Lennart vinner World Cup i England för 3:e gången
Superkart: Starkart/Yamaha 250cc
Antal race: 8 varav 5 segrar och totalt 6 podium och Lennart kör nu för Järfälla MK.
1:a World Cup vinner för tredje gången (inofficiellt VM England) 125 startande
1:a Svensk Mästare
2:a Lappland Cup
Teknisk data Superkart 1978
Chassi: | Starkart |
Motor: | Yamaha twinn 2 cyl luftkyld |
Växellåda: | 6 växlar |
Acceleration: | 0-100 km/tim på 2,5 sek |
Toppfart: | 265 km/tim |
Bränsle: | Bensin 100 oktan |
Vikt: | 205 kg inkl. förare |
Max längd: | 210 cm |
Max bredd: | 140 cm |
Höjd: | 60 cm |
Däck: | 5″ |
Nypris: | 30 000,-/komplett med beg motor |
Ny sponsor ÅTM Trailer Truck
VD och ägare för ÅTM Trailer truck Anders Nyman |
Lennart och Anders Nyman |
Sponsrad av ÅTM var även Anders Michanec |
Stoffe, Egon (Lennarts chef på Televerket) o Lennart |
23 april Jyllands Ring ”Canon Cup”
Premiärtävling på Jylland med 15 svenskar på startlinjen – totalt 60 förare. Lennart sätter snabbaste tid på träningen med 46,9 och tar pole före danskarna Peder Haugård 47,1, Paul Lendning 48,4 och Paul V Pedersen 48.6. Bäste svensk efter Lennart är Per Tage Dahlin.
Lennart sätter nytt totalt banrekord under racet med 47,1 – 112,7 km/t. Banrekord får endast sättas i tävling.
Fr.v Paul V Pedersen, Lennart Bohlin och Peder Haugård |
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | Sverige |
2:a | Paul V Pedersen | Danmark |
3:a | Peder Haugård | Danmark |
4:a | Paul Lending | Danmark |
5:a | Ole Dixen | Danmark |
Snabbaste varv i racet hade Lennart Bohlin 47,1 sek och nytt banrekord
7 maj Kalmar SM deltävling 1
Första SM-tävlingen går i Kalmar på Skogstorpsbanan. Lennart vann samtliga försöksheat och körde sedan hem finalen i överlägsen stil.
Resultat | ||
1:a | Lennart Bohlin | Järfälla MK |
2:a | Arne Jönsson | Fjärås MK |
3:a | Hans-Åke Sundell | Frösö IF |
4:a | Christer Johansson | Järfälla MK |
5:a | Kent Pettersson | Järfälla MK |
8 maj World Cup Morecambe England 125 startande
Som vanligt var det en stor grupp svenskar som åkte över. Pundet var lågt och det var billigt att shoppa.
Härligt att se alla åskådare |
Lennart snart på gång med varvning |
Lennart, Inger och Bert Hesketh |
Ärevarv med tåget runt banan |
Anita (skymd) Egon, Inger o Lennart |
500 personer deltog på banketten |
Resultat A-final | |||
1:a | Lennart Bohlin | Starkart/250 Yamaha Twinn | Sverige |
2:a | Paul Elemore | Zip kart/250 Yamaha Twinn | England |
3:a | Reg Gange | Barlotti/Merlin Yamaha Twinn | England |
4:a | Martin Hines | Zip kart/250 Yamaha Twinn | England |
5:a | Allan Kronow | Starkart/Jenson | Danmark |
6:a | M. Goy | Zip/Smith Yamaha | England |
Alla World Cup vinnare Fr vänster Lennart 1975, 1977 1978, Dave Cullimore 1974, Kelvin Hesketh 1970, Dave Buttigieg 1976, Graham Liddle 1968, 1969, 1971, 1972 och Reg Gange 1973 |
18 Juli Storfors Ring
Lennart deltar ej bara uppvisnings körning
Lappland Cup Östersund Lit 9-10 juli
En liten historia om ett team som aldrig ger upp!
Peter Elgaard med team åker från Danmark för att delta på Lappland Cup. De har karten på taket och husvagnen efter. På vägen upp till Lycksele händer något – bil och husvagn kör av vägen och voltar ut på ett gärde.
Alla klarar sig helskinnade från äventyret men bil och husvagn behöver en handpåläggning eftersom hjulen på husvagnen ramlat av. Man lyckas med att få låna en svets av en bonde i närheten och sedan svetsar Peter fast fälgarna på bromsskölden eftersom bultarna gått av. De surrar fast Superkarten på taket genom bilens sidofönster eftersom takräcket var skrot. Dragkroksfästet på husvagnen såg ut som en korkskruv så den fick man såga av och svetsa fast igen, därefter kunde färden fortsätta efter att alla delar från kraschen hade plockats ihop.
