bohlin fanns inte mycket att göra. Bohlin segrade även i
Umeå men tappade sina sammanlagda chanser i Lycksele, där han tvingades bryta
efter en kollision.
Bohlin tappade starten till Lars-Göran Johansson, men det dröjde inte länge innan han
var i täten och var sedan aldrig hotad.
Att jag förlorade starten gjorde inget, sade Bohlin. Jag var bergsäker på att passera
Lars-Göran, vilken hade mera att köra för och därigenom kände sig jagad.Fick Problem
En regnskur straxt innan tävlingarna började gav förarna problem med däcksval. Lennart
Bohlin valde som många andra torrdäck vilket visade sig lyckosamt.
Problemet med den våta banan var betydligt större för de lättare klasserna som startade
innan solen kom och torkade upp banan. Ungdomar från tio år och uppåt visade dock
upp en förvånansvärd skicklighet i att åka snabbt och säkert på det svårbemästrade
underlaget.Fin prestation
Lite mer i skymundan svarar Christer Johansson, Järfälla för en fin prestation. Han
startade sist i E-finalen och var fyra i mål. En stark uppkörning!”

 

 Resultat A-final
1:a Lennart Bohlin Järfälla MK
2:a Christer Rönnlund Lycksele MK
3:a Paul V Pedersen Danmark
4:a Christer Johansson Järfälla MK
5:a Arne Jönsson Fjärås MK
6:a Bo Tingström Södertälje KRC
7:a Jan Stråth Örebro BMCK

Slutresultat Lappland Cup 37 startande

1:a Paul V Pedersen Danmark
2:a Christer Johansson Järfälla MK
3:a Lennart Bohlin Järfälla MK
4:a Bo Tingström Södertälje KRC
5:a Lars Göran Johansson Hällefors MK

Utställning på skansen i Stockholm

Utställning på skansen i Stockholm

 

29 juli Silverstone Daily Express Hermetite Grand Prix England

Ett varv med Superkart för Martin 1,17 min mot Derek i F3-bilen 1,11 min.

Superkarten fick stryk med 6 sek runt den 4 km långa banan.

 

Superkart med en 2 cyl Rotaxmotor 250cc på ca 80hk, min vikt 175 kg med förare.

Kontra en Formel 3 Ralt RT1 med en 2 lit Celica GT motor på 160hk, min vikt 440 kg

160 startande i Superkart-klassen

Lennart bröt efter stora problem med motorn eftersom han vänt på cylindrarna och har förgasarna vända framåt för att få mindre slitage på kolvarna samt ett effektivare avgassystem och kallare luft, men vid höga farter fick motorn för mycket luft och för lite bensin och skar därför innan de fick sätta ett skydd framför förgasaren för att förhindra detta.

Banan är 47 km lång

Lennart som hade mycket problem med skuren motor i kvalheaten fick starta i B-finalen för att kvala till A-finalen men problemen fortsatte… Efter att ha tagit ledningen i B-finalen med 150 mefter 2 varv – på den regnhala banan skar motorn återigen. På 3:e varvet av fem – mitt på hangarstraight slutade det med ett 10-tal snurrningar på banan innan det tog stopp. Då hade halmbalar och två stängsel forserats och turligt nog – med bara en fläskläpp och blåslagna händer efter staketstolparna.

Karten klarade sig bra frånsett lite plastdetaljer och tur var väl det för karten var såld innan racet till en spanjor.

Lennart sålde sitt kraschade kartchassi till en fransman för £1800 efter racet.

 

 

 Resultat
1:a Paul Elemore Hermetite Zip Yamaha GB
2:a Martin Hines Hermetite Zip Yamaha GB
3:a Malcom Turner Zip Turner Yamaha GB
4:a Steve Elemore Zip Shadow TVM Yamaha GB
5:a John Morell Zip Yamaha GB
6:a Mick Goy Zip Smith Yamaha GB
7:a Reg Gange Barlotti Merlin/Yamaha GB
8:a Donovan Collier Barlotti Yamaha GB
9:a Robert Jonstone Barlotti PDS Yamaha GB

 

 

Artikel från Idrottsbladet 23 augusti

 

24 september Mondello Park Ireland ”Kart Race of Champions”

 Inbjudningstävling där Lennart fick allt betalt och slutade på en hedrande 2:a plats. Beläggningen på Mondello Park-banan var fruktansvärd, allt skakade sönder och många fick bryta på grund av detta. Banan används väldigt ofta till Rally Cross-tävlingar och hade därför blivit sönderkörd.

Från Sverige åkte Lennart,  Egon, Anita och Inger, de blev mycket väl mottagna och inkvarterade hos två familjer, det fanns till och med lite tid för lite sightseeing.

Inger beundrar utsikten

Terry,  Austin Bishop och Lennart

Garaget på banan

Här går starten på Mondello Park

 

 

Fruktansvärt väder, Anita under paraplyet

TV-intervju efter målgång

Någon resultatlista hann de inte få med sig, men Austin Bishop vann och Lennart kom 2:a.

Konsten att åka från Irland utan biljett!
Efter målgång blev det bråttom för att hinna med båten till England, allt hängde på en skör tråd att de skulle hinna. Väl framme vid incheckningen hittar inte Inger biljetterna (hon borde varit en van reseledare efter alla resor till England med stora grupper på 100 personer vid det här laget).Tillbaka i bilen för att leta – men allt var borta, pass och biljetter. Åter till mannen i luckan som tålmodigt förklarar att utan biljett och pass ingen resa. Jag har sett min syster upprörd och då kan allt hända… Tillbaka till bilen kom hon till slut – randig i ansiktet efter alla tårar och grinden gick upp och de kunde åka ombord. Efteråt berättade Inger att hon antagligen fick ett hysteriskt anfall och grät så tårarna skvatt, all personal hade kommit dit och de enades om att slutade hon grina och skrika så skulle de få åka utan biljetter.

 

Inger och Egon letar febrilt efter biljetter

 

När de väl kom till England då fanns dom på hatthyllan


Kartförare som sadlar om!
Testar Rallycross i Vingåker

 

Utdrag från Artikel i Illustrerad Motorsport nr 4 1979

”Den 5 nov bär det av till Vingåkers Rally Cross bana för att Lennart skall testa en Renault Gordini R8 som Arne Berg byggt och trimmat motorn på.
Arne som kommer från Nykvarn 1 mil väster om Södertälje där han har sin verkstad började redan 1948 att trimma Renault motorer för både bana och isracing letade efter en förare som kunde ta en Renault först över mållinjen och då ville han satsa på Lennart som vunnit allt som går att vinna i kartingens tunga klass 250cc Superkart har nu hjälpt Arne att färdigställa bilen till 1979 års säsong.
Testkörningen gick mycket bra frånsett ett vattenläckage som snabbt fixades.
Allt ser bra ut inför den kommande Rally Cross säsongen, men då får Arne ett brev från skattemyndigheten som vill sköntaxera honom på ett par hundra tusen vilket gör att hela projektet faller och Lennart får återuppta sin Superkart körning återigen.
1972 skulle Formel Ve för 5000,- bli avstampet för Lennart till F1 men det blev inget med detta, 1976 var det dags igen för Formel 3 men allt gick fel tack vare en mytoman som lekte Collin Chapman så var denna F3 debut slut.”

Kontrakt med Berg Racing

 

 

Arne Berg i byggartagen

 

Arne provkör motorn

 

Arne testar olika däck

 

Lennart provsitter stolen

 

Då var det klart för start

 

Första testet

 

1978 Renault Gordini för Arne Berg Racing