Peter kommer fram till Lycksele med sin ihop-plattade kart och börjar att reparera för det var inte fråga om att ge upp??? Det kan man kalla för envishet.
Tyvärr kunde Peter inte få klart till första racet i Lycksele men kom till start i Umeå där han stod i första ledet i finalen men bröt kort därefter med fel som visade sig komma från voltningen med bilen. Problemen fortsatte även i finalracet på Litbanan utanför Östersund. En eloge till Peters Team för att de jobbade så tappert.
Lennart, Christer, Egon, Olle, Jimmy o Thomas |
Team ÅTM |
Bröderna Johansson och Assar Rönnlund nr 11 |
Maria, Björn o Håkan Johansson |
Citat VF 11 juli
”Lennart Bohlin som tävlar i klass E för Järfälla MK och är trefaldig Världsmästare
lyckades inte i går. Han fick bryta final-loppet när endast två varv återstod. Han hade
fått fel på styrinrättningen på sin go-kart efter en kollision med Christer Rönnlund,
Lennart låg på en 4:de plats då en karosseri del hamnade innanför ett hjul.
Hans chanser till totalseger är då så gott som obefintliga.
Finalen blev en spännande fight mellan hemmasonen Christer Rönnlund och Lars Göran Johansson om andra platsen. Dansken Paul V Pedersen vann finalen ohotad med sin sexhjuliga PVP kart.”
Resultat A-final | ||
1:a | Paul V Pedersen | Danmark |
2:a | Lars Göran Johansson | Hällefors MK |
3:a | Christer Rönnlund | Lycksele MK |
4:a | Christer Johansson | Järfälla MK |
5:a | Hans Åke Sundell | Frösön |
12-13 juli Lappland Cup Umeå deltävling 2
0 Lennart i pole, 16 Lars Göran Johansson och 17 Peter Elgaard |
14-15 Juli Lappland Cup Östersund Lit deltävling 3 final
Citat från ÖP 17 juli
”SABOTAGE fällde ” Hansa” Var det sabotage som fällde frösöns go-kartstjärna
”Hansa” Sundell när Lappland Cup avslutades i Lit?
Onekligen såg det så ut när han tvingades bryta direkt efter starten sedan samtliga
fyra skruvar som håller cylindern lossnat.
-Går inte att förklara på något annat sätt, menade en ledsen ”Hansa”. I sista försöks-
heatet inträffade samma sak.
-Vi kontrolldrog skruvarna en timme före starten, så något slarv var det inte tal om.
Chanserna till slutseger för ”Hansas” del endast teoretiska. Men andra platsen
låg inom klart räckhåll.
Nu var inte ”Hansa” ensam om att ha otur – om det nu kan kallas så…
Lars-Göran Johansson, Hällefors hade slutsegern i Lappland Cup på gaffeln när cylindern
skar två varv från mål. Lars-Göran låg då tvåa efter suveräne Lennart Bohlin, Järfälla.Slutseger
Den incidenten tackade dansken Poul V Pedersen för. Nu räckte hans tredjeplats till
slutseger efter vinsten i Lycksele och tredjeplatsen i Umeå.
Åt Världsmästaren Lennart Bohlin fanns inte mycket att göra. Bohlin segrade även i
Umeå men tappade sina sammanlagda chanser i Lycksele, där han tvingades bryta
efter en kollision.
Bohlin tappade starten till Lars-Göran Johansson, men det dröjde inte länge innan han
var i täten och var sedan aldrig hotad.
Att jag förlorade starten gjorde inget, sade Bohlin. Jag var bergsäker på att passera
Lars-Göran, vilken hade mera att köra för och därigenom kände sig jagad.Fick Problem
En regnskur straxt innan tävlingarna började gav förarna problem med däcksval. Lennart
Bohlin valde som många andra torrdäck vilket visade sig lyckosamt.
Problemet med den våta banan var betydligt större för de lättare klasserna som startade
innan solen kom och torkade upp banan. Ungdomar från tio år och uppåt visade dock
upp en förvånansvärd skicklighet i att åka snabbt och säkert på det svårbemästrade
underlaget.Fin prestation
Lite mer i skymundan svarar Christer Johansson, Järfälla för en fin prestation. Han
startade sist i E-finalen och var fyra i mål. En stark uppkörning!”
Resultat A-final | ||
1:a | Lennart Bohlin | Järfälla MK |
2:a | Christer Rönnlund | Lycksele MK |
3:a | Paul V Pedersen | Danmark |
4:a | Christer Johansson | Järfälla MK |
5:a | Arne Jönsson | Fjärås MK |
6:a | Bo Tingström | Södertälje KRC |
7:a | Jan Stråth | Örebro BMCK |
Slutresultat Lappland Cup 37 startande
1:a | Paul V Pedersen | Danmark |
2:a | Christer Johansson | Järfälla MK |
3:a | Lennart Bohlin | Järfälla MK |
4:a | Bo Tingström | Södertälje KRC |
5:a | Lars Göran Johansson | Hällefors MK |
29 juli Silverstone Daily Express Hermetite Grand Prix England
160 startande i Superkart-klassen
Lennart bröt efter stora problem med motorn eftersom han vänt på cylindrarna och har förgasarna vända framåt för att få mindre slitage på kolvarna samt ett effektivare avgassystem och kallare luft, men vid höga farter fick motorn för mycket luft och för lite bensin och skar därför innan de fick sätta ett skydd framför förgasaren för att förhindra detta.
Banan är 47 km lång
Lennart som hade mycket problem med skuren motor i kvalheaten fick starta i B-finalen för att kvala till A-finalen men problemen fortsatte… Efter att ha tagit ledningen i B-finalen med 150 mefter 2 varv – på den regnhala banan skar motorn återigen. På 3:e varvet av fem – mitt på hangarstraight slutade det med ett 10-tal snurrningar på banan innan det tog stopp. Då hade halmbalar och två stängsel forserats och turligt nog – med bara en fläskläpp och blåslagna händer efter staketstolparna.
Karten klarade sig bra frånsett lite plastdetaljer och tur var väl det för karten var såld innan racet till en spanjor.
Lennart sålde sitt kraschade kartchassi till en fransman för £1800 efter racet.
Resultat | |||
1:a | Paul Elemore | Hermetite Zip Yamaha | GB |
2:a | Martin Hines | Hermetite Zip Yamaha | GB |
3:a | Malcom Turner | Zip Turner Yamaha | GB |
4:a | Steve Elemore | Zip Shadow TVM Yamaha | GB |
5:a | John Morell | Zip Yamaha | GB |
6:a | Mick Goy | Zip Smith Yamaha | GB |
7:a | Reg Gange | Barlotti Merlin/Yamaha | GB |
8:a | Donovan Collier | Barlotti Yamaha | GB |
9:a | Robert Jonstone | Barlotti PDS Yamaha | GB |
24 september Mondello Park Ireland ”Kart Race of Champions”
Från Sverige åkte Lennart, Egon, Anita och Inger, de blev mycket väl mottagna och inkvarterade hos två familjer, det fanns till och med lite tid för lite sightseeing.
Inger beundrar utsikten |
Terry, Austin Bishop och Lennart |
Garaget på banan |
Här går starten på Mondello Park |
|
Konsten att åka från Irland utan biljett!Efter målgång blev det bråttom för att hinna med båten till England, allt hängde på en skör tråd att de skulle hinna. Väl framme vid incheckningen hittar inte Inger biljetterna (hon borde varit en van reseledare efter alla resor till England med stora grupper på 100 personer vid det här laget).Tillbaka i bilen för att leta – men allt var borta, pass och biljetter. Åter till mannen i luckan som tålmodigt förklarar att utan biljett och pass ingen resa. Jag har sett min syster upprörd och då kan allt hända… Tillbaka till bilen kom hon till slut – randig i ansiktet efter alla tårar och grinden gick upp och de kunde åka ombord. Efteråt berättade Inger att hon antagligen fick ett hysteriskt anfall och grät så tårarna skvatt, all personal hade kommit dit och de enades om att slutade hon grina och skrika så skulle de få åka utan biljetter.
Inger och Egon letar febrilt efter biljetter |
När de väl kom till England då fanns dom på hatthyllan |
Kartförare som sadlar om! Testar Rallycross i Vingåker
Utdrag från Artikel i Illustrerad Motorsport nr 4 1979
”Den 5 nov bär det av till Vingåkers Rally Cross bana för att Lennart skall testa en Renault Gordini R8 som Arne Berg byggt och trimmat motorn på.
Arne som kommer från Nykvarn 1 mil väster om Södertälje där han har sin verkstad började redan 1948 att trimma Renault motorer för både bana och isracing letade efter en förare som kunde ta en Renault först över mållinjen och då ville han satsa på Lennart som vunnit allt som går att vinna i kartingens tunga klass 250cc Superkart har nu hjälpt Arne att färdigställa bilen till 1979 års säsong.
Testkörningen gick mycket bra frånsett ett vattenläckage som snabbt fixades.
Allt ser bra ut inför den kommande Rally Cross säsongen, men då får Arne ett brev från skattemyndigheten som vill sköntaxera honom på ett par hundra tusen vilket gör att hela projektet faller och Lennart får återuppta sin Superkart körning återigen.
1972 skulle Formel Ve för 5000,- bli avstampet för Lennart till F1 men det blev inget med detta, 1976 var det dags igen för Formel 3 men allt gick fel tack vare en mytoman som lekte Collin Chapman så var denna F3 debut slut.”
Kontrakt med Berg Racing |
Arne Berg i byggartagen |
Arne provkör motorn |
Arne testar olika däck |
Lennart provsitter stolen |
Då var det klart för start |
Första testet |